23948sdkhjf

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska spara ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

Försäljningen minskade och förlusterna ökade för Lexington Company under årets andra kvartal.

Läs också: Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

I rapporten skriver bolaget att fokus under kvartalet ”legat på att expandera genom samarbeten med nya E-handlare och Marketplaces”.

Mode- och inredningsbolaget arbetar på att ställa till om till att vara mindre beroende av fysiska återförsäljare och istället utnyttja nya digitala kanaler och andra möjligheter att nå slutkunden som i egna- och i digitala kanaler.

Synligheten ska också öka via fler samarbeten med både stora och mindre influencer.

Försäljningen i den egna webbutiken ökade under kvartalet med 6 procent och under räkenskapsårets första sex månader med 23 procent.

Läs också: Nytt byråsamarbete för Lexington Company

E-handelsförsäljningen ökade också enligt uppgift via externa e-handlare och webbförsäljningen via olika kanaler utgör nu 20 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen i egna fysiska butiker sjönk med 6 procent i kvartalet och i jämförbara butiker med 2 procent.

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge.

Störst utmaningar ser bolaget  inom modesegmentet och noterar en minskning inom affärsområdet Fashion både i kvartalet och ackumulerat. ”Vi har några återförsäljare som gått i konkurs, andra har lagt ned sin verksamhet och två franchisebutiker i Sverige har stängts eller är på väg att stängas” skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick försäljningen till 47,2 miljoner kronor(54,5) och förlusten ökade då Ebitda-resultatet uppgick till -10,9 miljoner kronor (-4,8). Mode och inredningsbolaget redovisar resultat efter skatt som uppgick till -12,7 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret (-6,9).

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge. Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med våra fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker.

Nu ska bolaget intensifiera det redan aviserade arbetat med att minska kostnaderna och uppger nu att planen är att kostnaderna ska minskas med ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

I planen ligger att stänga ytterligare två till tre butiker som inte är tillräckligt lönsamma och samtidigt arbeta med att minska lager och komplexiteten i sortimentet och därigenom frigöra mer kapital och förbättra kassaflödet, heter det i kvartalsrapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Säljer i MQ

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.172