Nu öppnar unika butikskonceptet

Den 14 maj invigs ett 90 kvadratmeter nytt koncept i Sverige, där sortimentet säljs till reducerade priser till hushåll i ekonomisk utsatthet.
Bakom initiativet står organisationen Räddningsmissionen som även har lanserat Maträtt-butiker som säljer matvaror till lägre priser. Butikerna kommer att ligga vägg i vägg.
– Vi vet att Klädrätt kommer fylla en viktig funktion och skapa konkreta möjligheter för människor som kämpar med ekonomin varje månad, säger Kajsa Johansson, butikschef på Klädrätt.
– Att få öppna dörrarna till en butik där alla kan känna sig välkomna, hitta en bredd av nya kläder till vettiga priser och kanske också få in en fot i arbetslivet, det känns både stort och meningsfullt.
Butiken är ett resultat av ett samarbete mellan bland andra Högskolan i Borås, Västra Götalandsregionen och modebranschen. En rad varumärken har bidragit med kläder och skor: Didriksons, Nudie Jeans, Nilson Group, Na-kd, Sneaky Steve, Intersport, Craft och Maxomorra.
– Klädöverskott är ett laddat ämne vilket gör att vissa aktörer inte vill prata om att det finns kläder över. Det visar på ett enormt behov av en systemförändring, vi behöver samverka för att omfördela resurser genom initiativ som Klädrätt. Det stora gehöret från branschen är ett bevis på att många aktörer trots allt är redo att arbeta för en omställning – både för klimatet för människor i ekonomisk utsatthet, säger Emelie Heilmann Agervi, projektledare för Klädrätt.
Inredningen är delvis återbrukad från en nedlagd Lagerhausbutik och studenter från Art College på Folkuniversitetet i Göteborg har utformat butiken.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.