23948sdkhjf

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska spara ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

Försäljningen minskade och förlusterna ökade för Lexington Company under årets andra kvartal.

Läs också: Nytt byråsamarbete för Lexington Company

I rapporten skriver bolaget att fokus under kvartalet ”legat på att expandera genom samarbeten med nya E-handlare och Marketplaces”.

Mode- och inredningsbolaget arbetar på att ställa till om till att vara mindre beroende av fysiska återförsäljare och istället utnyttja nya digitala kanaler och andra möjligheter att nå slutkunden som i egna- och i digitala kanaler.

Synligheten ska också öka via fler samarbeten med både stora och mindre influencer.

Försäljningen i den egna webbutiken ökade under kvartalet med 6 procent och under räkenskapsårets första sex månader med 23 procent.

Läs också: Hon är Årets Förebildsentreprenör

E-handelsförsäljningen ökade också enligt uppgift via externa e-handlare och webbförsäljningen via olika kanaler utgör nu 20 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen i egna fysiska butiker sjönk med 6 procent i kvartalet och i jämförbara butiker med 2 procent.

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge.

Störst utmaningar ser bolaget  inom modesegmentet och noterar en minskning inom affärsområdet Fashion både i kvartalet och ackumulerat. ”Vi har några återförsäljare som gått i konkurs, andra har lagt ned sin verksamhet och två franchisebutiker i Sverige har stängts eller är på väg att stängas” skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick försäljningen till 47,2 miljoner kronor(54,5) och förlusten ökade då Ebitda-resultatet uppgick till -10,9 miljoner kronor (-4,8). Mode och inredningsbolaget redovisar resultat efter skatt som uppgick till -12,7 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret (-6,9).

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge. Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med våra fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker.

Nu ska bolaget intensifiera det redan aviserade arbetat med att minska kostnaderna och uppger nu att planen är att kostnaderna ska minskas med ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

I planen ligger att stänga ytterligare två till tre butiker som inte är tillräckligt lönsamma och samtidigt arbeta med att minska lager och komplexiteten i sortimentet och därigenom frigöra mer kapital och förbättra kassaflödet, heter det i kvartalsrapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.181