23948sdkhjf

Tre ess på kundupplevelse – vem vinner på Habit Modegalan?

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Vinnaren av Årets kreativa kundupplevelse levererar ständigt på topp när det gäller exponering, kommunikation och visuell helhetsupplevelse. Antingen tar Weekday, Grandpa eller Mini Rodini hem priset.

Kategorin Årets kreativa kundupplevelse i Habit Modegalan har skapats för att hylla allt det där som känslomässigt kittlar kundens habegär och triggar såväl försäljning som lojalitet: skyltfönster, exponering, display och marknadsföring.

Habit ställde samma fråga till årets tre finalister: Vad betyder en god kundupplevelse för just er?

– Att kunden får ett genuint och integritetsfullt bemötande, blir sedd, och verkligen får hjälp med sina behov och problem. Att man känner både inspiration och samhörighet, och därmed får med sig något mer än bara fina produkter med sig från besöket - oavsett om det sker online eller i butik. Många pratar om att sätta kunden i främsta rummet, men vi menar det verkligen, säger Helene Forsberg, vd på multibrandkedjan Grandpa, som idag driver fyra butiker och e-handel.

Mönstermästarna för de minsta, Mini Rodini, deklarerar att företaget vill ”ge en hel upplevelse: inspirera, ta hand om, engagera och utbilda”, något de idag kommunicerar i sju butiker, varav sex i Sverige och en i London samt egen e-handel.

– Vi tar barn på allvar och kundupplevelsen är lika mycket till för barnen som för de vuxna, säger Malin Odelfelt, marknadschef på Mini Rodini.

Karin Hagman är pr-ansvarig på H&M-ägda Weekday, som driver 38 butiker i tio länder för en ung och trendkänslig målgrupp:

– För oss handlar kundupplevelse om att på varje plats där vi möter vår kund vara tydliga och relevanta, genom att svara upp mot kundens behov på samma gång som vi är sanna mot vårt varumärke. I våra fysiska butiker vill vi till exempel inspirera kunden med våra produkter och kollektioner, och samtidigt visualisera kreativiteten i vårt varumärke.

Juryn tittar i första hand på det visuella uttrycket i fysiska butiker men även kreativ höjd i e-butik och digitala kanaler granskas för att säkerställa att företaget håller en jämn nivå oavsett var de möter kunden. – I och med att vi har en väldigt speciell atmosfär i butikerna så är det den vi försöker uttrycka i webbshoppen. Vi arbetar aktivt med färg, form och bildspråk, vi använder inte bara samma färger som i butikerna utan försöker även använda samma naturliga ljus. I och med att vi producerar allt kampanjmaterial själva blir det lättare att verkligen förmedla en enhetlig känsla, förklarar Helene Forsberg

På Weekday skapas kundteam som jobbar tvärfunktionellt med alla avdelningar, från sortiment, marknad, store sales och online för att bibehålla helikopterperspektivet.

– Tillsammans äger och sätter teamen vår kommersiella planering och sedan ansvarar vi individuellt för att ta ut den på bästa sätt i sina respektive kanaler som webshopen, butikerna eller social media.

För Mini Rodinis del tror Malin Odefelt att det är en del av företagets styrka och profil att våga vara personlig, inte bara genom sin lekfulla designprofil utan även sticka ut hakan i samhällsdebatten i frågor som engagerar dem själva. Företaget har bland annat samarbetet med Sea Shepherd, en ickevåldsam aktivistorganisation som jobbar mot rovfiske i världshaven. – Vi jobbar med saker vi tror på och vi tror att kunden uppskattar det personliga och genuina engagemanget. Vi skapar engagemang med samarbeten där vi kan driva frågor som vi brinner för och gör skräddarsydda events med upplevelser för barn och vuxna.

Jury:

Anne Hesselgren, KOM

Charlotte Norden, Cellbes

Fredrik Thorsson, FTP Projects

Eva Nilsson, Marimekko

Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

Ägarskifte hos Nilson group

Nilson groups styrelseordförande och ytterligare två styrelsemedlemmar lämnar.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Butiksnytt
Andra butiken för Chimi eyewear

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Nyhetsbrev

Hon är Årets designer

I förra veckan delades utmärkelsen ut på Habit Modegalan.

Arkiv

Beckmansstudenter klädde kulturministern

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Ted Bakers vd lämnar – modeföretaget vinstvarnar

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Ska göra den hållbaraste löparskon – äskar pengar genom crowdfunding

Fusion i barnklädesbranschen

Gant rekyterar igen

Här använder sig H&M av cykelbud

Robotlösning och självskanning hos XXL

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

De föreslås till MQ

Daisy Grace under lupp

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Grundarduo säljer i Boohoo

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Så hanterar modebranschen Black friday

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.126