23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Nog av skuld och skam – vi måste gasa"

| Av Maria Sandow | Tipsa redaktionen

Jag får lust att rycka alla i svansen och säga som björnen Baloo i Djungelboken – kom igen nu katten, det svänger! För jag har fått nog av skuld och skam när det gäller handeln. Ska vi rädda världen så gör vi det inte genom att bromsa, vi måste gasa. Med hållbarhet som ledstjärna, så klart.

Läs också: Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Om 10-talets stora möjlighet för handeln på digitaliseringsområdet stavades E, så stavas 20-talets AI. Att både genom egna system och sociala media lära sig SÅ mycket mer om kunder, deras behov och hur vi kan tillfredsställa dem är en fantastisk möjlighet. Att samtidigt kunna slimma logistik och produktion, eliminera hyllvärmare och sätta fart på det cirkulära – smart design, nya material, hyra och second hand. Butiker och företag som lyckas, stora som små, har ofta en tydlig bild av sin kund och hens behov. Att försöka vara alla till lags funkar inte. Våga välj och vinn!

Att jag är så uppskruvad och optimistisk just nu beror på att jag lyssnat på mina kollegor som varit i New York på Svensk Handels amerikanska motsvarighets stora event, NRF Big Show. För javisst, man kan ju också nyktert konstatera att amerikaner alltid är bra på att köra cheer-leading och pepp, men jag tror att vi också behöver mer av den varan just nu.

Vi har ju så sjuukt många bra idéer och koncept att bygga på. Inte minst på mässor och konferenser om hållbarhet är det svenska företag som visas upp, vilket är jätteroligt men inget som förvånar mig. Under nästan tjugo år har jag följt svenska modeföretag som samarbetat och gjort stora framsteg när det gällt frågor som har med hållbarhet att göra; kvalitetsfrågor och kemikalier inte minst. Kläder som säljs i svenska butiker har nog aldrig varit renare. Därför gör det mig bedrövad att svenska företag och konsumenter ska straffas med en nationell ”kemikalieskatt” som skickar helt motsatt budskap. Det står också i bjärt kontrast till hur staten å andra sidan framhåller svenska modeföretag för att stärka Sverigebilden utomlands.

I utställningen Fashion Revolution – the future of textiles, som Svenska Institutet skickar runt i hela världen, visas svenska modeföretag och forskningen vid textilhögskolan i Borås upp som förebild för världens framtida mode- och textilbransch. Det är något vi ser alldeles för lite av i officiella sammanhang här hemma, med undantag för en och annan Nobelklänning. Och intresset utomlands är jättestort. Vid ett seminarium på svenska ambassaden i Berlin nyligen kom hundratals för att se en liten del av utställningen och lyssna på diskussion med blandat svenska och tyska experter.

Nej, ut och skryt i stället! Vi är superbra och kan göra skillnad i hela världen. Så det så!

Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil

PS. På NRF Big Show (se artikel på sidan intill) berättade Ikea hur företaget ska vara både relevant och cirkulärt, nu och i framtiden. Läs mer på deras hemsida, till exempel under rubriken Making homes better, och låt dig inspireras.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.094