23948sdkhjf

Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Den 6 maj öppnar Stylein en egen yta på Åhléns city i Stockholm och hamnar i fint sällskap på dammodeplanet med bland andra Whyred, Ganni och Totême som närmsta grannar. På ytan huserade tidigare Guess.

 - För oss känns det väldigt spännande att ta det här steget och det kommer precis rätt i tid. Vi har valt att ta en ambitiöst grepp och plockat fram ett inredningskoncept som också ska gå att skala upp och ned för framtiden, säger Elin Alemdar, vd, grundare och kreativ chef till Habit.

Hon beskriver inredningen i termer av avskalad skandinavisk minimalism men med tydlig värme i färger och materialval.

Inredningen går i varma, mätta beiga och grå toner, sandfärger och därtill är en ljus sten med bruna ådringar från Cosentino bärande element i inredning tillsammans med inslag av trä och häng i rostfritt stål. På golvet har företaget valt en textilmatta för en skön, mjuk och ombonad känsla.

Förutom den fasta inredningen har Stylein valt att själva rita och ta fram specialdesignade delar i trä; både för att jobba med funktionalitet men även för att finna balans mot de stenklädda väggarna.

Konceptet har mejslat fram i samarbete med Tomai Nordgren, som även arbetar med bland andra J.Lindeberg, och bygger på flexibilitet och mobilitet och med bra förvaring.

Elin Alemdar säger att hon vet att kunden finns i varuhuset och att märkets varor rullat på bra under en längre tid så när Åhléns frågade om modemärket var intresserade av en yta så var man enligt Elin Alemdar inte sen att ta steget.

- Sedan finns det alltid utmaningar då vi inte alltid kommer att ha egen personal på plats men vi har arbetat smart med konceptet för att varorna också ska komma till sin rätt utan större vägledning och även kunna stajlas ihop på särskilda fronthäng. Med speglar fram på hänget blir också ytan lätt att styla och bygga om, säger Elin Alemdar.

Sedan tidigare driver Stylein en yta i Sturegallerian som initialt var tänkt som en pop up-yta men som modemärket fortsatt att driva d utvecklingen varit god. Även den ska få en uppdatering enligt det nya konceptet och denna renovering är påbörjad.

Elin Alemdar beskriver 2018 som något av ett renoveringsår när modeföretaget sett över många arbetsprocesser i företaget och med ny sajt och ett helhetsgrepp om e-handeln känner man sig redo att satsa också med hjälp av partnern och delägaren Nordic Tech House.

Förutom satsningen på Åhléns väntar även på sikt ytor på Sokos i Finland och på Magasin du Nord i Danmark för Stylein.

- Det är också det som är det fina med det här konceptet då vi kan bygga soft shops -ytor som bygger på samma idé.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094