23948sdkhjf

Whyred visade vår- och sommar med film i Köpenhamn

Modemärket först ut på Copenhagen Fashion Weeks nya digitala plattform.

Svenska modeföretaget Whyred valde att delta under pågående Copenhagen Fashion Week och var först ut klockan 10 på måndagsförmiddagen.

"Köpenhamn har under de senaste åren lyckats utveckla sig till Skandinaviens största modeplatform. Så när vi blev tillfrågade om att öppna modeveckan kunde vi såklart inte tacka nej till en sådan stor ära", skriver Jessy Huevelink, modemärkets kreativa chef, till Habit. 

Modeföretaget deltar dock inte fysiskt och är inte på plats i Köpenhamn. "Förberedelserna har varit ganska omfattande, tre till fyra veckor om jag räknar från idé till verkligheten och allt det innebär."

Vad förväntar ni er av visningen?
"Det är svårt att ha några förväntningar för att det är ny mark för alla på det nya digitala hybrid plattformen", skriver Jessy Huevelink. 

På söndagen öppnade även modemässorna Ciff på Bella Center och Revolver, både i  Øksnehallen och i Forum, om än under nya och betydligt mindre former med anledning av coronapandemin.

Visningsfilmen följdes av ett kortare samtal mellan modemärkets Jessy Huevelink och Kati Chitrakorn från Vogue Business.I samtalet framkom att Whyred framgent går, likt många andra modeföretag, ifrån det klassiska konceptet med större kollektioner för vår och sommar och höst och vinter och  i stället släpper mindre drops löpande under året samt bygger en bas av för modeföretaget ikoniska plagg som bestående sortimentet. Varje släpp, cirka sex gånger per år, väntas innehålla tolv plagg vardera för herr respektive dam. 

Whyred är sedan den 3 oktober i fjol inne i rekonstruktion. Ett resultat av bland annat för hög kostnadskostym i form av höga butikshyror och illa skötta  leverantörsrelationer, meddela vd Kerem Yazgan till Habit då. Något som skulle förändras med ny affärsmodell.

Även i samband med D-congress i mars i år berättade vd Kerem Yazgan om företagets nya affärsmodell som innebär att märket  satsar på att helt överge wholesale för att återta kontrollen över varumärket, pris och och utbud och sälja via egna kanaler. 

Han kallade det då att man lämnar en push-strategi där företaget försett marknaden med varor och tagit stora risker när återförsäljarnas inköp blivit allt färre till en pull-strategi där man drar tillbaka och allt mer skippar återförsäljarna för att bättre kontrollera de egna flödena.

Under Copenhagen Fashion Week, som pågår måndag den 10 augsuti till onsdag den 12 deltar, 32 nordiska modeföretag med både fysiska och livestreamade visningar, presentationer, filmer och samtal. Först ut var Whyred medan danska designern och modeföretaget Henrik Vibskov stänger veckan. Därtill väntar ett seminarieprogram. Mer här. 

Whyred ska inte delta under kommande Stockholm Fashion Week som även den blir digital.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064