23948sdkhjf

D-Congress: B2C en växande affär

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Axel Arigato, Whyred och Bergans of Norway om återförsäljarleden, digital försäljning och varumärkesbyggande.

På torsdagen och under D-congress i Göteborg samtalade Gotogas, Whyred och Hopes, vd Kerem Yazgan, Albin Johansson från Axel Arigato och Christopher Häggström från 2N Consulting och Bergans of Norway om dagens och morgondagens handel; både fysiskt och digitalt.

Tre märken med olika bakgrunder och med skulle det visa sig olika infallsvinklar till att sköta all försäljning i egna kanaler till varumärkesbyggande.

Samtalet, med rubriken Lyft försäljningen med D2C, leddes av HUI Researchs Emma Hernell som tillsammans med HUI:s vd Jonas Arnberg inledde med att säga att lågpris och direct to consumer är växande segment inom retail och i en detaljhandel som är inne i en jättetransition och där det skakar både här och var inte minst i återförsäljarleden.

Whyred, som sedan i oktober är i rekonstruktion, satsar nu på att helt överge wholesale för att, enligt vd Kerem Yazgan, återta kontrollen över varumärket, pris och och utbud.

Nu går märket från, enligt vd:n, en push-strategi där företaget försett marknaden med varor och tagit stora risker när återförsäljarnas inköp blivit allt färre till en pull-strategi där man drar tillbaka och skippar återförsäljarna för att bättre kontrollera de egna flödena.

Några av de egna butikerna ska vara kvar, men det blir färre än det som finns i dag. Butikerna är alltjämt viktiga för att möta kunden, menar han.

– 2016 var ett superår men sedan dess har det varit kärvare men vi som företaget har forsatt med samma utbud- och distributionslogistik och det håller inte om vi ska värna om varumärket Whyred.

En av de butiker som Whyred stängt är butiken i hörnet Smålandsgatan/Norrlandsgatan i Stockholm som ska fungera som Acne Studios tillfälliga butik medan deras butiken på Norrmalmstorg byggs om.

Även Bergans of Norways konsult och rådgivare Christopher Häggström talade om vikten över att titta över återförsäljarleden och satsa mer digitalt; inte minst för att ha möjlighet att möta också en yngre mågrupp. Även om företaget inte tar till så drastiska åtgärder som att ta bort återförsäljarledet utan tvärtom arbeta bättre och mer med färre och duktiga återförsäljare för att inte få en för "yvig distribution".

Albin Johansson från Axel Arigato var av en annan uppfattning gällande återförsäljarna än Whyreds Kerem Yazgan och menade att tvärtom så har varumärkets omkring 150 återförsäljare varit viktiga i varumärkesbyggandet och att skapa efterfrågan. Utgångsläget för märket är också en annan då Axel Arigato är sprunget ur en digital bakgrund och inte ur traditoinell retail. Dock var han noga med att påpeka att det inte är enkelt eller givet att växa digitalt och att det krävs inte minst kapital.

Inspirerade av en rad amerikanska företag som Warby Parker så satsade företaget vid starten för sex år sedan från början bara på e-handel men insåg tämligen snabbt att återförsäljarledet blev nödvändigt och är ett bra och lönsamt ben för företaget i dag.

Därtill har Axel Arigato sex fysiska butiker, varav fyra i Sverige.

– Vi har satsat mycket på att ta hand om varumärket och bygga upp det tillsammans med återförsäljarna och genom många event men också i de våra egna kanaler. I fjol genomförde vi 59 event. Att bygga varumärket och hur det presenteras är upp till oss och jag tycker att våra återförsäljare är en viktig del i det.

Albin Johansson menade också att det är viktigt att tillämpa olika strategier för olika marknader och anpassa sig till vad som passar bäst på respektive marknad.

Mer om: D-Congress
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11