23948sdkhjf

Slit gav tillväxt för Dedicated

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Efter många års hundgöra med att få i gång digital försäljning ökade både omsättning och vinsten i fjol. Nu väntar dotterbolag i Tyskland och butik i nytt ekovaruhus i Italien.

Hållbarhet och digital satsning har givit luft under vingarna för modemärket Dedicated, sprunget ur retailkonceptet Tshirtstore, som gick med vinst för andra året i rad och ökade omsättning med 24 procent till 45 miljoner i fjol.

Wholesaleförsäljningen ökade 2019 med 38 procent från 16,2 miljoner kronor till 22,4 miljoner kronor.

Enligt bolaget är det en medveten satsning på att öka försäljningen digitalt parat med att intresset för hållbart producerade produkter växer.  

Försäljningen via den egna webbutiken ökade med 87 procent från 3,8 till 7,1 miljoner kronor. Och vd Johan Graffner, som tillsammans med Johan Mooe och Joakim Knapp startade Dedicated 2012, uppger till Habit att det är många års slit  och ett nära samarbete med modenischade e-handelsplattformen Centra som gjort att de lyckats få ordning på den egna digitala försäljningen.

-Vid sidan av de digitala satsningarna är det en ökad efterfrågan på hur plaggen är producerade som gör att vi växer. Eftersom vi har hela vår produktionskedja av plagg i naturfiber i Indien kan vi visa upp totalt spårbarhet ifrån bomullsfrö till färdigt plagg och vara transparenta med kedjan. Vi har också en lågsiktighet i produktionen och vill gärna fortsätta att arbeta med familjerna som driver ekologisk bomullsodling som också är GOTS och Fairtrade-certifierad, säger Johan Graffner och säger att vi sidan av bomullen även arbetar med hampa, Tencel och återvunnen polyester.

Efter att ha haft produktion i olika länder, bland annat i Egypten och Turkiet, började företaget för sju år sedan att arbeta med produktion i Indien och bomullen sourcas från två stora ekologiska kooperativ i Gujarat.

Nu väntar start av dotterbolag i Tyskland till sommaren och även övertagande av lagret i Krefeld för att bättre kunna serva och möta en växande marknad i Europa.

– Tyskland är en växande marknad för oss och vi har nu ett nät av omkring 1 000 återförsäljare i Europa. I Tyskland är efterfrågan på hållbart mode betydligt större än här i Sverige och konsumenten är påläst, säger Johan Graffner.

Även märkets damsortimentet växer och har utvecklats mycket under det senaste året under ledning av produktionschefen Karin Veghed som tillträdde för drygt ett år sedan.

Hon har ett förflutet från bland andra Mini Rodini, Filippa K och Tiger of Sweden.

Vid sidan av det digitala försäljningen och återförsäljarleden har modeföretaget även försäljningen via fem egna butiker. Nu har man även för att avsikt att bredda den egna fysiska närvaron.

Försäljningen i de egna butikerna stod för 15,5 miljoner i fjol.

– Förutom Tyskland är Benelux, Schweiz och även Frankrike växande marknader för oss och vi har gjort pop up-butiker och samarbeten med bland andra Magasin Du Nord, Galeries Lafayette och Bon Marché, säger Johan Graffner.

I augusti väntar butik om 40 kvadratmeter i familjen Farinellis, som ligger bakom Eataly, storsatsning Green Pea som är ett ekologiskt varuhus om flera våningar och som planeras öppna i Turin, Italien, i sommar.

– Vår ökade digitala närvaro, men även fysiska tillväxt, har gett oss en skjuts i försäljningen, bättre marginaler och en möjlighet att nå ut med vårt budskap till en större massa för att skapa förändring. Dedicated är skapat för att förändra, leda och utbilda modeindustrin till att bli mer hållbar och vi arbetar redan nu med flera andra modeföretag för att tillsammans kunna förändra branschen. Vi vill få bort låtsasmärkningar som BCI-bomull och arbeta för en mer ansvarstagande modeindustri, säger Johan Graffner till Habit.

Mer om: Dedicated
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Nyhetsbrev

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Arkiv

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.094