23948sdkhjf

Norska konsumentverket läxar upp H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Menar att modekedjans reklam för hållbar kollektion bröt mot norsk lag.

H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.

Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.

I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och svenska Konsumentverket skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:

”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”

Menar att modekedjans reklam för hållbar kollektion bröt mot norsk lag.


H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.

Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.

I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och Konsumentverket i Sverige skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:

”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

VRG genomför riktad nyemission

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Engholms i nya händer

Nyhetsbrev

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Arkiv

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.094