23948sdkhjf

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad trafik till butikerna med hjälp av digitala satsningar.

Lexington company ökade försäljningen under fjärde kvartal 2019 jämfört med motsvarande kvartal föregående år och mode- och inredningsbolagets arbete med konstnadsbesparingar, multikanalstrategi och att se över butiksbeståndet ger frukt.

Läs också: Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Enligt ett tidigare kommunicerat besparingsprogram stänger bolaget butiker och under början av innevarande år stängs tre butiker varav en i USA.

USA-marknaden tynger bolaget och där koncentreras bolagets försäljning framgent på  online via egen och externa webbutiker. "Vi fortsätter aktivt följa lönsamheten i våra andra kvarvarande butiker", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet öppnade bolaget outlet-butik utanför Helsingfors i Finland. 

Försäljningen i den egna webbutiken beskrivs som stabil i kvartalet och nya marknadsplatser ska ha bidragit positivt till försäljningsutvecklingen.

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

Under helåret 2019 ökade försäljningen i den egna webbutiken med 21 procent och digitalt ökar affärsområdena home och fashion lika mycket procentuellt sett men heminredningsdelen står för den större delen av omsättningen.

Totalt ökade försäljningen för bolaget med 5 procent under kvartalet och i det egna butikerna ökade försäljningen med 3,4 procent i kvartalet  men i jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,0 procent under perioden.

Bolaget har  minskat lagernivåer med nästan 10 procent sedan sista december 2018, heter det i rapporten.

”Att integrera den egna webshopen med de fysiska butikerna i flera olika projekt har bland annat lett till ökad trafik till de egna butikerna, och en ökad försäljning som följd”, skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Förutom att satsa på den egna webbutiken så lägger bolaget stort fokus på att nå en global kund genom olika marknadsplatser och e-handlare och lansering på flera nya ”marketplaces” följer under första halvåret 2020.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick bolagets nettoomsättning till 80,8 miljoner kronor (76,9). Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 5,8 miljoner kronor (5,8). Periodens resultat stärktes och uppgick till 5,5 miljoner kronor (4,2). Kampanjintensivt kvartal påverkade bruttomarginalen som uppgick till 66,5 (68,6) procent

I rapporten skriver inrednings- och modebolaget att affärsområdet fashion har en svagare utveckling än inredningsdelen och försäljningen minskade.

Bolget uppger att "flera återförsäljare  inom modesegmentet fortsätter att ha det tufft på marknaden vilket avspeglas i svagare försäljning av Fashion i de kanalerna". Modesegmentets omsättning  minskade  med 13 procent 2019.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Jaber i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Arkiv

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.453