23948sdkhjf

”Vi har en evig horisont”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Mellby Gård vill köpa ut Kappahl från börsen. Redan i våras berättade koncernens vice vd Thomas Gustafsson för Habit om eventuella förvärv och om koncernens skalfördelar: ”Vi kan försörja fler koncept”.

Börsnoterade Mellby Gård förvärvade Oscar Jacobson i juni i fjol. Trots att modebranschen är under press är bolaget inte främmande för att växa med fler koncept. Det sade Thomas Gustafsson, vice vd på Mellby Gård, och styrelseordförande i Oscar Jacobson, i Habit i våras. 

I Mellby Gårds modeportfölj ingår Flash, Dea Axelssons, Chevalier, Kappahl där koncernen är storägare, samt Oscar Jacobson. Det sistnämnda är bolagets senaste modeförvärv.

– Vi bedömde att det är ett bra komplement till gruppen och att den mår bättre om vi jobbar med flera perspektiv, säger Thomas Gustafsson.

Någon riskanalys av modebranschen gör inte bolaget, hävdar han.

Läs också: Modekedjan lever vidare i mindre tappning

– Det som skiljer oss från många andra aktörer är att vi investerar långsiktigt. Vi köper aldrig ett företag för att ställa om det under några år för att sedan sälja det. Vi har en evig horisont. Har man det får man också ta goda tider och dåliga tider. Vi förser våra bolag med de resurser de behöver för att komma ut på ett bra sätt.

Mellby Gård har fått känna på modebranschens svängningar och nedsidor, inte minst genom aktieinnehavet i Kappahl, som nu koncernen har lagt ett bud på. Som för alla i branschen gäller det för Mellby Gård att tackla förändringarna.

– Vi är väl insatta i den omställning som pågår och att det finns många omvärldsfaktorer som är utmanande. Beroende på om det är ett retail- eller märkesföretag ser utmaningarna olika ut. För Flash med 75 butiker är utmaningen hur vi ska balansera dem i framtiden, medan det för Oscar Jacobsons del handlar om att finnas i de kanaler där konsumenterna finns; egna butiker, återförsäljare eller e-handel. Hur vi viktar dem får framtiden utvisa.

Mellby Gård

Portföljbolag: Har ägande i detaljhandel, lantbruk, bygg, tjänster och industri.

Modeportfölj, ägarandel: 30 procent i Kappahl, 90 procent i Lund Fashion (Flash och Dea Axelsson), 90 procent i Chevalier och 90 procent i Oscar Jacobson.

Modebutiker: Flash har 75 butiker i Sverige och tre butiker i Danmark. Dea Axelssons har 25 butiker i Sverige.

Total omsättning 2017/2018:

6 miljarder kronor.

Resultat, EBITDA, 2017/2018: 1,5 miljarder kronor.

Att modebranschens försäljningssiffror generellt viker, oroar inte Thomas Gustafsson.

Läs också: Modekedjan klarar inte hyran

– En hel del pekar på en viss överkonsumtion i vissa segment, men totalt sett ser vi inte att konsumtionen minskar. Däremot kommer distributionen att förändras allt eftersom konsumentbeteendena förändras. Utmaningen är att ställa om distributionsstrukturerna. Ur det perspektivet blir vi som grupp starkare om vi har bolag med flera perspektiv och kan dela erfarenheter.

Mellby Gård jobbar på flera fronter för att parera den pågående utvecklingen.

– Det är oerhört centralt att förstå sin kund på djupet och vad som händer. Det är inga dramatiska rörelser över en månad eller två. Det händer hela tiden. Vi jobbar mycket med yteffektivitet i butiker och hur vi kan ställa om. Vi tittar på våra varuflöden – hur vi kan korta ledtider och processer – på kvaliteten av våra lager, hur vi kan vara relevanta för våra konsumenter. Vi jobbar mycket med att förfina insikterna om vem som egentligen är vår kund och hur vi attraherar den på ett bättre sätt.

2017 slogs Flash och Dea Axelssons ihop i bolaget Lund Fashion. Vd för koncepten är Hopes tidigare vd, Åsa Sånemyr. Skalfördelarna är många, menar Gustafsson.

– Vi har centraliserat inköp, design, lager och logistik i Lund. Bolaget försörjer bägge koncepten. Hypotetiskt kan man mycket väl tänka sig att Lund Fashion skulle kunna försörja fler koncept. Vi får förfrågningar löpande. Så här långt har vi valt att avstå eftersom vi fortsatt jobbar med integrationen av Dea.

Skulle det ske genom förvärv?

Läs också: Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

– Vi kan tänka oss ett förvärv eller att man startar något nytt, eller ren e-handel. Om man får skalbarhet i infrastrukturen då kostar den mindre per kedja. Då blir man per definition effektivare och skapar bättre marknadsförutsättningar.

Modebranschen är utmanande och mycket pekar på en osäker framtid. Vad är det som ändå får er att tro på den?

– Vi tror att vi har en förmåga att agera i den förändring som sker, att vi kan ställa om våra verksamheter och komma ut på ett bra sätt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Arkiv

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Stylein växer digitalt

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11