23948sdkhjf

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Ska spara ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

Försäljningen minskade och förlusterna ökade för Lexington Company under årets andra kvartal.

Läs också: Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

I rapporten skriver bolaget att fokus under kvartalet ”legat på att expandera genom samarbeten med nya E-handlare och Marketplaces”.

Mode- och inredningsbolaget arbetar på att ställa till om till att vara mindre beroende av fysiska återförsäljare och istället utnyttja nya digitala kanaler och andra möjligheter att nå slutkunden som i egna- och i digitala kanaler.

Synligheten ska också öka via fler samarbeten med både stora och mindre influencer.

Försäljningen i den egna webbutiken ökade under kvartalet med 6 procent och under räkenskapsårets första sex månader med 23 procent.

Läs också: Föreslås till Lexington Companys styrelse

E-handelsförsäljningen ökade också enligt uppgift via externa e-handlare och webbförsäljningen via olika kanaler utgör nu 20 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen i egna fysiska butiker sjönk med 6 procent i kvartalet och i jämförbara butiker med 2 procent.

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge.

Störst utmaningar ser bolaget  inom modesegmentet och noterar en minskning inom affärsområdet Fashion både i kvartalet och ackumulerat. ”Vi har några återförsäljare som gått i konkurs, andra har lagt ned sin verksamhet och två franchisebutiker i Sverige har stängts eller är på väg att stängas” skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick försäljningen till 47,2 miljoner kronor(54,5) och förlusten ökade då Ebitda-resultatet uppgick till -10,9 miljoner kronor (-4,8). Mode och inredningsbolaget redovisar resultat efter skatt som uppgick till -12,7 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret (-6,9).

Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge. Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med våra fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker.

Nu ska bolaget intensifiera det redan aviserade arbetat med att minska kostnaderna och uppger nu att planen är att kostnaderna ska minskas med ytterligare drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.

I planen ligger att stänga ytterligare två till tre butiker som inte är tillräckligt lönsamma och samtidigt arbeta med att minska lager och komplexiteten i sortimentet och därigenom frigöra mer kapital och förbättra kassaflödet, heter det i kvartalsrapporten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.109