23948sdkhjf

De kan bli Årets Modebutik

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Jeansbolaget i Oskarshamn är en av de tre finalisterna.
– Jag blev överraskad, det är väldigt kul, säger ägaren

Läs också: Här öppnar Johnells – växer i StockholmTobias Frick, som även är vd för Jeansbolaget som samlar över 30 butiker i Sverige.

Han lyfter först och främst fram sina medarbetare som gör framgången möjlig.
– Victoria Rosengren, butikschef, driver på och inspirerar, Sandra Nilsson har varit med i många år och som vet hur en slipsten ska dras, och Lirim Gashim. De är själva stommen, de är fantastiska och gör ett fantastiskt jobb, säger han till Habit.
– Nu har vi nått en omsättningsnivå i lilla Oskarshamn som för oss är väldigt hög. Att vi håller den och ökar lite till är fantastiskt, säger han.

Vad är nyckeln att driva butik med framgång?
– Service, service och åter service, att se människan, ta hand om kunden och överträffa kundens förväntningar, det försöker vi jobba med hela tiden och som mina medarbetare är galet duktiga på, säger Tobias Frick.

Rolf Jonsson är vd för multibrandkedjan Johnells, vars butik i Kringlan i Södertälje, är en av finalisterna.
– Det känns jättekul att vara en av dessa tre. Vi var med för ett antal år sedan men föll på målsnöret. Nu hoppas vi på bättre flyt, säger Rolf Jonsson till Habit.

Läs också: Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

Rolf Jonsson har följt Johnells under lång tid. Han började för 37 år sedan som anställd i butiken i Nyköping, där Johnells har sitt huvudkontor. De senaste tio åren har han varit vd.
– Det är jättekul att vara med på denna resa. Jag har varit med i alla steg och vandrat uppåt sucessivt.

Rolf Jonsson är mest stolt över butikens koncept som är alldeles nytt.
– Vi har fått fram ett bra uttryck och en funktionell inredning som ligger i tiden.
Året som har gått sammanfattar så här:
– På årsbasis har vi haft ett förhållandevis bra år, det känns skönt att kunna försvara våra siffror, i dessa tuffa år. Mixen av varumärken känns positivt.

Läs också: Hestra-handsken bäst på logistik

Den tredje finalisten är The Local Store i Skellefteå som drivs av Johnny Hedlund och Alexander Nordlund. Radarparet har drivit butik sedan de var 20 år. De är snart inne på sitt elfte år.
Johnny Hedlund är glad över finalistpriset.
– Det är superhäftigt. Det är bra marknadsföring till våra kunder och det är ett bevis på att vi gör något bra. Det är alltid kul att få en klapp på axeln.

The Local Store håller just nu på att byta läge i Citykompaniet. Den 28 november är det nypremiär. Grundarna har därför bråda dagar att färdigställa den nya ytan med nytt konceptet och ny inredning, som levereras från företag i trakten. Butiken blir 260 kvadratmeter, dubbelt så stor som den förra. Dessutom tillkommer 75 kvadratmeter lager i direkt anslutning till butiken. Lagret ska tillgodose både butiken och deras e-handel.

– Bygget går jättebra. Vi väntar på att något ska börja strula för vi ligger före tidsschemat, en halv dag före, skrattar Johnny Hedlund. Vi är supernöjda.

Kvadratmeterförsäljningen i den ursprungliga butiken låg på 75 000 kronor per år.
– Det är extremt högt. Vi snackar nästan mer om kubikförsäljning eftersom vi också säljer på höjden. Vi höll på att spränga både väggar och tak åt alla håll, därför var det nödvändigt att flytta till större. Vi har nästan fått hänga produkterna i taket, haha. Nu får vi det lite luftigare. Vi vill göra Local Store 4.0 samtidigt som alla ska känna igen sig. Men butiken ska kännas lite lyxigare och lite bättre, berättar Johnny Hedlund.

I den nya butiken utökar duon sortimentet av kostymer. Ny leverantör blir bland andra Tiger of Sweden. Ny kategori blir sneakers.
– Vi gör en jättesatsning på skor och tar in Vans, New Balance och Adidas som ankarmärken. Vi kommer även sälja kängor och vinterskor. För skorna gör vi en galet snygg kaklad vägg. Vi vet att skor är trixigt, men vi har en plan för att det ska bli lönsamt.

Varför går det så bra för er?
– För oss gäller det att skapa ett personligt varumärke i vår stad. Lokalkännedom är extremt viktigt: Vi vet vad kunden vill ha och de vet vad de får av oss. Vi har jättenära kontakt med våra varumärken, vi gör det här i team med dem. Det gör stor skillnad på lönsamhetsnivå. Och så utgår vi alltid ifrån vad vi själva vill ha.

Jury:
Mikael Sandström, Svensk Handel

Susanne Einhorn, Expert
Vanessa Leporati, SFD
Kajsa Åström, Habit Sko & Mode

Habit Modegalan 2019 äger rum i Spegelsalen på Grand Hôtel den 3 december.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

E-handlaren inför korttidsarbete

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Nyhetsbrev

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Arkiv

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Ny marknadschef på Björn Borg

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.171