23948sdkhjf

Stylein redo att växla upp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Stylein har under de två senaste åren arbetat hårt med att digitalisera bolaget, något som Habit tidigare uppmärksammat.

Arbetet har bland annat skett i samarbetet med Nordic Tech House, som äger 5 procent av bolaget, och handlat om att ställa om flertalet processer och innefattat en nytt lager, ny plattform, ett nytt sätt att arbeta på designnivå samt ny strategi för varumärkesarbetet i e-handel och sociala medier något som fått effekt i en rejält ökad digital försäljning.

– Linus Kaasik och Nordic Tech House har hjälp oss att rannsaka affären och att skynda mer långsamt. Förut sprang vi på lite för många bollar, tackade ja till för mycket och tog som ett litet bolag för många risker vilket resultarerade i för stora förluster. Även om deras ägarandel inte är stor så är de väldigt bra att ha som bollplank, säger Elin Alemdar, grundare, vd och kreativ chef till Habit.

I maj öppnade modeföretaget yta på Åhléns city i Stockholm och nu väntar även en yta på varuhuset i Göteborg.

– Det har gått över förväntan och jag är väldigt nöjd med utvecklingen och vi har verkligen hittat hem på Åhléns. Därför öppnar vi även en yta på varuhuset i Göteborg. Vi har också kvar butiken i Sturegallerian och i den ska vi nu erbjuda kuderna att hämta upp e-handlade varor i butik, säger Elin Alemdar till Habit.

Arbetet med sociala medier och ny webbutik har också givit frukt och numera står e-handeln för 20 procent av omsättningen och målet är att den ska utgöra häften av omsättningen om ett till två år, siar Elin Alemdar då företaget också arbetar med färre återförsäljare i dag.

I september lanserade Stylein ett samarbete med Ellos och Isabella Löwengrip som Elin Alemdar föll väldigt väl ut även om arbetet var utmanande.

– Det var väldigt utvecklande och lyckat att arbeta med Ellos och med Isabella Löwengrip och vi fick chansen att möta en ny kund och även se att vi kan bära och klara att leverera till ett så pass stort samarbete, säger Elin Alemdar.

Nytt i Styleingarderoben i höst är denim.

– En viktig del i vårt nya vis att arbeta är att vi vill arbeta mycket mer med en modern look och att hjälpa kunden att bygga en klassisk garderob och då är denim och ett par riktigt bra jeans viktiga byggstenar. Därför lanserar vi nu två modeller av en klassisk denimbyxa, säger Elin Alemdar.

När innevarande år summeras kan Elin Alemdar glädjas åt svarta siffror och ett litet plus.

2018 låg omsättningen på nära 16 miljoner och 2019 är prognosen 23 miljoner. När bolaget nu är i genom något som hon också betecknar som ett brutalt jobbiga renoveringsår är hon också redo att ta in investerare för att kunna växla upp verksamheten.

Dock vill hon inte släppa kontrollen men har under en längre tid haft en löpande dialog med flera investerare för att kunna växla upp affären ytterligare.

– Nu har vi lagt en bra grund för tillväxt även om vi fortsatt ska arbeta med siktet inställt på våra befintliga marknader med Skandinavien i fokus.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Zalando i nordiskt designsamarbete

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.11