23948sdkhjf

De kan bli Årets Modebutik

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Jeansbolaget i Oskarshamn är en av de tre finalisterna.
– Jag blev överraskad, det är väldigt kul, säger ägaren

Läs också: Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkursTobias Frick, som även är vd för Jeansbolaget som samlar över 30 butiker i Sverige.

Han lyfter först och främst fram sina medarbetare som gör framgången möjlig.
– Victoria Rosengren, butikschef, driver på och inspirerar, Sandra Nilsson har varit med i många år och som vet hur en slipsten ska dras, och Lirim Gashim. De är själva stommen, de är fantastiska och gör ett fantastiskt jobb, säger han till Habit.
– Nu har vi nått en omsättningsnivå i lilla Oskarshamn som för oss är väldigt hög. Att vi håller den och ökar lite till är fantastiskt, säger han.

Vad är nyckeln att driva butik med framgång?
– Service, service och åter service, att se människan, ta hand om kunden och överträffa kundens förväntningar, det försöker vi jobba med hela tiden och som mina medarbetare är galet duktiga på, säger Tobias Frick.

Rolf Jonsson är vd för multibrandkedjan Johnells, vars butik i Kringlan i Södertälje, är en av finalisterna.
– Det känns jättekul att vara en av dessa tre. Vi var med för ett antal år sedan men föll på målsnöret. Nu hoppas vi på bättre flyt, säger Rolf Jonsson till Habit.

Läs också: Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Rolf Jonsson har följt Johnells under lång tid. Han började för 37 år sedan som anställd i butiken i Nyköping, där Johnells har sitt huvudkontor. De senaste tio åren har han varit vd.
– Det är jättekul att vara med på denna resa. Jag har varit med i alla steg och vandrat uppåt sucessivt.

Rolf Jonsson är mest stolt över butikens koncept som är alldeles nytt.
– Vi har fått fram ett bra uttryck och en funktionell inredning som ligger i tiden.
Året som har gått sammanfattar så här:
– På årsbasis har vi haft ett förhållandevis bra år, det känns skönt att kunna försvara våra siffror, i dessa tuffa år. Mixen av varumärken känns positivt.

Läs också: Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

Den tredje finalisten är The Local Store i Skellefteå som drivs av Johnny Hedlund och Alexander Nordlund. Radarparet har drivit butik sedan de var 20 år. De är snart inne på sitt elfte år.
Johnny Hedlund är glad över finalistpriset.
– Det är superhäftigt. Det är bra marknadsföring till våra kunder och det är ett bevis på att vi gör något bra. Det är alltid kul att få en klapp på axeln.

The Local Store håller just nu på att byta läge i Citykompaniet. Den 28 november är det nypremiär. Grundarna har därför bråda dagar att färdigställa den nya ytan med nytt konceptet och ny inredning, som levereras från företag i trakten. Butiken blir 260 kvadratmeter, dubbelt så stor som den förra. Dessutom tillkommer 75 kvadratmeter lager i direkt anslutning till butiken. Lagret ska tillgodose både butiken och deras e-handel.

– Bygget går jättebra. Vi väntar på att något ska börja strula för vi ligger före tidsschemat, en halv dag före, skrattar Johnny Hedlund. Vi är supernöjda.

Kvadratmeterförsäljningen i den ursprungliga butiken låg på 75 000 kronor per år.
– Det är extremt högt. Vi snackar nästan mer om kubikförsäljning eftersom vi också säljer på höjden. Vi höll på att spränga både väggar och tak åt alla håll, därför var det nödvändigt att flytta till större. Vi har nästan fått hänga produkterna i taket, haha. Nu får vi det lite luftigare. Vi vill göra Local Store 4.0 samtidigt som alla ska känna igen sig. Men butiken ska kännas lite lyxigare och lite bättre, berättar Johnny Hedlund.

I den nya butiken utökar duon sortimentet av kostymer. Ny leverantör blir bland andra Tiger of Sweden. Ny kategori blir sneakers.
– Vi gör en jättesatsning på skor och tar in Vans, New Balance och Adidas som ankarmärken. Vi kommer även sälja kängor och vinterskor. För skorna gör vi en galet snygg kaklad vägg. Vi vet att skor är trixigt, men vi har en plan för att det ska bli lönsamt.

Varför går det så bra för er?
– För oss gäller det att skapa ett personligt varumärke i vår stad. Lokalkännedom är extremt viktigt: Vi vet vad kunden vill ha och de vet vad de får av oss. Vi har jättenära kontakt med våra varumärken, vi gör det här i team med dem. Det gör stor skillnad på lönsamhetsnivå. Och så utgår vi alltid ifrån vad vi själva vill ha.

Jury:
Mikael Sandström, Svensk Handel

Susanne Einhorn, Expert
Vanessa Leporati, SFD
Kajsa Åström, Habit Sko & Mode

Habit Modegalan 2019 äger rum i Spegelsalen på Grand Hôtel den 3 december.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125