23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Nog av skuld och skam – vi måste gasa"

Jag får lust att rycka alla i svansen och säga som björnen Baloo i Djungelboken – kom igen nu katten, det svänger! För jag har fått nog av skuld och skam när det gäller handeln. Ska vi rädda världen så gör vi det inte genom att bromsa, vi måste gasa. Med hållbarhet som ledstjärna, så klart.

Läs också: Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Om 10-talets stora möjlighet för handeln på digitaliseringsområdet stavades E, så stavas 20-talets AI. Att både genom egna system och sociala media lära sig SÅ mycket mer om kunder, deras behov och hur vi kan tillfredsställa dem är en fantastisk möjlighet. Att samtidigt kunna slimma logistik och produktion, eliminera hyllvärmare och sätta fart på det cirkulära – smart design, nya material, hyra och second hand. Butiker och företag som lyckas, stora som små, har ofta en tydlig bild av sin kund och hens behov. Att försöka vara alla till lags funkar inte. Våga välj och vinn!

Att jag är så uppskruvad och optimistisk just nu beror på att jag lyssnat på mina kollegor som varit i New York på Svensk Handels amerikanska motsvarighets stora event, NRF Big Show. För javisst, man kan ju också nyktert konstatera att amerikaner alltid är bra på att köra cheer-leading och pepp, men jag tror att vi också behöver mer av den varan just nu.

Vi har ju så sjuukt många bra idéer och koncept att bygga på. Inte minst på mässor och konferenser om hållbarhet är det svenska företag som visas upp, vilket är jätteroligt men inget som förvånar mig. Under nästan tjugo år har jag följt svenska modeföretag som samarbetat och gjort stora framsteg när det gällt frågor som har med hållbarhet att göra; kvalitetsfrågor och kemikalier inte minst. Kläder som säljs i svenska butiker har nog aldrig varit renare. Därför gör det mig bedrövad att svenska företag och konsumenter ska straffas med en nationell ”kemikalieskatt” som skickar helt motsatt budskap. Det står också i bjärt kontrast till hur staten å andra sidan framhåller svenska modeföretag för att stärka Sverigebilden utomlands.

I utställningen Fashion Revolution – the future of textiles, som Svenska Institutet skickar runt i hela världen, visas svenska modeföretag och forskningen vid textilhögskolan i Borås upp som förebild för världens framtida mode- och textilbransch. Det är något vi ser alldeles för lite av i officiella sammanhang här hemma, med undantag för en och annan Nobelklänning. Och intresset utomlands är jättestort. Vid ett seminarium på svenska ambassaden i Berlin nyligen kom hundratals för att se en liten del av utställningen och lyssna på diskussion med blandat svenska och tyska experter.

Nej, ut och skryt i stället! Vi är superbra och kan göra skillnad i hela världen. Så det så!

Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil

PS. På NRF Big Show (se artikel på sidan intill) berättade Ikea hur företaget ska vara både relevant och cirkulärt, nu och i framtiden. Läs mer på deras hemsida, till exempel under rubriken Making homes better, och låt dig inspireras.

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094