23948sdkhjf

Stark e-modehandel kompenserade inte för försäljningsras i fysiska butiker

Nätmodehandeln stod för 30 procent av den totala modehandeln i fjol. Spår återhämtning för fysisk butik. Totalt växte e-handeln med 40 procent i fjol.

”Redan under första kvartalet stod det klart att kläder och skor var en av de branscher som drabbats särskilt hårt av coronapandemin och våren kantades av konkurser och rekonstruktioner”, skriver Postnord föga förvånanade i E-barometern för helåret 2020.

Årstillväxten i e-modehandeln uppgår till 16 procent 2020.

Modehandeln på nätet omsatte 15 miljarder kronor och stod för 30 procent av den totala modehandeln.

60 procent av de tillfrågade konsumenterna gjorde sitt senaste modeköp på nätet medan 38 procent svarar att de gjorde inköpet i fysisk butik.

12 procent av e-handelskunderna har vänt sig till nätmodehandeln 2020 på grund av coronapandemin. Totalt handlade 39 procent av e-handelskunderna mode och snittbeloppet per månad uppgår till 1 240 kronor.

I rapporten skriver Postnord att ”det är samtidigt viktigt att poängtera att den starka e-handelstillväxten inte kompenserade fullt ut för tappet i de fysiska butikerna”.

”Den sällsynt dåliga timingen på virusets comeback i november blev ytterligare ett hårt slag mot den redan golvade delbranschen när både Black Friday och julhandeln präglades av restriktioner”, skriver Postnord.

Vidare uppger Postnord att modehandeln lär fortsätta att påverkas av coronapandemin även under innevarande år men att det är troligt att butikshandeln kommer att återta försäljningsandelar när vaccineringen kommer igång, pandemin börjar ebba ut och folk återigen börjar träffas på fester och andra sociala tillställningar.

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 35 miljarder under 2020 vilket är en ökning på 40 procent. Coronapandemin är den främsta förklaringen till den explosiva tillväxten.

Det fjärde kvartalet, oktober till och med december, stod för den högsta kvartalstillväxten, 56 procent, jämfört med samma period föregående år. 

Störst e-handelsökning syns för dagligvarorna, följt av möbler och heminredning  och skönhet/hälsa.

76 procent av svenskarna, 18 till 79 år, e-handlade under en genomsnittlig månad och 50 procent av svenskarna anger att de har har börjat handla nya typer av produkter på grund av coronapandemin.

Även begagnatmarknaden växer på nätet och  flest har handlat begagnade möbler eller heminredning  följt av kläder och skor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093