23948sdkhjf

Krönika: "Solen lyste över modehandeln i juli"

Tidigare ordförande i Svensk Handel Stil, Mikael Sandström, föregår Stilindex för juli månad och spår att branschen tar tillbaka tappet från fjolårets sommar med råge. Han menar att alla pilar pekar uppåt men höjer samtidigt ett varnande finger för att leveransförseningar kan bli alltför vanliga under hösten.

Innan Stilindex publiceras i mitten av augusti kan jag med ganska god säkerhet säga att juli blev en bra månad för modehandeln jämfört med juli 2020. Då, för ett år sedan, tappade klädhandeln totalt 18 procent och skohandeln 24,4 procent. De fysiska butikerna tappade ännu mer; 22,2 procent respektive 25,6 procent.

Det tappet kommer branschen att ta tillbaka, så min bedömning är att Stilindex kommer att hamna runt 25 procent för både kläder och skor. Den fysiska handeln kommer att öka mer än e-handeln.

De dämpade restriktionerna, alla hemestrar, ett uppdämt behov främst från kvinnor, något större inflöde av utländska turister, toppat med ett bra sommarväder har gjort att alla pilar pekade uppåt i juli.

Vad som också är väldigt viktigt för branschen är att marginalerna ökat väsentligt, från förra sommarens desperata priskampanjer för att få ut varorna, till en bristsituation i sommar.

Tendenser kunde skönjas att försäljningen tappade lite fart i slutet av juli, vilket enligt min bedömning berodde på avsaknaden av sommarvaror. Alla har hållit igen med inköpen för att inte hamna i samma situation som 2020.

Helt klart är att lagerhyllorna nog aldrig gapat så tomma och att augustis slutrea kommer att vara en mager historia för konsumenterna men marginalförstärkande för handlaren.

Försäljningen tar förmodligen lite stryk, men att sälja till underpris har aldrig varit en bra idé. Dessvärre är jag övertygad om att leveransförseningar blir alltför vanliga under hela hösten, främst från Asien. Pandemin har återigen slagit till i bland annat Vietnam, Kambodja och Bangladesh, med nedstängda fabriker eller fabriker på halvfart. Myanmars klädfabriker är mer eller mindre igenbommade på grund av protesterna mot militärens övertagande av hela makten.

Containerbristen är skriande (de som finns befinner sig oftast på fel ställe) och de ökade fraktpriserna har få kalkylerat med vid införsäljningen – ett problem för leverantörernas lönsamhet. Det är kaos i hamnarna där logistikkedjorna brakat samman. Ever Greens grundstötning i Suezkanalen kommer att ha återverkningar långt in i hösten och visar hur världshandeln är så sammanvävd och beroende av att transporterna fungerar.

Med varubrist i höst borde det vara ett ypperligt tillfälle att butikskedjorna sansar sig lite med sina ständiga priskampanjer, så att vi får en mer trovärdig prissättning och en välbehövlig förstärkning av alla röda siffror som modehandeln visar upp.

Under januari och februari 2020 var butikerna oroade om de skulle få varorna levererade. När sedan coronan drabbade även Europa förbyttes det till en oro att de skulle levereras. Låt oss hoppas att det scenariot inte upprepar sig i höst, utan att vi kan få ett någorlunda normalt liv igen, utan Deltavarianter och lock downs. Ni som inte vaccinerat er gör det skyndsamt! Jag lovar att det inte finns en världskonspiration som på något oklart sett ska bilda herravälde över mänskligheten via sprutan.

Mikael Sandström

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063