23948sdkhjf

Boob vände till vinst: ”Pandemin till trots gör vi vårt bästa år resultatmässigt någonsin”

Fokus på egen e-handel och slimmat sortiment gav frukt för mammamodemärket.

Pandemiåret 2020 till trots kan Boob, grundat av Mia Seipel år 2000, lägga ett gott år bakom sig där bolaget vände till vinst igen.

Resultatet för fjolåret blev positivt och landade på 5,2 miljoner kronor miljoner kronor vilket är en ökning med 8,2 miljoner kronor från föregående år då resultatet låg på -3 miljoner kronor.

Omsättning gick från 42,6 miljoner kronor 2019 och landade på 44,7 miljoner kronor 2020. 

Boobs strategi att växa i egna kanaler föll väl ut och omsättningen i den egna webbutiken ökade enligt bolaget med 27 procent i fjol och står för 56 procent av försäljningen.

– Pandemin till trots gör vi vårt bästa år resultatmässigt någonsin. Strategierna vi satte i slutet 2019 med fokus på egen e-handel, ett slimmat sortiment med hög relevans och hårdare segmenterad marknadsföring passade de nya omständigheterna väl. I kombination med det förtroende vi har byggt upp under åren vad gäller hållbarhet, kvalitet och service hade vi en bra bottenplatta. Vi behövde inte göra en omställning utan kunde lägga full kraft på att fortsätta optimera vårt erbjudande och relationen med våra kunder. Tack vare fokus på få saker och ett fantastiskt team där alla är involverade i frekvent försäljningsuppföljning och kostnadskontroll lyckades vi bra 2020 och har även inlett 2021 starkt, säger Mia Seipel, grundare och vd på Boob Design i en kommentar.

Enligt bolaget har innevarande år inletts väl och över uppsatta mål hittills. Receptet bakom framgångarna stavas enligt bolaget fortsatt stort fokus på hållbarhet och full transparens i produktionskedjan men även satsning på försäljning i egna kanaler, noggrant kurerad kollektion och nära och kreativa samarbeten med utvalda influencer med hög trovärdighet hos målgruppen, uppger bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078