23948sdkhjf

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad trafik till butikerna med hjälp av digitala satsningar.

Lexington company ökade försäljningen under fjärde kvartal 2019 jämfört med motsvarande kvartal föregående år och mode- och inredningsbolagets arbete med konstnadsbesparingar, multikanalstrategi och att se över butiksbeståndet ger frukt.

Läs också: Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Enligt ett tidigare kommunicerat besparingsprogram stänger bolaget butiker och under början av innevarande år stängs tre butiker varav en i USA.

USA-marknaden tynger bolaget och där koncentreras bolagets försäljning framgent på  online via egen och externa webbutiker. "Vi fortsätter aktivt följa lönsamheten i våra andra kvarvarande butiker", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet öppnade bolaget outlet-butik utanför Helsingfors i Finland. 

Försäljningen i den egna webbutiken beskrivs som stabil i kvartalet och nya marknadsplatser ska ha bidragit positivt till försäljningsutvecklingen.

Läs också: Föreslås till Lexington Companys styrelse

Under helåret 2019 ökade försäljningen i den egna webbutiken med 21 procent och digitalt ökar affärsområdena home och fashion lika mycket procentuellt sett men heminredningsdelen står för den större delen av omsättningen.

Totalt ökade försäljningen för bolaget med 5 procent under kvartalet och i det egna butikerna ökade försäljningen med 3,4 procent i kvartalet  men i jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,0 procent under perioden.

Bolaget har  minskat lagernivåer med nästan 10 procent sedan sista december 2018, heter det i rapporten.

”Att integrera den egna webshopen med de fysiska butikerna i flera olika projekt har bland annat lett till ökad trafik till de egna butikerna, och en ökad försäljning som följd”, skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Förutom att satsa på den egna webbutiken så lägger bolaget stort fokus på att nå en global kund genom olika marknadsplatser och e-handlare och lansering på flera nya ”marketplaces” följer under första halvåret 2020.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick bolagets nettoomsättning till 80,8 miljoner kronor (76,9). Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 5,8 miljoner kronor (5,8). Periodens resultat stärktes och uppgick till 5,5 miljoner kronor (4,2). Kampanjintensivt kvartal påverkade bruttomarginalen som uppgick till 66,5 (68,6) procent

I rapporten skriver inrednings- och modebolaget att affärsområdet fashion har en svagare utveckling än inredningsdelen och försäljningen minskade.

Bolget uppger att "flera återförsäljare  inom modesegmentet fortsätter att ha det tufft på marknaden vilket avspeglas i svagare försäljning av Fashion i de kanalerna". Modesegmentets omsättning  minskade  med 13 procent 2019.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Lanseringsdags för The Wiman

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125