23948sdkhjf

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

| Av Cecilia Solér | Tipsa redaktionen

Modeindustrins cirkulära budskap är problematiska, menar Cecilia Solér.

Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är den undertecknande skribentens.

Cirkulärt mode, återvunna textilier och förnybara kläder är den senaste varianten på kvalificerad green washing inom modebranschen och textilindustrin. Hoppfulla budskap om en ljus framtid där vi kan konsumera hållbara textilier och kläder bara vi konsumenter är med på tåget och faktiskt lämnar våra kläder/textilier/möbler till återvinning måste granskas! 

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

För bakom löften om cirkulära flöden som lösningen på textilindustrins och modebranschens hållbarhetsutmaningar, inte minst inom fast fashion, till exempel H&M,  och fast interior design, till exempel Ikea, finns en verklighet som inte stämmer överens utlovade lösningar på klimatproblematik, resursutnyttjande och biologisk mångfald.

Om man som konsument läser om hållbarhet på våra stora flaggskepps hemsidor så möts man av mycket entusiastiska budskap där cirkulär konsumtion och produktion skall göra det möjligt för oss att fortsätta konsumera som vanligt. Ikea utlovar att vara cirkulärt år 2030. Detta innebär att Ikea ser sina produkter som råvaror till andra produkter och därför kommer alla produkter att vara designade för återvinning, återanvändning och möjliga att sälja vidare. H&M å sin sida beskriver att deras arbetet mot en cirkulär modeindustri, där produkter är tillverkade av återvunna material garanterar att mode är schysst.

Vad Ikea och H&M egentligen säger är att vi kan fortsätta konsumera som vanligt!! Vi behöver varken dra ner på antalet klädesplagg som vi köper eller köpa mindre prylar på Ikea. Cirkulariteten kommer fixa alla hållbarhetsproblem! H&M samlar tillsammans med en mängd branschkollegor in kläder och skor i sina butiker. Dessa kläder och skor som vi tröttnat på (i de flesta fall sliter vi inte ut våra kläder) samlas in och sorteras av företaget I:CO på sin anläggning i Tyskland och sedan får de nytt liv genom att de säljs som second-hand eller genom att textilfiber återanvänds. Då behöver man mindre nya fiber och behovet av resurser minskar.

Ikea går till och med så långt att de utlovar att deras cirkulära affärsmodell kommer att innebära att företagets tillväxt, alltså ökningen av deras försäljning, inte kommer att påverka resurs- och energiutnyttjande.

Som konsument är det svårt att syna korten och granska alla vackra ord om cirkularitet. I verkligheten går en mycket liten del av de kläder som vi lämnar till återvinning i klädbutiker till tillverkning av nya kläder. Det är nämligen svårt att återvinna textilfiber. Den största delen av de kläder som I:CO samlar in i svenska butiker går till tillverkning av isoleringsmaterial inom bil och byggnadsindustrin, och en del säljs som secondhand i olika delar av världen. Frågan är hur hållbart detta egentligen är? Forskningen visar (Du Rietz, 2019) att cirkulära flöden inte är en lösning på hållbarhetsproblematiken och då måste vi minska vår konsumtion av till exempel  kläder och textilier för att inte äventyra de gränser för vad planeten tål av resursuttag och energiförbrukning.

Problemen med löften om cirkulärt mode är till exempel att de uttjänta kläder som samlas in för återvinning i butik tappar i värde när fibrerna slutar sitt liv som isoleringsmaterial. Och isoleringsmaterialet lär ju inte bli till nya kläder. Konsumenterna som lämnat in kläder för återvinning blir på sätt och vis lurade för H&M påstår på sin hemsida att en viktig del av deras hållbarhetsarbete är att en del av ”våra produkter ska vara tillverkade av återvunna material”. Frågan är varifrån dessa återvunna material kommer? Hur ser processerna ut bakom dessa återvunna fibrer i termer av resursåtgång, klimatpåverkan och biologisk mångfald? Till detta kommer frågan om hur miljöbelastande transporter inom cirkulära flöden är? År 2017 samlade företaget I:CO ihop skrämmande 22.000 ton kläder och skor vilket motsvarar 61 miljoner produkter. De miljömässiga  konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri  är ännu inte kartlagda.

Läs också: H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

De cirkulära tillverkningsprocesser som idag till viss del försörjer fast fashion och fast interior design är många gånger innovativa men är inte en garant för hållbar konsumtion och produktion. Budskap om cirkularitet inom fast fashion och fast interior design syftar till att invagga oss i förhoppningen att vi inte måste minska vår konsumtion. Det är greenwashing!

Cecilia Solér

Docent i marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.141