23948sdkhjf

Stylein redo att växla upp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Stylein har under de två senaste åren arbetat hårt med att digitalisera bolaget, något som Habit tidigare uppmärksammat.

Arbetet har bland annat skett i samarbetet med Nordic Tech House, som äger 5 procent av bolaget, och handlat om att ställa om flertalet processer och innefattat en nytt lager, ny plattform, ett nytt sätt att arbeta på designnivå samt ny strategi för varumärkesarbetet i e-handel och sociala medier något som fått effekt i en rejält ökad digital försäljning.

– Linus Kaasik och Nordic Tech House har hjälp oss att rannsaka affären och att skynda mer långsamt. Förut sprang vi på lite för många bollar, tackade ja till för mycket och tog som ett litet bolag för många risker vilket resultarerade i för stora förluster. Även om deras ägarandel inte är stor så är de väldigt bra att ha som bollplank, säger Elin Alemdar, grundare, vd och kreativ chef till Habit.

I maj öppnade modeföretaget yta på Åhléns city i Stockholm och nu väntar även en yta på varuhuset i Göteborg.

– Det har gått över förväntan och jag är väldigt nöjd med utvecklingen och vi har verkligen hittat hem på Åhléns. Därför öppnar vi även en yta på varuhuset i Göteborg. Vi har också kvar butiken i Sturegallerian och i den ska vi nu erbjuda kuderna att hämta upp e-handlade varor i butik, säger Elin Alemdar till Habit.

Arbetet med sociala medier och ny webbutik har också givit frukt och numera står e-handeln för 20 procent av omsättningen och målet är att den ska utgöra häften av omsättningen om ett till två år, siar Elin Alemdar då företaget också arbetar med färre återförsäljare i dag.

I september lanserade Stylein ett samarbete med Ellos och Isabella Löwengrip som Elin Alemdar föll väldigt väl ut även om arbetet var utmanande.

– Det var väldigt utvecklande och lyckat att arbeta med Ellos och med Isabella Löwengrip och vi fick chansen att möta en ny kund och även se att vi kan bära och klara att leverera till ett så pass stort samarbete, säger Elin Alemdar.

Nytt i Styleingarderoben i höst är denim.

– En viktig del i vårt nya vis att arbeta är att vi vill arbeta mycket mer med en modern look och att hjälpa kunden att bygga en klassisk garderob och då är denim och ett par riktigt bra jeans viktiga byggstenar. Därför lanserar vi nu två modeller av en klassisk denimbyxa, säger Elin Alemdar.

När innevarande år summeras kan Elin Alemdar glädjas åt svarta siffror och ett litet plus.

2018 låg omsättningen på nära 16 miljoner och 2019 är prognosen 23 miljoner. När bolaget nu är i genom något som hon också betecknar som ett brutalt jobbiga renoveringsår är hon också redo att ta in investerare för att kunna växla upp verksamheten.

Dock vill hon inte släppa kontrollen men har under en längre tid haft en löpande dialog med flera investerare för att kunna växla upp affären ytterligare.

– Nu har vi lagt en bra grund för tillväxt även om vi fortsatt ska arbeta med siktet inställt på våra befintliga marknader med Skandinavien i fokus.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Tumba centrum tappar H&M

Arkiv

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Lanseringsdags för The Wiman

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109