23948sdkhjf

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

I dag har bara var tionde retailkedja i Sverige en central lösning för att ta emot Swish. Men mycket snart kommer det att se mycket annorlunda ut hos de stora kedjorna. Det framgår av en färsk studie.

Läs också: Nu är Googles betallösning här

De två ekonomistudenterna Henrik Bodén och Karin Bengtsson på Uppsala universitet har på uppdrag av Uppsalaföretaget ID24 genomfört en två månader lång studie om mobila betalningar. 68 av de 100 största retailkedjorna i Norden har medverkat i studien som bland annat tydligt visar att svenska Swish, norska Vipps och danska Mobile Pay växer i popularitet ute i handeln.

Lite mer oväntat är kanske att det i nuläget är betydligt vanligare med en central lösning i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland uppger 29 procent av de har en central lösning för att ta emot Swish, Vipps eller Mobile Pay. I Sverige är motsvarande siffra 11 procent.

– Samtidigt är det överraskande att så många kedjor förstår vikten av att acceptera mobilbetalningar och har det på agendan, tycker Stephen Misfud på ID24.

Av de svenska kedjorna utan central lösning för Swish tror drygt var tredje att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020, varav 15 procent redan i år. Det betyder att inom två år kan Swish vara integrerat i 40-50 procent av de svenska butikerna.

Henrik Bodén har nyligen tillbringat en termin i Kina och noterade då hur mycket längre kineserna kommit vad gäller mobila betalningar. Där är kreditkort nu ovanliga och nästan all betalning i butik sker via mobilen.

– Allt är praktiskt taget i din telefon, så jag fann resultaten i studien mycket positiva, säger Henrik Bodén.

Fakta:
Exempel på företag som medverkat i studien: Åhléns, Apoteket, Biltema, Cervera, Clas Ohlson, Dressman, Elgiganten, H&M, Ica, Indiska, Lindex, MQ, Naturkompaniet, Stadium.

Mer om: studie | Swish
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.197