Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang
Den som vill hänga med i nästa fas av framgångsrika butikskoncept måste nu skaka om och tänka nytt. Det säger Anne Hesselgren, vd på KOM.
KOM Agency hjälper återförsäljare och varumärken att skapa inspirerande kundupplevelser för att öka detaljhandelns försäljning och lönsamhet. KOM är också ett av de företag som fått äran att döpa ett av priserna vid årets upplaga av Habit Modegalan. Priset heter ”Bästa kreativa kundupplevelse”.
– Att vara kreativ i kundmötet är precis vad det handlar om för att behålla lönsamheten i mötet mellan kund och erbjudandet, konstaterar Anne Hesselgren.
Digitalisering och nya köpbeteenden har förändrat detaljhandeln rejält. Interna processer måste ses över för att fungera med förändrade målbilder. Det här innebär att detaljhandlare behöver bli snabbare och ändra sitt mindset. Kanske behövs det även skakas om rejält i företagets operativa modell för att resultera i kundupplevelser som engagerar och skapar känslor kontinuerligt.
– Det krävs väl planerade och väl genomförda kundupplevelser för att skapa magi och rollen som visual merchandiser blir allt viktigare!
Nycklar till framgång
För att kunderna ska känna sig inspirerade, vilja besöka din butik och dessutom återkomma är det viktigt med ett konstant engagemang, både bland personalen som möter kunden men också i den initiala planeringsfasen av kundupplevelser. Enligt Anne Hesselgren handlar det om en noggrann planering av sortiment, kapacitet, nyckeltal, placering och exponering av produkter.
– Vi pratar om exponeringsorienterat sortiment för att nå framgång i dag, inte inköpsorienterat sortiment. Faktum är att många butiker använder samma modell för inköpsprocesserna som de gjorde på 1980-talet konstaterar Anne Hesselgren.
Ett tydligt exempel på ett omodernt arbetssätt är det faktum att många fortfarande arbetar ”i silos”.
– För att lyckas nu och framöver behöver vi börja jobba mer ihop.
Detta för att skapa en innovativ miljö med transparens och tydlighet, både för medarbetarna och kunderna. Det handlar om att skapa ett nytt mindset och en gemensam målbild för hur man på bästa sätt kan tillfredsställa sin målgrupp.
Digitalt verktyg till hjälp
För den intresserade finns det också smarta verktyg för att visualisera och planera sin kundupplevelse digitalt i 3D På KOM erbjuder man det digitala vertyget MockShop. Här får kunderna bl a hjälp med att skapa virtuella butikskoncept där produktexponering är det centrala.
En av de faktorer som, enligt Anne Hesselgren, kan ”tvinga” fram en utveckling av kundupplevelser är faktiskt den annalkande lågkonjunkturen. Att dra trafik till butik blir en ännu mer central fråga i sämre tider och det som då behövs för att driva försäljning är målinriktade exponeringslösningar.
– Se också till att skapa en bra story som är värd att minnas och glöm aldrig att det är engagemanget som ger framgång, oavsett om kundmötet sker fysiskt eller digitalt, avslutar Anne Hesselgren på KOM.
Källa: KOM