23948sdkhjf

Gör gemensam sak: Vill se textilåtervinningen öka

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Nu gör Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg gemensam sak i arbetet med att få fler att återvinna kläder och andra textilier.

Tillsammans med Wargön Innovation tar man nu initiativet till Textiljakten. Denna startar den 11 november och målet är att samla in 30 ton på tre veckor.

- Vi vill gärna bidra till ett mer cirkulärt och hållbart samhälle och genom samarbetet kring Textiljakten uppmärksammar vi att det finns stora miljövinster att göra. Det ska bli spännande att följa det här, säger Jenny Göthberg, affärsområdeschef för renhållning vid Uddevalla Energi.


Under tre novemberveckor uppmanas invånarna i Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg att sortera ut kläder och andra textilprodukter som inte används. Istället för att slänga det i soporna så ska det lämnas in för återbruk eller återvinning. Det finns redan insamlingscontainrar för detta vid återvinningsstationerna.
- Vi gjorde en liknande insamlingssatsning i Vargön för två år sedan och fick ett oerhört bra gensvar. Man märker också att medvetenheten ökat i Vargön med omnejd efter det. Närheten till Wargön Innovation bidrar säkert också, säger Vänersborgs renhållningschef Lars Jensen.

Läs också: Regnkläder som tar ansvar


Wargön Innovation i Vänersborgs kommun är en nationell test- och demoanläggning för materialinnovationer. Anläggningen har även uppmärksammats internationellt. Här erbjuds affärs- och teknikutveckling för att utveckla biobaserade och cirkulära material och ett fokusområde är att stötta utvecklingen av tjänster och produkter inom textilbranschen. Inom projektet WargoTex Development utvecklas system och teknologier för en storskalig insamling, sortering och återvinning.

Återvinningen kräver en utvecklad process, eftersom dagens kläder och textilier är komplexa och ofta består av blandningar av flera olika fibertyper med olika infärgningssystem och ytbehandlingar.
- Det finns flera utmaningar på vägen till en effektiv sorteringsprocess, säger projektledaren Susanne Eriksson vid Wargön Innovation.

Textilkonsumtionen ökar snabbt och av de cirka 13 kg textilier som varje svensk i snitt konsumerar varje år hamnar 8 kg i avfallspåsen.
- Det blir enorma mängder kläder och textilier som istället kan återanvändas eller återvinnas. Det här är något som vi som miljöbolag självklart vill bidra till att förändra, säger Magnus Geverts, chef för avfall och återvinning hos Trollhättan Energi.

Genomförandet av Textiljakten skiljer sig lite åt mellan de tre orterna. Trollhättan Energi kommer att vända sig till alla femteklassarna i kommunen. Hos Uddevalla Energi blir Textiljakten en del av den redan etablerade Kretsloppskampen, som också vänder sig till årskurs 5. Vänersborgs enhet för Kretslopp & Vatten kommer att åka runt och samla in i stadsdelarna Blåsut/Öxnered och Onsjö lördagen den 30 november, men också ställa ut extra återvinningscontainrar i anslutning till sin återvinningsstation på Holmängen.


- Vårt gemensamma mål i de tre kommunerna är att samla in minst 30 ton under tre veckor. Allt som samlas in tar vi hand om här på Wargön Innovation och ser till att det som kan återanvändas hamnar i Second hand-butiker till förmån för välgörande ändamål. Allt annat återvinns på olika sätt, förklarar Susanne Eriksson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nyhetsbrev

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Arkiv

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Plus

Ljummet år för sportbutikerna

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Butiksnytt
Här öppnar Håkanssons

UC: "Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019"

H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Eivy satsar i Japan

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

Sänd till en kollega

0.171