23948sdkhjf

Wearcolour i konkurs

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Jonseredsbaserade Wearcolour Sweden AB, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingår, försattes den 11 februari på egen begäran i konkurs vid Göteborgs tingsrätt.

Bolaget är enligt ansökan på obestånd.

I konkursansökan, undertecknad av vd Johan Ullbro, framgår att bolaget önskar försättas i konkurs då ”sökanden inte kan betala sina skulder, och detta är inte endast tillfälligt”.

Enligt konkursansökan har bolaget elva anställda.

Läs också: Förvärvar Wearcolour och Void cycling

"Bolaget gjorde en satsning på tillväxt under 2019 som av olika faktorer uteblev. Dessvärre har även en varm höst och vinter bidragit till den sämsta vintersäsongen sportbranschen upplevt på flera decennier. Detta har lett till att vi har haft svårt att få ut varor i den takt vi brukar vilket i sin tur resulterar i ett för stort varulager. Vi har haft produkterna och distributionen men har inte förvaltat eller utvecklat den nära relation med marknaden och den attraktionskraft våra varumärken haft från början", skriver vd Johan Ullbro i ett mejl till Habit.

Han skriver vidare att han sedan han tog över vd-posten i oktober 2019 genomfört en kostnads- och effektiviseringsplan som gett resultat men som tyvärr inte tillräcklig för att på kort sikt balansera upp de kostnader och det negativa resultat företaget byggt på sig tidigare under året.

"Jag har under tiden även jobbat hårt med att hitta strategiska lösningar för att stärka bolaget för en fortsatt expansion och lönsamhet. Dessvärre är hela marknaden och branschens tuffa situation utmanande och tiden räckte inte till". 

Så sent som i oktober i fjol uppgav den då nytillträdde vd:n Johan Ullbro att ”vår nya expansionsstrategi och vår nya kollektion har hitills båda gått som på räls".

I samma veva skiftade även bolaget, grundat 2010, vd då tidigare vd Thor Kruse Eén lämnade posten för företaget, som han också medgrundat tillsammans med Johan Ullbro och Fredrik Abrahamsson, och efterträddes av Johan Ullbro.

Dessförinnan fick bolaget nya delägare i bland annat Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander.

Enligt årsredovisningen för 2018 uppgick de nya delägarnas andel till 18 procent för Måns Ulvestam och 15 procent för Karl Rosander.

Grundarna äger  54 procent av bolaget; Thor Kruse Eén äger 30 procent genom TKA Holding och Johan Ullbro 24 procent genom Ullbro Holding. Därtill är Chattanooga, som ägs av tidigare H&M-vdn Fabian Måsson, och Karl Rosanders Golden Ratio Holding, delägare i sportmodeföretaget.

Enligt Bolagsverket lämnade Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen i december i fjol. Trion har suttit i bolagets styrelse sedan i augusti 2019.

Därtill  lämnade Karl Orméus ordförandeposten och har sedan dess efterträtts av Johan Ullbro. I styrelsen sitter även Thor Kruse Eén och den 28 januari i år tillträdde Malin Hammarmo  som suppleant.

Enligt bokslutet för räkenkapsåret 2018 ökade bolaget omsättning till drygt 70 miljoner kronor (56). Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 2,4 miljoner kronor (1,8).

Läs också: Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

Tidpunkt för edgångssammanträde är satt till den 31 mars.

Konkursförvaltaren advokat Axel Weibull vid Advokatfirman Lindahl KB uppger till Habit att han uppskattar att bolagets skulder, baserad på senaste balansräkningen, uppgår till omkring 25 miljoner kronor, varav omkring 10 miljoner kronor i leverantörsskulder. Bouppteckningen är ännu inte färdig.

Han har nu gott hopp om att rörelsen med inneliggande lager och inventarier ska kunna säljas och han säger att intressenter finns.

– En försäljningsprocess har startats sedan anbud kommit in. Försäljningen blev en effekt av konkursen men sedan återstår att se om någon förvärvar verksamheten för att driva rörelsen och varumärkena vidare eller ej, säger Axel Weibull till Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109