23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Nog av skuld och skam – vi måste gasa"

| Av Maria Sandow | Tipsa redaktionen

Jag får lust att rycka alla i svansen och säga som björnen Baloo i Djungelboken – kom igen nu katten, det svänger! För jag har fått nog av skuld och skam när det gäller handeln. Ska vi rädda världen så gör vi det inte genom att bromsa, vi måste gasa. Med hållbarhet som ledstjärna, så klart.

Läs också: Så mycket ökade klädförsäljningen i februari

Om 10-talets stora möjlighet för handeln på digitaliseringsområdet stavades E, så stavas 20-talets AI. Att både genom egna system och sociala media lära sig SÅ mycket mer om kunder, deras behov och hur vi kan tillfredsställa dem är en fantastisk möjlighet. Att samtidigt kunna slimma logistik och produktion, eliminera hyllvärmare och sätta fart på det cirkulära – smart design, nya material, hyra och second hand. Butiker och företag som lyckas, stora som små, har ofta en tydlig bild av sin kund och hens behov. Att försöka vara alla till lags funkar inte. Våga välj och vinn!

Att jag är så uppskruvad och optimistisk just nu beror på att jag lyssnat på mina kollegor som varit i New York på Svensk Handels amerikanska motsvarighets stora event, NRF Big Show. För javisst, man kan ju också nyktert konstatera att amerikaner alltid är bra på att köra cheer-leading och pepp, men jag tror att vi också behöver mer av den varan just nu.

Vi har ju så sjuukt många bra idéer och koncept att bygga på. Inte minst på mässor och konferenser om hållbarhet är det svenska företag som visas upp, vilket är jätteroligt men inget som förvånar mig. Under nästan tjugo år har jag följt svenska modeföretag som samarbetat och gjort stora framsteg när det gällt frågor som har med hållbarhet att göra; kvalitetsfrågor och kemikalier inte minst. Kläder som säljs i svenska butiker har nog aldrig varit renare. Därför gör det mig bedrövad att svenska företag och konsumenter ska straffas med en nationell ”kemikalieskatt” som skickar helt motsatt budskap. Det står också i bjärt kontrast till hur staten å andra sidan framhåller svenska modeföretag för att stärka Sverigebilden utomlands.

I utställningen Fashion Revolution – the future of textiles, som Svenska Institutet skickar runt i hela världen, visas svenska modeföretag och forskningen vid textilhögskolan i Borås upp som förebild för världens framtida mode- och textilbransch. Det är något vi ser alldeles för lite av i officiella sammanhang här hemma, med undantag för en och annan Nobelklänning. Och intresset utomlands är jättestort. Vid ett seminarium på svenska ambassaden i Berlin nyligen kom hundratals för att se en liten del av utställningen och lyssna på diskussion med blandat svenska och tyska experter.

Nej, ut och skryt i stället! Vi är superbra och kan göra skillnad i hela världen. Så det så!

Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil

PS. På NRF Big Show (se artikel på sidan intill) berättade Ikea hur företaget ska vara både relevant och cirkulärt, nu och i framtiden. Läs mer på deras hemsida, till exempel under rubriken Making homes better, och låt dig inspireras.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Nyhetsbrev

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Arkiv

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.141