23948sdkhjf

Norska konsumentverket läxar upp H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Menar att modekedjans reklam för hållbar kollektion bröt mot norsk lag.

H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.

Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.

I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och svenska Konsumentverket skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:

”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”

Menar att modekedjans reklam för hållbar kollektion bröt mot norsk lag.


H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.

Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.

I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och Konsumentverket i Sverige skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:

”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
På gemensam yta

Branschorganisationen får nya ägare

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Vd säljer i Sportamore

Lululemon sänker prognos

Ägarskifte i Nilson group

Nilson groups styrelseordförande och ytterligare två styrelsemedlemmar lämnar.

Nyhetsbrev

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

Arkiv

Inditex upprepar prognos för helåret

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Butiksnytt
Andra butiken för Chimi eyewear

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Beckmansstudenter klädde kulturministern

Hon är Årets designer

I förra veckan delades utmärkelsen ut på Habit Modegalan.

Ska göra den hållbaraste löparskon – äskar pengar genom crowdfunding

Ted Bakers vd lämnar – modeföretaget vinstvarnar

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Fusion i barnklädesbranschen

Gant rekryterar igen

Här använder sig H&M av cykelbud

Robotlösning och självskanning hos XXL

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Grundarduo säljer i Boohoo

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.187