23948sdkhjf

Tre ess på kundupplevelse – vem vinner på Habit Modegalan?

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Vinnaren av Årets kreativa kundupplevelse levererar ständigt på topp när det gäller exponering, kommunikation och visuell helhetsupplevelse. Antingen tar Weekday, Grandpa eller Mini Rodini hem priset.

Kategorin Årets kreativa kundupplevelse i Habit Modegalan har skapats för att hylla allt det där som känslomässigt kittlar kundens habegär och triggar såväl försäljning som lojalitet: skyltfönster, exponering, display och marknadsföring.

Habit ställde samma fråga till årets tre finalister: Vad betyder en god kundupplevelse för just er?

– Att kunden får ett genuint och integritetsfullt bemötande, blir sedd, och verkligen får hjälp med sina behov och problem. Att man känner både inspiration och samhörighet, och därmed får med sig något mer än bara fina produkter med sig från besöket - oavsett om det sker online eller i butik. Många pratar om att sätta kunden i främsta rummet, men vi menar det verkligen, säger Helene Forsberg, vd på multibrandkedjan Grandpa, som idag driver fyra butiker och e-handel.

Mönstermästarna för de minsta, Mini Rodini, deklarerar att företaget vill ”ge en hel upplevelse: inspirera, ta hand om, engagera och utbilda”, något de idag kommunicerar i sju butiker, varav sex i Sverige och en i London samt egen e-handel.

– Vi tar barn på allvar och kundupplevelsen är lika mycket till för barnen som för de vuxna, säger Malin Odelfelt, marknadschef på Mini Rodini.

Karin Hagman är pr-ansvarig på H&M-ägda Weekday, som driver 38 butiker i tio länder för en ung och trendkänslig målgrupp:

– För oss handlar kundupplevelse om att på varje plats där vi möter vår kund vara tydliga och relevanta, genom att svara upp mot kundens behov på samma gång som vi är sanna mot vårt varumärke. I våra fysiska butiker vill vi till exempel inspirera kunden med våra produkter och kollektioner, och samtidigt visualisera kreativiteten i vårt varumärke.

Juryn tittar i första hand på det visuella uttrycket i fysiska butiker men även kreativ höjd i e-butik och digitala kanaler granskas för att säkerställa att företaget håller en jämn nivå oavsett var de möter kunden. – I och med att vi har en väldigt speciell atmosfär i butikerna så är det den vi försöker uttrycka i webbshoppen. Vi arbetar aktivt med färg, form och bildspråk, vi använder inte bara samma färger som i butikerna utan försöker även använda samma naturliga ljus. I och med att vi producerar allt kampanjmaterial själva blir det lättare att verkligen förmedla en enhetlig känsla, förklarar Helene Forsberg

På Weekday skapas kundteam som jobbar tvärfunktionellt med alla avdelningar, från sortiment, marknad, store sales och online för att bibehålla helikopterperspektivet.

– Tillsammans äger och sätter teamen vår kommersiella planering och sedan ansvarar vi individuellt för att ta ut den på bästa sätt i sina respektive kanaler som webshopen, butikerna eller social media.

För Mini Rodinis del tror Malin Odefelt att det är en del av företagets styrka och profil att våga vara personlig, inte bara genom sin lekfulla designprofil utan även sticka ut hakan i samhällsdebatten i frågor som engagerar dem själva. Företaget har bland annat samarbetet med Sea Shepherd, en ickevåldsam aktivistorganisation som jobbar mot rovfiske i världshaven. – Vi jobbar med saker vi tror på och vi tror att kunden uppskattar det personliga och genuina engagemanget. Vi skapar engagemang med samarbeten där vi kan driva frågor som vi brinner för och gör skräddarsydda events med upplevelser för barn och vuxna.

Jury:

Anne Hesselgren, KOM

Charlotte Norden, Cellbes

Fredrik Thorsson, FTP Projects

Eva Nilsson, Marimekko

Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109