23948sdkhjf

Förvärvar Wearcolour och Void cycling

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tenson tar över konkursade sport- och cykelklädesmärken.

I februari i år försattes Jonseredsbaserade Wearcolour Sweden AB, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingick, på egen begäran i konkurs vid Göteborgs tingsrätt.

Läs också: Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

Nu står det klart att omstartade Tenson förvärvar varumärkena och ledningen  beskriver förvärven som "två väldigt fina nischade varumärken med tydliga positioner" som också kompletterar Tensons varumärke. Förvärvet omfattar  varumärkena, inklusive alla rättigheter, men inte något tidigare lager.

I samband med förvärvet går även Wearcolour tillbaka till det ursprungliga namnet Colourwear.

– Förvärvet ska ses som en strategisk komplettering och skapande av en
svensk varumärkesportfölj inom sports performance och contemporary
sports fashion - vi ser möjligheter till synergier i många operativa processer samtidigt som vi kan vässa vårt team för demand creation, säger Tomas Solin, vd, hos Tenson i en kommentar.

Produkter för märkena i Tensons regi når marknaden under maj månad för Void medan produkter för Colourwear lanseras för hösten  i september i år.

Läs också: Wearcolour i konkurs

I teamet hos Tenson finns sedan i höstas även Fredrik Abrahamsson, marknasds- och försäljningschef och även medgrundare av Wearcolour och Void cyckling och som varit med på varumärkenas resa sedan starten 2010 respektive 2014 fram till ifjol. 

I Tensons nya ledningsteam ingår förutom Tomas Solin och Fredrik Abrahamsson även creative director och vice vd Thomas Nord. Därtill utökas teamet även med Fredrik Johansson som ska arbeta med det nytillkomna varumärkena i rollen som konsult. Han har ett förflutet som försäljningschef för just Wearcolour och Void 

–  Det skall bli oerhört spännande att i en helt ny kontext, tillsammans med ett nytt team anta utmaningen att växa och förädla dessa varumärken. För Wearcolour blir det “Back to the Roots” för vinterdelen samtidigt som vi ser möjlighet att utveckla boardkulturen under varumärket  för vår- och sommarkollektionerna, säger Frredrik Abrahamsson i en kommentar.

För drygt ett år sedan kunde Habit berätta att även Tenson, grundat 1951, och som ägs av nederländska investmentfirman Nedvest, gör omstart med nytt team vid rodret och att  de första produkterna från nya Tenson når marknaden
under kommande höst/vinter 2020. 

Mer om: Tenson | Void | Wearcolour
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109