23948sdkhjf

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Blugiallo, som arbetar med måttsydda herrkläder i premiumsegmentet, har rekryterat Albin Iwarson och Elias Mannberg till kontoret i Borås och showroom i Stockholm.

Albin Iwarson, som närmast kommer från Morris Stockholm, ska ha Borås som bas och arbeta med all digital kundkommunikation och service och vara en viktig medspelare i herrmodeföretagets ambition att bygga varumärket och kombinera  traditionellt hantverk med en modern, digital plattform online.

Elias Mannberg, som närmast kommer från Eton, ska ha företagets showroom i Stockholm som bas och arbeta med att fortsätta att utveckla showroomet till den, enligt företaget, självklara destinationen för kunden som vill skapa en personligt anpassad garderob med fokus på kvalité, hållbarhet och individuell service.

Blugiallo är grundat av Alexander Moström och Daniel Apler. Duon har under tre års tid arbetat med att bygga upp varumärket med hjälp av e-handel, showroom på Artellerigatan 6 i Stockholm och kontor och showroom i Borås för e-handel och backoffice.

Nu ska de med hjälp av Albin Iwarson och Elias Mannberg skala upp affärsmodellen, utmana de klassiska retailvarumärkena som dominerar klassiskt herrmode och vara med i att förändra konsumenternas köpbeteende och utmana sättet vi handlar kläder på genom att erbjuda ett mer personligt och hållbart alternativ.

– Modellen för vår skalbarhet ligger delvis i en väldigt hög retention rate det vill säga mycket lojala kunder som kommer tillbaka och handlar online. Vi mäter därför extremt noga på antal nya kunder och antalet återkommande kunder kontra nykundsförsäljning på månadsbasis – varje ny kund kostar förhållandevis mycket att rekrytera och vi investerar också mycket tid när du väl är kund då vi levererar skräddarsydda plagg efter unika behov och preferenser. Uppsidan är dock enorm och jag tror det blir svårt för många att handla i klassisk retail igen, säger Alexander Moström till Habit.

I framtiden ska bland annat pop-up event i olika städer och besök på exempelvis arbetsplatser och företag vara del i att expandera verksamheten.

Till Habit säger Alexander Moström att de kommer att vara relativt sparsamma med nya showroom, även om de fyller en viktig funktion i nyrekrytering av kunder och inte minst varumärkesbyggande, men kikar ändå  just nu på nästa steg och har studerat  marknaden och jämfört framtida möjligheter i Köpenhamn och Oslo utifrån parametrar som marknadspotential och e-handelsmognad.

För att företaget  i framtiden själva ska kunna ta mått på kunden digitalt  pågår ett pilot-projekt där företaget tittar på mjukvarulösningen ’The Fit’ som arbetar med mobil 3D kropps-skanning. The Fit är ett start up-företag grundat av entreprenören  Lisa Lindvall.

Nu bygger modellen på att kunderna besöker showroom fysiskt och går igenom en måttagningsprocess och personlig rådgivning för att sedan beställa och handla online, med hjälp av en unik profil med mått och preferenser sparat. Plaggen levereras till sedan till kund på högst 5 till 6 veckor från beställning men i regel sker det på 3,5 till 4 veckor.

Under de tre första åren har bolaget gått från 1,8 miljoner kronor i omsättning, utökat under år 1, till 4,5 miljoner kronor i fjol. I år ser prognosen enligt företaget att landa på omkring 9 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Blugiallo
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Arkiv

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Whyreds medgrundare sparkas

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Nelly lämnar Falkenberg

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.17