23948sdkhjf

Flera SaaS-lösningar ska öka insynen för handlarna

I dagarna släppte techbolaget Recrql en tjänst som ska göra det enklare för modeföretag att följa sina produkters resa på secondhandmarknaden. Även e-handlaren Yaytrade är aktuell med en lösning som ökar insynen och möjliggör andrahandsförsäljning för leverantörerna. 

Recrqls (uttalas Recycle) lösning vänder sig till privatpersoner som vill köpa och sälja begagnade varor från varumärken som är anslutna till Recrqls plattform. Försäljningen sker direkt via den anslutna e-handlarens hemsida. Privatpersonen köper och säljer via en app där produktinformation och foton från e-handlaren redan finns tillgänglig. 

– Försäljningen ger de ansluta företagen data från produktens livscykel, som är intressant att ta med sig i produktutvecklingen, säger vd för Recrql, Sofie Hjelmberg, till Habit 

Den första aktören som har registrerat sig på plattformen är outdoorvarumärket Houdini Sportswear.  

Recrql tar ut en kommissionsavgift från varumärket, i övrigt kostar det inget för handlare att ansluta sig till tjänsten. Sedan är det upp till varje varumärke att ta ut en avgift från privatpersonen.  

– Framtiden för secondhandhandeln och den cirkulära ekonomin bygger på att retailers får både information om och möjlighet att tjäna pengar på sina produkter genom produkternas hela livscykel, säger Sofie Hjelmberg.   

Ytterligare en mjukvarulösning kommer att lanseras under året. Bakom satsningen står den digitala outletaktören Ytrade Group (som efter bolagsstämman i maj förväntas byta namn till Spherio Group). 

Saas-lösningen heter Spherio soloutions. Ytrade riktar sig till varumärken som vill sälja begagnade varor eller outletprodukter i sin egen webbshop vars tjänst är kopplad till Yaytrades Saas-lösning. Yaytrade ansvarar även logistiken. Konsumenten gör köpet via varumärkets originalhemsidan, men det är Ytrade som driver den. 

Kostnaden för varumärkena kommer bestå av en månatlig avgift samt en avgift per sålt plagg. 

– Det är tydligt att varumärken önskar ha en större kontroll genom både utförsäljningar och secondhandförsäljning. Utmaningen för dem ligger framför allt i hanteringen av produktflödet som både är tidskrävande och som kräver en annan struktur i logistiken. För detta behövs en Saas-lösning där de dels kan hantera detta, dels driva själva försäljningen digitalt, berättar David Knape, som på förmiddagen den 17 maj meddelade sin avgång som vd:n för Ytrade group.

Genom att själva ha kontroll över sin omnikanal och försäljning ges varumärkena full kontroll över prissättning, hur och var varumärket exponeras, hävdar David Knape.

– Vi har märkt ett stort intresse från varumärken som redan använder våra tjänster men även från nya kunder.

Bolaget kommer att fortsätta med både sin förvärvsverksamhet och att erbjuda möjlighet att sälja outletprodukter på Yaytrades plattform, men genom Spherio solutions, som förväntas ske i mitten eller slutet av tredje kvartalet, stärker Yaytrade sitt fokus på tech. 

En utmaning för bolaget är att satsningen har krävt stora investeringar. 

– Lösningen bygger på vår tidigare plattform, så det ligger ett betydande belopp investerat. Vi vet av erfarenhet att det är utmanande att bygga en e-com-marketplace. Men att erbjuda en plug and play-lösning där varumären enkelt kan komma igång med vår Saas-plattform ligger helt rätt i tiden, det vet vi. Vi kommer fortsätta att satsa, berättar David Knape.  

Bolaget grundades 2016. 2020 var omsättningen 4,5 miljoner kronor och resultatet cirka -12,6 miljoner kronor. 

– Vi har som mål att gå mot lönsamhet betydligt snabbare, genom organisk tillväxt men också strategiska förvärv, säger David Knape.  

Saas=Software as a service

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093