Det spanska klädbolaget Inditex med bland andra kedjorna Zara och Massimo Dutti i koncernen redovisar en omsättning i linje med förväntat under årets första nio månader, januari-september.
Omsättningen steg med 2,7 procent till 28,17 miljarder euro jämfört med 27,42 miljarder euro under motsvarande period i fjol. Bruttoresultatet blev 16,81 miljarder euro jämfört med 16,29 miljarder euro, med en bruttomarginal på 59,7 procent jämfört med 59,4 procent.
EBITDA-resultatetet blev 8,30 miljarder euro mot fjolårets 7,97 miljarder euro, med en EBITDA-marginal om 29,5 procent mot 29,1 procent. Rörelseresultatet blev 5,94 miljarder euro (5,67), med en rörelsemarginal på 21,1 procent (20,7).
Bolaget uppger att höst- och vinterkollektionerna fortsätter att vara populära bland kunderna.
Efter periodens utgång har försäljningen i konstanta valutor stigit med 10,6 procent under 1 november till 1 december, jämfört med motsvaradne period förra året. Samtidigt var försäljningen för perioden 1-24 november i år högre med 9 procent. Samtliga siffror avser försäljningen i både fysiska butiker och e-handel.
Under utsikter anges det bland annat att arbetet med optimeringen av butikerna fortsätter: