23948sdkhjf

De kan bli Årets Modebutik

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Jeansbolaget i Oskarshamn är en av de tre finalisterna.
– Jag blev överraskad, det är väldigt kul, säger ägaren

Läs också: Här öppnar Johnells – växer i StockholmTobias Frick, som även är vd för Jeansbolaget som samlar över 30 butiker i Sverige.

Han lyfter först och främst fram sina medarbetare som gör framgången möjlig.
– Victoria Rosengren, butikschef, driver på och inspirerar, Sandra Nilsson har varit med i många år och som vet hur en slipsten ska dras, och Lirim Gashim. De är själva stommen, de är fantastiska och gör ett fantastiskt jobb, säger han till Habit.
– Nu har vi nått en omsättningsnivå i lilla Oskarshamn som för oss är väldigt hög. Att vi håller den och ökar lite till är fantastiskt, säger han.

Vad är nyckeln att driva butik med framgång?
– Service, service och åter service, att se människan, ta hand om kunden och överträffa kundens förväntningar, det försöker vi jobba med hela tiden och som mina medarbetare är galet duktiga på, säger Tobias Frick.

Rolf Jonsson är vd för multibrandkedjan Johnells, vars butik i Kringlan i Södertälje, är en av finalisterna.
– Det känns jättekul att vara en av dessa tre. Vi var med för ett antal år sedan men föll på målsnöret. Nu hoppas vi på bättre flyt, säger Rolf Jonsson till Habit.

Läs också: Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

Rolf Jonsson har följt Johnells under lång tid. Han började för 37 år sedan som anställd i butiken i Nyköping, där Johnells har sitt huvudkontor. De senaste tio åren har han varit vd.
– Det är jättekul att vara med på denna resa. Jag har varit med i alla steg och vandrat uppåt sucessivt.

Rolf Jonsson är mest stolt över butikens koncept som är alldeles nytt.
– Vi har fått fram ett bra uttryck och en funktionell inredning som ligger i tiden.
Året som har gått sammanfattar så här:
– På årsbasis har vi haft ett förhållandevis bra år, det känns skönt att kunna försvara våra siffror, i dessa tuffa år. Mixen av varumärken känns positivt.

Läs också: Hestra-handsken bäst på logistik

Den tredje finalisten är The Local Store i Skellefteå som drivs av Johnny Hedlund och Alexander Nordlund. Radarparet har drivit butik sedan de var 20 år. De är snart inne på sitt elfte år.
Johnny Hedlund är glad över finalistpriset.
– Det är superhäftigt. Det är bra marknadsföring till våra kunder och det är ett bevis på att vi gör något bra. Det är alltid kul att få en klapp på axeln.

The Local Store håller just nu på att byta läge i Citykompaniet. Den 28 november är det nypremiär. Grundarna har därför bråda dagar att färdigställa den nya ytan med nytt konceptet och ny inredning, som levereras från företag i trakten. Butiken blir 260 kvadratmeter, dubbelt så stor som den förra. Dessutom tillkommer 75 kvadratmeter lager i direkt anslutning till butiken. Lagret ska tillgodose både butiken och deras e-handel.

– Bygget går jättebra. Vi väntar på att något ska börja strula för vi ligger före tidsschemat, en halv dag före, skrattar Johnny Hedlund. Vi är supernöjda.

Kvadratmeterförsäljningen i den ursprungliga butiken låg på 75 000 kronor per år.
– Det är extremt högt. Vi snackar nästan mer om kubikförsäljning eftersom vi också säljer på höjden. Vi höll på att spränga både väggar och tak åt alla håll, därför var det nödvändigt att flytta till större. Vi har nästan fått hänga produkterna i taket, haha. Nu får vi det lite luftigare. Vi vill göra Local Store 4.0 samtidigt som alla ska känna igen sig. Men butiken ska kännas lite lyxigare och lite bättre, berättar Johnny Hedlund.

I den nya butiken utökar duon sortimentet av kostymer. Ny leverantör blir bland andra Tiger of Sweden. Ny kategori blir sneakers.
– Vi gör en jättesatsning på skor och tar in Vans, New Balance och Adidas som ankarmärken. Vi kommer även sälja kängor och vinterskor. För skorna gör vi en galet snygg kaklad vägg. Vi vet att skor är trixigt, men vi har en plan för att det ska bli lönsamt.

Varför går det så bra för er?
– För oss gäller det att skapa ett personligt varumärke i vår stad. Lokalkännedom är extremt viktigt: Vi vet vad kunden vill ha och de vet vad de får av oss. Vi har jättenära kontakt med våra varumärken, vi gör det här i team med dem. Det gör stor skillnad på lönsamhetsnivå. Och så utgår vi alltid ifrån vad vi själva vill ha.

Jury:
Mikael Sandström, Svensk Handel

Susanne Einhorn, Expert
Vanessa Leporati, SFD
Kajsa Åström, Habit Sko & Mode

Habit Modegalan 2019 äger rum i Spegelsalen på Grand Hôtel den 3 december.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.111