23948sdkhjf

D-Congress: B2C en växande affär

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Axel Arigato, Whyred och Bergans of Norway om återförsäljarleden, digital försäljning och varumärkesbyggande.

På torsdagen och under D-congress i Göteborg samtalade Gotogas, Whyred och Hopes, vd Kerem Yazgan, Albin Johansson från Axel Arigato och Christopher Häggström från 2N Consulting och Bergans of Norway om dagens och morgondagens handel; både fysiskt och digitalt.

Tre märken med olika bakgrunder och med skulle det visa sig olika infallsvinklar till att sköta all försäljning i egna kanaler till varumärkesbyggande.

Samtalet, med rubriken Lyft försäljningen med D2C, leddes av HUI Researchs Emma Hernell som tillsammans med HUI:s vd Jonas Arnberg inledde med att säga att lågpris och direct to consumer är växande segment inom retail och i en detaljhandel som är inne i en jättetransition och där det skakar både här och var inte minst i återförsäljarleden.

Whyred, som sedan i oktober är i rekonstruktion, satsar nu på att helt överge wholesale för att, enligt vd Kerem Yazgan, återta kontrollen över varumärket, pris och och utbud.

Nu går märket från, enligt vd:n, en push-strategi där företaget försett marknaden med varor och tagit stora risker när återförsäljarnas inköp blivit allt färre till en pull-strategi där man drar tillbaka och skippar återförsäljarna för att bättre kontrollera de egna flödena.

Några av de egna butikerna ska vara kvar, men det blir färre än det som finns i dag. Butikerna är alltjämt viktiga för att möta kunden, menar han.

– 2016 var ett superår men sedan dess har det varit kärvare men vi som företaget har forsatt med samma utbud- och distributionslogistik och det håller inte om vi ska värna om varumärket Whyred.

En av de butiker som Whyred stängt är butiken i hörnet Smålandsgatan/Norrlandsgatan i Stockholm som ska fungera som Acne Studios tillfälliga butik medan deras butiken på Norrmalmstorg byggs om.

Även Bergans of Norways konsult och rådgivare Christopher Häggström talade om vikten över att titta över återförsäljarleden och satsa mer digitalt; inte minst för att ha möjlighet att möta också en yngre mågrupp. Även om företaget inte tar till så drastiska åtgärder som att ta bort återförsäljarledet utan tvärtom arbeta bättre och mer med färre och duktiga återförsäljare för att inte få en för "yvig distribution".

Albin Johansson från Axel Arigato var av en annan uppfattning gällande återförsäljarna än Whyreds Kerem Yazgan och menade att tvärtom så har varumärkets omkring 150 återförsäljare varit viktiga i varumärkesbyggandet och att skapa efterfrågan. Utgångsläget för märket är också en annan då Axel Arigato är sprunget ur en digital bakgrund och inte ur traditoinell retail. Dock var han noga med att påpeka att det inte är enkelt eller givet att växa digitalt och att det krävs inte minst kapital.

Inspirerade av en rad amerikanska företag som Warby Parker så satsade företaget vid starten för sex år sedan från början bara på e-handel men insåg tämligen snabbt att återförsäljarledet blev nödvändigt och är ett bra och lönsamt ben för företaget i dag.

Därtill har Axel Arigato sex fysiska butiker, varav fyra i Sverige.

– Vi har satsat mycket på att ta hand om varumärket och bygga upp det tillsammans med återförsäljarna och genom många event men också i de våra egna kanaler. I fjol genomförde vi 59 event. Att bygga varumärket och hur det presenteras är upp till oss och jag tycker att våra återförsäljare är en viktig del i det.

Albin Johansson menade också att det är viktigt att tillämpa olika strategier för olika marknader och anpassa sig till vad som passar bäst på respektive marknad.

Mer om: D-Congress
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Nyhetsbrev

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

Arkiv

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125