23948sdkhjf

50 miljoner till plattform för ökad spårbarhet i modeindustrin

Ska skala upp verksamheten och öka tillväxttakten.

Det svensk-indiska techbolaget Trustrace, som erbjuder en lösning för spårbarhet och transparens i leverantörsleden, har tagit in 50 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra Industrifonden och Fairpoint Capital. Med i den nya rundan är även den tidigare investeraren Backing Minds, med stöd från Fashion for Good.

– Kapitalet från den här investeringsrundan gör det möjligt för oss att fortsätta på vår snabba tillväxtresa och utveckla den senaste tekniken med hjälp av den bästa kompetensen i branschen, säger Shameek Ghosh, vd och grundare av Trustrace.

Trustrace hjälper företag i mode- och livsmedelsbranschen och andra detaljhandelsföretag att genom en automatiserad process och via en digital plattform ta ansvar för de sociala och miljömässiga effekterna av produktion. Trustrace har ett 40-tal kunder däribland Fjällräven, Filippa K, Zalando, Icebug, Decathlon och Coop. I databasen finns enligt företaget 8 000 leverantörer och 250 000 produkter. 

Trustraces SaaS-plattform är byggd på AI, blockedjeteknik och BOTS och plattformen integreras med kundernas klient- och leverantörssystem, också tredje part.  

– Som investerare letar vi efter de mest transformativa bolagen och de som kan ha en meningsfull påverkan på samhället. Spårbarhet och transparens i leverantörskedjan är avgörande för att detaljhandelsföretag ska bli hållbara. Därför är vi mycket glada över vår investering i Trustrace – marknadens ledande plattform. Vi är stolta över att stötta deras resa mot marknadsdominans samt att bli det första bolaget som kan kalla sig ”impact unicorn, säger Rebecka Löthman Rydå, Investment Director på Industrifonden.

I ett pressmeddelande konstaterar Trustrace att ”behovet av grön teknik och hållbara affärslösningar fortsätter att öka, drivet av bland annat internationella regleringar, skärpta krav från investerare och av att klimat- och miljömedvetna konsumenter vill veta varifrån produkterna de köper kommer och hur de påverkar miljö och klimat”.

Marknaden för lösningar av Trustrace tjänst förväntas vara värd 58 miljarder dollar år 2027.

– Industrifonden och Fairpoint Capital är perfekta partners för att öka takten i vår tillväxt och och driva på den globala expansionen av vår hållbara plattform. Vi är också glada över att fortsätta samarbeta med Backing Minds, som var vår första investerare, och Fashion for Good. Tillsammans kan vi fortsätta att hjälpa varumärken att hitta hållbara leverantörer och kartlägga hela leverantörskedjan från inköp till slutprodukt, säger Shameek Ghosh, vidare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094