23948sdkhjf

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska spara ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

Försäljningen minskade och förlusterna ökade för Lexington Company under årets andra kvartal.

Läs också: Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

I rapporten skriver bolaget att fokus under kvartalet ”legat på att expandera genom samarbeten med nya E-handlare och Marketplaces”.

Mode- och inredningsbolaget arbetar på att ställa till om till att vara mindre beroende av fysiska återförsäljare och istället utnyttja nya digitala kanaler och andra möjligheter att nå slutkunden som i egna- och i digitala kanaler.

Synligheten ska också öka via fler samarbeten med både stora och mindre influencer.

Försäljningen i den egna webbutiken ökade under kvartalet med 6 procent och under räkenskapsårets första sex månader med 23 procent.

Läs också: Nytt byråsamarbete för Lexington Company

E-handelsförsäljningen ökade också enligt uppgift via externa e-handlare och webbförsäljningen via olika kanaler utgör nu 20 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen i egna fysiska butiker sjönk med 6 procent i kvartalet och i jämförbara butiker med 2 procent.

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge.

Störst utmaningar ser bolaget  inom modesegmentet och noterar en minskning inom affärsområdet Fashion både i kvartalet och ackumulerat. ”Vi har några återförsäljare som gått i konkurs, andra har lagt ned sin verksamhet och två franchisebutiker i Sverige har stängts eller är på väg att stängas” skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick försäljningen till 47,2 miljoner kronor(54,5) och förlusten ökade då Ebitda-resultatet uppgick till -10,9 miljoner kronor (-4,8). Mode och inredningsbolaget redovisar resultat efter skatt som uppgick till -12,7 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret (-6,9).

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge. Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med våra fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker.

Nu ska bolaget intensifiera det redan aviserade arbetat med att minska kostnaderna och uppger nu att planen är att kostnaderna ska minskas med ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

I planen ligger att stänga ytterligare två till tre butiker som inte är tillräckligt lönsamma och samtidigt arbeta med att minska lager och komplexiteten i sortimentet och därigenom frigöra mer kapital och förbättra kassaflödet, heter det i kvartalsrapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Guldknappen till Haglöfs

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Minskad försäljning för Wesc

Nyhetsbrev

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Arkiv
Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.13