23948sdkhjf

Polarn O. Pyret: "Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat"

Barnklädeskedjan vill halvera reautbudet och drar nu ned på produktionen. Tillväxt ska också nås via nya kanaler som Amazon och Zalando.

I veckan lanserade barnklädeskedjan ett hållbarhetslöfte där företaget bland annat lovar att kraftigt minska sin produktion och arbeta med långsammare förändringscykler, färre släpp och mer kurerade kollektioner samt en större andel klassiker.

– Förändringarna sker från i höst. Vi vill verka för behovsbaserad konsumtion och långsiktiga klassiker. Helt enkelt minska omfattningen på flödena och våga låta plaggen hänga längre i butik. Vi hoppas att åtminstone halvera mängden plagg som går på rea, säger Nanna Hedlund, vd till Habit.

Nanna Hedlund säger att det inte är några enskilda produkter som får stryka på foten eller att någon storleks- eller ålderskategori plockas bort. Istället handlar det om att satsa på färre styles och fler basplagg. Och släppa säsongsanpassade och mer relevanta nyheter i ett lägra tempo. Hon efterlyser också samtidigt utökade branschsamarbeten.

– Vi behöver också kroka arm med andra aktörer om vi ska nå målen om minskad resursförbrukning i modebranschen. Det handlar om att bygga upp en ny struktur som bättre rimmar med de förändrade konsumtionsmönster som våra kunder redan omfamnat. Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat. Vi vet att vår målgrupp är ”early adopters” och vill erbjuda dem tidlösa klassiker som håller, säger Nanna Hedlund.

Det nya sättet att arbeta bygger också på goda och långsiktiga relationer med producenter. Hon nämner bland annat leverantören av kedjans klassiska rand som Polarn O. Pyret samarbetat med sedan starten på 1970-talet och som finns i Baltikum.

– Vårt nya sätt att arbeta på kräver också att vi har en nära relation till våra producenter som också kan agera snabbt om vi behöver förändra något och som dessutom behöver finns allt närmare oss geografiskt.

Förutom att se över produktionen gör barnklädeskedjan en utökad satsning på secondhand. I samma veva som kedjans digitala satsning på återbruk av plagg firar tio år så lyfts konceptet in också i fysiska butiker.

Startskottet går den 5 februari och initialt handlar det om att sälja begagnade ytterplagg i kedjans 93 butiker i Sverige, Norge och Finland, under ett bestämt antal helger.

I samband med det kan kunden även komplettera med reservdelar och tillbehör till kläderna samt erbjudas lagningstjänst. Plaggen som säljs secondhand samlas in under hela året och plaggen värderas efter skick och kunden får ersättning baserad skick direkt i form av värdecheck.

Nanna Hedlund säger att det blir en 50/50-splitt med kunden.

– Vi vet att intresset för att köpa våra plagg secondhand ökar och på det här viset sänker vi trösklarna för dem som inte är vana att köpa secondhand. Vi tror att våra kunder kommer att tycka att det här upplägget i butik blir enklare. Kunden slipper all den hantering man annars har när man säljer online som betalning och frakt. I butik kan man också se skicket, klämma och känna på plaggen och få vägledning av vår personal.

I kedjans  senaste undersökning, genomförd i november i fjol, uppger 44 procent av kunderna att de säljer kedjans plagg i andra hand. Det är en ökning sedan 2017 då motsvarande andel var 39 procent. En ännu större andel, 54 procent, uppger att de köper PO.P-plagg second hand.

Hur rimmar den nya policyn med tillväxtmålen?

– Stora strukturella förändringar driver inte tillväxt men lönsamheten kommer på sikt att stärkas. Det är inte lönsamt att rea ut plagg och producera mer än vad som säljs.

Nanna Hedlund lägger till att secondhandaffären kommer vara en viktig del i affären och hon säger att hon är mycket stolt över båda satsningarna. Tillväxt kan även  nås på andra vis menar hon och säger att det är upp till företaget att hitta tillväxt genom att nå nya kunder via fler kanaler. Inom en månad börjans kedjans produkter att säljas via Amazon och Zalando.

Kommer ni att stänga några fysiska butiker?

– Vi ser hela tiden över vårt butiksbestånd och visst i framtiden kommer vi säkert stänga fler butiker än vi öppnar också för att vi ska vara i absolut rätta lägen. Många relaterar dagens debatt om butiksdöden till de många gånger höga hyrorna. Jag skulle också vilja lyfta debatten om öppettiderna som kräver hög och dyr bemanning i butikerna. I Finland, som har haft väldigt generösa öppetider i galleriorna, kan man se ett trendbrott nu med färre öppettimmar. Det tycker jag är sunt och rimmar bättre med nya konsumtionsmönster och något jag hoppas att fastighetsägarna också tänker på i Sverige.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047