23948sdkhjf

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

På tisdagen kunde Habit berätta att Wearcolour Sweden, med varumärkena Wearcolour och Void cycling, försatts i konkurs vid Göteborgs tingsrätt den 11 februari. 

Nu skriver medgrundaren och vd Johan Ullbro i ett mejl till Habit att han gjort allt som står i hans makt, och kämpat dagar och nätter, för att "hitta lösningar med alla till buds stående medel". 

"Det är naturligtvis oerhört tråkigt för vår personal och berörda samarbetspartners. Vi har haft många och långa strategiska samtal och förhandlingar och vid flera tillfällen varit nära men tyvärr inte kommit hela vägen. Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs". 

Läs också: Förvärvar Wearcolour och Void cycling

Han skriver vidare att bolaget gjorde en satsning på tillväxt under 2019 som av olika faktorer uteblev.

"Dessvärre har även en varm höst och vinter bidragit till den sämsta vintersäsongen sportbranschen upplevt på flera decennier. Detta har lett till att vi har haft svårt att få ut varor i den takt vi brukar vilket i sin tur resulterar i ett för stort varulager. Vi har haft produkterna och distributionen men har inte förvaltat eller utvecklat den nära relation med marknaden och den attraktionskraft våra varumärken haft från början".

Sedan han tog över vd-posten i oktober 2019 har han, enligt mejlet, genomfört en kostnads- och effektiviseringsplan som gett resultat men tyvärr inte tillräcklig för att på kort sikt balansera upp de kostnader och det negativa resultat företaget byggt på sig tidigare under året.

"Jag har under tiden även jobbat hårt med att hitta strategiska lösningar för att stärka bolaget för en fortsatt expansion och lönsamhet. Dessvärre är hela marknaden och branschens tuffa situation utmanande och tiden räckte inte till". 

Johan Ullbro uppger att det verkar finnas ett stort intresse för varumärkena och samtal via  förvaltaren har redan inletts.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11