23948sdkhjf

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

| Av Cecilia Solér | Tipsa redaktionen

Modeindustrins cirkulära budskap är problematiska, menar Cecilia Solér.

Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är den undertecknande skribentens.

Cirkulärt mode, återvunna textilier och förnybara kläder är den senaste varianten på kvalificerad green washing inom modebranschen och textilindustrin. Hoppfulla budskap om en ljus framtid där vi kan konsumera hållbara textilier och kläder bara vi konsumenter är med på tåget och faktiskt lämnar våra kläder/textilier/möbler till återvinning måste granskas! 

Läs också: H&M-konkurrent rekryterar från H&M

För bakom löften om cirkulära flöden som lösningen på textilindustrins och modebranschens hållbarhetsutmaningar, inte minst inom fast fashion, till exempel H&M,  och fast interior design, till exempel Ikea, finns en verklighet som inte stämmer överens utlovade lösningar på klimatproblematik, resursutnyttjande och biologisk mångfald.

Om man som konsument läser om hållbarhet på våra stora flaggskepps hemsidor så möts man av mycket entusiastiska budskap där cirkulär konsumtion och produktion skall göra det möjligt för oss att fortsätta konsumera som vanligt. Ikea utlovar att vara cirkulärt år 2030. Detta innebär att Ikea ser sina produkter som råvaror till andra produkter och därför kommer alla produkter att vara designade för återvinning, återanvändning och möjliga att sälja vidare. H&M å sin sida beskriver att deras arbetet mot en cirkulär modeindustri, där produkter är tillverkade av återvunna material garanterar att mode är schysst.

Vad Ikea och H&M egentligen säger är att vi kan fortsätta konsumera som vanligt!! Vi behöver varken dra ner på antalet klädesplagg som vi köper eller köpa mindre prylar på Ikea. Cirkulariteten kommer fixa alla hållbarhetsproblem! H&M samlar tillsammans med en mängd branschkollegor in kläder och skor i sina butiker. Dessa kläder och skor som vi tröttnat på (i de flesta fall sliter vi inte ut våra kläder) samlas in och sorteras av företaget I:CO på sin anläggning i Tyskland och sedan får de nytt liv genom att de säljs som second-hand eller genom att textilfiber återanvänds. Då behöver man mindre nya fiber och behovet av resurser minskar.

Ikea går till och med så långt att de utlovar att deras cirkulära affärsmodell kommer att innebära att företagets tillväxt, alltså ökningen av deras försäljning, inte kommer att påverka resurs- och energiutnyttjande.

Som konsument är det svårt att syna korten och granska alla vackra ord om cirkularitet. I verkligheten går en mycket liten del av de kläder som vi lämnar till återvinning i klädbutiker till tillverkning av nya kläder. Det är nämligen svårt att återvinna textilfiber. Den största delen av de kläder som I:CO samlar in i svenska butiker går till tillverkning av isoleringsmaterial inom bil och byggnadsindustrin, och en del säljs som secondhand i olika delar av världen. Frågan är hur hållbart detta egentligen är? Forskningen visar (Du Rietz, 2019) att cirkulära flöden inte är en lösning på hållbarhetsproblematiken och då måste vi minska vår konsumtion av till exempel  kläder och textilier för att inte äventyra de gränser för vad planeten tål av resursuttag och energiförbrukning.

Problemen med löften om cirkulärt mode är till exempel att de uttjänta kläder som samlas in för återvinning i butik tappar i värde när fibrerna slutar sitt liv som isoleringsmaterial. Och isoleringsmaterialet lär ju inte bli till nya kläder. Konsumenterna som lämnat in kläder för återvinning blir på sätt och vis lurade för H&M påstår på sin hemsida att en viktig del av deras hållbarhetsarbete är att en del av ”våra produkter ska vara tillverkade av återvunna material”. Frågan är varifrån dessa återvunna material kommer? Hur ser processerna ut bakom dessa återvunna fibrer i termer av resursåtgång, klimatpåverkan och biologisk mångfald? Till detta kommer frågan om hur miljöbelastande transporter inom cirkulära flöden är? År 2017 samlade företaget I:CO ihop skrämmande 22.000 ton kläder och skor vilket motsvarar 61 miljoner produkter. De miljömässiga  konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri  är ännu inte kartlagda.

Läs också: DE TALAR PÅ HABITS SEMINARIUM

De cirkulära tillverkningsprocesser som idag till viss del försörjer fast fashion och fast interior design är många gånger innovativa men är inte en garant för hållbar konsumtion och produktion. Budskap om cirkularitet inom fast fashion och fast interior design syftar till att invagga oss i förhoppningen att vi inte måste minska vår konsumtion. Det är greenwashing!

Cecilia Solér

Docent i marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Secondhand egen kategori hos Zalando

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Emmaus tredje second hand-butik

Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

DE TALAR PÅ HABITS SEMINARIUM

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Arkiv

E-handlare planerar fysisk expansion

Öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125