23948sdkhjf

Avavav flyttar fokus

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det svenska varumärket stänger butiken i Mood. Fokuserar på internationell närvaro.

Efter knappt åtta månader stänger dammärket Avavav sin popup-butik i Mood i Stockholm. Sista öppningsdagen är den 26 augusti. Företaget väljer att inte förlänga kontraktet.

Det här kan vara Avavavs sista dagar med fysisk närvaro i Sverige. Företagets fokus flyttas i stället utomlands där kunderna främst finns.

– Tidigare stod Stockholmsbutiken för merparten av försäljningen. Men nu går det så otroligt mycket bättre för oss på andra marknader. Därför finns det ingen anledning att smörja en marknad som inte är lika intresserad; det minimalistiska modet regerar fortfarande i Stockholm. 60 procent av våra order kommer från USA och New York, säger Emma Fällman, global pr- och marknadsansvarig, till Habit.

I takt med att varumärket vuxit internationellt utvärderar företaget att i stället öppna fysisk butik utomlands. Det lutar åt New York, men Emma Fällman låter det vara osagt.

Läs också: Modemärke lanserar vin

– Det kanske är i Paris, Milano eller Köpenhamn vi ska finnas. Men USA och New York ligger bäst till. Vi vill öppna ett koncept som är mer än en butik och kontor. Vi tror inte på den gamla modellen eller att skriva permanenta kontrakt. Vi vill ha en plats med liv och rörelse. Gärna tillsammans med andra i en kreativ hubb.

Har Stockholmsbutiken varit lönsam?
– Vi mäter bara vår totala försäljning. Men om butiken hade gått över förväntan hade vi kanske övervägt att ha den kvar, fast i en annan form än i dag.

Varumärket hade under tre månader i slutet av förra året en tillfällig butik på Smålandsgatan i Stockholm. Butiken i italienska Florens, på Via Maggio, är enligt Fällman ”extremt lönsam”, och håller på att byggas ut, från 40 till 140 kvadratmeter.

– Det är mycket tack vare de amerikanska turisterna. Vi kommer dessutom att utöka med skandinavisk inredning eftersom det inte finns i Florens.

Avavav lanserades 2018 och är baserat i Florens. Bakom varumärket står Adam och Linda Friberg. Affärsidén är att släppa plagg i begränsad upplaga. Kläderna sys av resttyger från namnkunniga varumärken.

Den 5 september talar Adam Friberg på Habit Modebranschens Dag i Borås. Information och anmälan hittar du här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Van Gils nylanseras i Sverige

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

H&M till Centralamerika

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.094