23948sdkhjf

Testar nya sätt för textilinsamling

Under oktober har Wargön Innovation, tillsammans med tre västsvenska kommuner, genomfört Textiljakten för fjärde gången. Denna gång med en ny infallsvinkel.

När Textiljakten genomfördes första gången 2019 var ambitionen att samla in 30 ton textil. Resultatet blev sju. Under 2020 och 2022 blev genomslaget desto större; 31 respektive 28 ton. Inför den fjärde omgången valdes ett nytt fokus. I stället för att vända sig till skolklasser uppmanades utvalda hushåll att delta genom information via post.

Textilinsamlingen är ett sätt att förbereda medborgarna inför producentansvaret som väntas införas 2025

– Vi testar olika insamlingsalternativ. Hur får vi in mest textil? Och hur inspirerar vi människor till att lämna in för återbruk? Är det genom skolklasser, i tvättstugor eller på annat sätt? säger Hanna Abrahamsson, projektledare på Wargön Innovation, som är spindeln i nätet i projektet. Kommunerna väljer själva vilka initiativ som ska tas och hur. I Uddevalla gjordes insamlingen i samarbete med Uddevallahem där kärl hade placerats ut i gemensamma tvättstugor. I Vänersborg uppmanades villaägare i Mariedalsområdet att ställa insamlade textilier vid tomtgränsen för upphämtning.

Textilierna transporteras till Wargöns anläggning i Vargön och hämtas upp av organisationen Björkåfrihet som väger och sorterar ut det som är användbart till sina secondhandbutiker. Därefter sorteras plagg, som kan kan återbrukas för remake, redesign och återvinning, ut. Det som är helt obrukbart går på export.

– Vårt mål är att hitta nya insamlingsmetoder. Det är ett bra initiativ för att sprida nya vanor när det gäller textil, men också för att förstå hur bra det kan bli när olika aktörer gör något tillsammans, summerar Hanna Abrahamsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Revolutionrace vd styr mot två miljarder
CPH Fashion Week: P.L.N. visade sin svärta
CPH Fashion Week: Danska Stamm – den skandinaviska globetrottern
Svensk Handel om de rekordhöga lönekraven
Revolutionrace gör all time high
Grundaren av nylanserat herrmärke: ”Vi ska växa med retail”
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125