23948sdkhjf

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Blugiallo, som arbetar med måttsydda herrkläder i premiumsegmentet, har rekryterat Albin Iwarson och Elias Mannberg till kontoret i Borås och showroom i Stockholm.

Albin Iwarson, som närmast kommer från Morris Stockholm, ska ha Borås som bas och arbeta med all digital kundkommunikation och service och vara en viktig medspelare i herrmodeföretagets ambition att bygga varumärket och kombinera  traditionellt hantverk med en modern, digital plattform online.

Elias Mannberg, som närmast kommer från Eton, ska ha företagets showroom i Stockholm som bas och arbeta med att fortsätta att utveckla showroomet till den, enligt företaget, självklara destinationen för kunden som vill skapa en personligt anpassad garderob med fokus på kvalité, hållbarhet och individuell service.

Blugiallo är grundat av Alexander Moström och Daniel Apler. Duon har under tre års tid arbetat med att bygga upp varumärket med hjälp av e-handel, showroom på Artellerigatan 6 i Stockholm och kontor och showroom i Borås för e-handel och backoffice.

Nu ska de med hjälp av Albin Iwarson och Elias Mannberg skala upp affärsmodellen, utmana de klassiska retailvarumärkena som dominerar klassiskt herrmode och vara med i att förändra konsumenternas köpbeteende och utmana sättet vi handlar kläder på genom att erbjuda ett mer personligt och hållbart alternativ.

– Modellen för vår skalbarhet ligger delvis i en väldigt hög retention rate det vill säga mycket lojala kunder som kommer tillbaka och handlar online. Vi mäter därför extremt noga på antal nya kunder och antalet återkommande kunder kontra nykundsförsäljning på månadsbasis – varje ny kund kostar förhållandevis mycket att rekrytera och vi investerar också mycket tid när du väl är kund då vi levererar skräddarsydda plagg efter unika behov och preferenser. Uppsidan är dock enorm och jag tror det blir svårt för många att handla i klassisk retail igen, säger Alexander Moström till Habit.

I framtiden ska bland annat pop-up event i olika städer och besök på exempelvis arbetsplatser och företag vara del i att expandera verksamheten.

Till Habit säger Alexander Moström att de kommer att vara relativt sparsamma med nya showroom, även om de fyller en viktig funktion i nyrekrytering av kunder och inte minst varumärkesbyggande, men kikar ändå  just nu på nästa steg och har studerat  marknaden och jämfört framtida möjligheter i Köpenhamn och Oslo utifrån parametrar som marknadspotential och e-handelsmognad.

För att företaget  i framtiden själva ska kunna ta mått på kunden digitalt  pågår ett pilot-projekt där företaget tittar på mjukvarulösningen ’The Fit’ som arbetar med mobil 3D kropps-skanning. The Fit är ett start up-företag grundat av entreprenören  Lisa Lindvall.

Nu bygger modellen på att kunderna besöker showroom fysiskt och går igenom en måttagningsprocess och personlig rådgivning för att sedan beställa och handla online, med hjälp av en unik profil med mått och preferenser sparat. Plaggen levereras till sedan till kund på högst 5 till 6 veckor från beställning men i regel sker det på 3,5 till 4 veckor.

Under de tre första åren har bolaget gått från 1,8 miljoner kronor i omsättning, utökat under år 1, till 4,5 miljoner kronor i fjol. I år ser prognosen enligt företaget att landa på omkring 9 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Blugiallo
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Snabbare Ellos

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Nyhetsbrev

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Arkiv

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.116