23948sdkhjf

Whyred i rekonstruktion: "Ingen var beredd på att det var så här illa ställt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Gotogas vd Kerem Yazgan till Habit om felbesluten och det höga risktagandet.

På torsdagsförmiddagen kunde Breakit avslöja att det 20 år gamla varumärket Whyred ansökt om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

Läs också: Whyreds medgrundare sparkas

Bolaget, Whyred AB, ingår sedan i slutet av  november i fjol i det då nystartade bolaget Gotoga, där även Hope och Cross Sportswear ingår, som startats av Claes Ströby, Lili Assefa, PG Nilsson och Andreas Björkman - en kvartett som tidigare också var majoritetsägare i Whyred. 

I rekonstruktionsansökan framgår att "Whyred och de dotterbolag som bolaget äger har hamnat i en utsatt situation beträffande sin likviditet, vilket i sin tur medför att bolaget och dotterbolagen inom närtid ej kan betala sina löner, skatter och leverantörsskulder".

Till Habit säger ägaren Gotogas vd  Kerem Yazgan att skulderna i bolaget uppgår till någonstan mellan 25 till 30 miljoner kronor och de handlar primärt om skulder till banker, fastighetsägare och leverantörer.

– Det är en lång historia av felbeslut och för högt risktagande som lett till att vi nu tyvärr har kommit till en kritisk punkt. Vi känner att vi inte kommer att klara affären med nuvarande utveckling och därför har vi beslutat att försätta bolaget i rekonstruktion. Ingen var beredd på att det var så här illa ställt, säger Kerem Yazgan, till Habit.

Anledningen till den uppkommna situation handlar om mer än halverad omsättning och på tok för hög kostnadskostym; bland annat har butiker byggts ut och om med lånade pengar, därtill har butikshyrorna varit för höga och butikernas lägen inte har varit optimala och för dyra för varumärket, menar vd.

Kerem Yazgan säger också att leverantörsrelationerna inte heller skötts på bästa vis.

En för hög andel varor har också sålts ut till låg- och outletpris, via marknadsplatser och outlet, vilket både lett till sämre marginaler och urholkat varumärke.

Omsättningen har hållits uppe genom att man försök hitta försäljning genom fel kanaler, menar Kerem Yazgan.

Ett antal butiker har redan stängts; i Köpenhamn samt i Sturegallerian och Mall of Scandinavia i Stockholm.

I dag kvarstår sex butiker och just nu planeras inga ytterligare stängningar och Kerem Yazgan räknar med att Whyred även i framtiden kommer att ha omkring fem, sex butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förutom att dra ned på kostnader i form av färre butiker och lägre hyror så ska organisationen stöpas om.

Whyred har drygt 35 anställda; 15 på kontoret och ett 20-tal i butik. Fackliga förhandlingar är inledda och Kerem Yazgan kan i nuläget inte gå in på hur organisationen kommer att se ut i framtiden men säger att den måste bli mindre.

Prognosen för innevarande år att omsättningen landar på knappt 44 miljoner kronor vilket betyder en mer än halverad omsättning jämfört med räkenskapsåret 2017 då omsättningen uppgick till 104 miljoner kronor och rörelseresulatet, EBIT; landade på -1,3 miljoner kronor. När Kerem Yazgan klev in som vd för bolaget låg prognosen på en omsättning kring 80 miljoner kronor för innevarande år.

Läs också: Han ska leda Whyred och Hope

Han säger att lönsamhetsproblemen i Whyred naturligtvis varit kända i organisationen men att man inte förstod riktigt hur illa det varit.

Redan i februari i år såg man att omsättningen skulle minska rejält och sänkte därför prognosen till 50 miljoner kronor i omsättning för 2018. För ett par veckor sedan stod det klart att försäljningen minskat ytterligare och den omsättningsprognos man arbetat efter inte skulle hålla.

Nu ska man ta fram en affärsmodell så att bolaget kan bli lönsamhet. Lönsamhet ska nås genom sänka kostnader i minskad organisationen, bantad retailyta och en ny modell med färre återförsäljare men framförallt ska företaget satsa på att hitta ökade värden i digital försäljning. En ny digital plattform finns klar och lanseras vid årsskiftet.

Det var aldrig aktuellt att sälja eller lägga ned varumärket?

– Nej, vi vill rädda Whyred för det är ett fint och omtyckt varumärke som vi vet att många älskar. I nuläget handlar det inte om sortimentet men visst vi kan prioritera bättre och annorlunda i framtiden. Sortimentet i sig är ju något vi arbetar och skruvar på hela tiden och det är i ständig rörelse. Jag har inget behov av att vare sig resencera ledningsbeslut eller sortimentsstrategi i nuläget utan nu måste vi hitta en bra, hållbar och lönsam modell och kalibrera en affär som ska fungera i framtiden. Och som vi ser det finns det hopp. Vi hoppas att vi ska kunna bli lönsamma under andra halvåret nästa år.

Hur påverkar situationen i Whyred  Hope och Cross Sportswear?

- Inte alls då problemen är isolerade till Whyred.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Arkiv

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Whyreds medgrundare sparkas

Digitalt butikskoncept prisat

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här är den nya vågen av kreatörer

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137