23948sdkhjf

Förvärvar Wearcolour och Void cycling

Tenson tar över konkursade sport- och cykelklädesmärken.

I februari i år försattes Jonseredsbaserade Wearcolour Sweden AB, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingick, på egen begäran i konkurs vid Göteborgs tingsrätt.

Läs också: Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

Nu står det klart att omstartade Tenson förvärvar varumärkena och ledningen  beskriver förvärven som "två väldigt fina nischade varumärken med tydliga positioner" som också kompletterar Tensons varumärke. Förvärvet omfattar  varumärkena, inklusive alla rättigheter, men inte något tidigare lager.

I samband med förvärvet går även Wearcolour tillbaka till det ursprungliga namnet Colourwear.

– Förvärvet ska ses som en strategisk komplettering och skapande av en
svensk varumärkesportfölj inom sports performance och contemporary
sports fashion - vi ser möjligheter till synergier i många operativa processer samtidigt som vi kan vässa vårt team för demand creation, säger Tomas Solin, vd, hos Tenson i en kommentar.

Produkter för märkena i Tensons regi når marknaden under maj månad för Void medan produkter för Colourwear lanseras för hösten  i september i år.

Läs också: Wearcolour i konkurs

I teamet hos Tenson finns sedan i höstas även Fredrik Abrahamsson, marknasds- och försäljningschef och även medgrundare av Wearcolour och Void cyckling och som varit med på varumärkenas resa sedan starten 2010 respektive 2014 fram till ifjol. 

I Tensons nya ledningsteam ingår förutom Tomas Solin och Fredrik Abrahamsson även creative director och vice vd Thomas Nord. Därtill utökas teamet även med Fredrik Johansson som ska arbeta med det nytillkomna varumärkena i rollen som konsult. Han har ett förflutet som försäljningschef för just Wearcolour och Void 

–  Det skall bli oerhört spännande att i en helt ny kontext, tillsammans med ett nytt team anta utmaningen att växa och förädla dessa varumärken. För Wearcolour blir det “Back to the Roots” för vinterdelen samtidigt som vi ser möjlighet att utveckla boardkulturen under varumärket  för vår- och sommarkollektionerna, säger Frredrik Abrahamsson i en kommentar.

För drygt ett år sedan kunde Habit berätta att även Tenson, grundat 1951, och som ägs av nederländska investmentfirman Nedvest, gör omstart med nytt team vid rodret och att  de första produkterna från nya Tenson når marknaden
under kommande höst/vinter 2020. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109