23948sdkhjf

Avavav flyttar fokus

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det svenska varumärket stänger butiken i Mood. Fokuserar på internationell närvaro.

Efter knappt åtta månader stänger dammärket Avavav sin popup-butik i Mood i Stockholm. Sista öppningsdagen är den 26 augusti. Företaget väljer att inte förlänga kontraktet.

Det här kan vara Avavavs sista dagar med fysisk närvaro i Sverige. Företagets fokus flyttas i stället utomlands där kunderna främst finns.

– Tidigare stod Stockholmsbutiken för merparten av försäljningen. Men nu går det så otroligt mycket bättre för oss på andra marknader. Därför finns det ingen anledning att smörja en marknad som inte är lika intresserad; det minimalistiska modet regerar fortfarande i Stockholm. 60 procent av våra order kommer från USA och New York, säger Emma Fällman, global pr- och marknadsansvarig, till Habit.

I takt med att varumärket vuxit internationellt utvärderar företaget att i stället öppna fysisk butik utomlands. Det lutar åt New York, men Emma Fällman låter det vara osagt.

Läs också: Här öppnar Avavav

– Det kanske är i Paris, Milano eller Köpenhamn vi ska finnas. Men USA och New York ligger bäst till. Vi vill öppna ett koncept som är mer än en butik och kontor. Vi tror inte på den gamla modellen eller att skriva permanenta kontrakt. Vi vill ha en plats med liv och rörelse. Gärna tillsammans med andra i en kreativ hubb.

Har Stockholmsbutiken varit lönsam?
– Vi mäter bara vår totala försäljning. Men om butiken hade gått över förväntan hade vi kanske övervägt att ha den kvar, fast i en annan form än i dag.

Varumärket hade under tre månader i slutet av förra året en tillfällig butik på Smålandsgatan i Stockholm. Butiken i italienska Florens, på Via Maggio, är enligt Fällman ”extremt lönsam”, och håller på att byggas ut, från 40 till 140 kvadratmeter.

– Det är mycket tack vare de amerikanska turisterna. Vi kommer dessutom att utöka med skandinavisk inredning eftersom det inte finns i Florens.

Avavav lanserades 2018 och är baserat i Florens. Bakom varumärket står Adam och Linda Friberg. Affärsidén är att släppa plagg i begränsad upplaga. Kläderna sys av resttyger från namnkunniga varumärken.

Den 5 september talar Adam Friberg på Habit Modebranschens Dag i Borås. Information och anmälan hittar du här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Maxjenny till Mood

Arkiv

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135