23948sdkhjf

”Vi har en evig horisont”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Mellby Gård vill köpa ut Kappahl från börsen. Redan i våras berättade koncernens vice vd Thomas Gustafsson för Habit om eventuella förvärv och om koncernens skalfördelar: ”Vi kan försörja fler koncept”.

Börsnoterade Mellby Gård förvärvade Oscar Jacobson i juni i fjol. Trots att modebranschen är under press är bolaget inte främmande för att växa med fler koncept. Det sade Thomas Gustafsson, vice vd på Mellby Gård, och styrelseordförande i Oscar Jacobson, i Habit i våras. 

I Mellby Gårds modeportfölj ingår Flash, Dea Axelssons, Chevalier, Kappahl där koncernen är storägare, samt Oscar Jacobson. Det sistnämnda är bolagets senaste modeförvärv.

– Vi bedömde att det är ett bra komplement till gruppen och att den mår bättre om vi jobbar med flera perspektiv, säger Thomas Gustafsson.

Någon riskanalys av modebranschen gör inte bolaget, hävdar han.

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

– Det som skiljer oss från många andra aktörer är att vi investerar långsiktigt. Vi köper aldrig ett företag för att ställa om det under några år för att sedan sälja det. Vi har en evig horisont. Har man det får man också ta goda tider och dåliga tider. Vi förser våra bolag med de resurser de behöver för att komma ut på ett bra sätt.

Mellby Gård har fått känna på modebranschens svängningar och nedsidor, inte minst genom aktieinnehavet i Kappahl, som nu koncernen har lagt ett bud på. Som för alla i branschen gäller det för Mellby Gård att tackla förändringarna.

– Vi är väl insatta i den omställning som pågår och att det finns många omvärldsfaktorer som är utmanande. Beroende på om det är ett retail- eller märkesföretag ser utmaningarna olika ut. För Flash med 75 butiker är utmaningen hur vi ska balansera dem i framtiden, medan det för Oscar Jacobsons del handlar om att finnas i de kanaler där konsumenterna finns; egna butiker, återförsäljare eller e-handel. Hur vi viktar dem får framtiden utvisa.

Mellby Gård

Portföljbolag: Har ägande i detaljhandel, lantbruk, bygg, tjänster och industri.

Modeportfölj, ägarandel: 30 procent i Kappahl, 90 procent i Lund Fashion (Flash och Dea Axelsson), 90 procent i Chevalier och 90 procent i Oscar Jacobson.

Modebutiker: Flash har 75 butiker i Sverige och tre butiker i Danmark. Dea Axelssons har 25 butiker i Sverige.

Total omsättning 2017/2018:

6 miljarder kronor.

Resultat, EBITDA, 2017/2018: 1,5 miljarder kronor.

Att modebranschens försäljningssiffror generellt viker, oroar inte Thomas Gustafsson.

Läs också: Flash öppnar nytt i Danmark

– En hel del pekar på en viss överkonsumtion i vissa segment, men totalt sett ser vi inte att konsumtionen minskar. Däremot kommer distributionen att förändras allt eftersom konsumentbeteendena förändras. Utmaningen är att ställa om distributionsstrukturerna. Ur det perspektivet blir vi som grupp starkare om vi har bolag med flera perspektiv och kan dela erfarenheter.

Mellby Gård jobbar på flera fronter för att parera den pågående utvecklingen.

– Det är oerhört centralt att förstå sin kund på djupet och vad som händer. Det är inga dramatiska rörelser över en månad eller två. Det händer hela tiden. Vi jobbar mycket med yteffektivitet i butiker och hur vi kan ställa om. Vi tittar på våra varuflöden – hur vi kan korta ledtider och processer – på kvaliteten av våra lager, hur vi kan vara relevanta för våra konsumenter. Vi jobbar mycket med att förfina insikterna om vem som egentligen är vår kund och hur vi attraherar den på ett bättre sätt.

2017 slogs Flash och Dea Axelssons ihop i bolaget Lund Fashion. Vd för koncepten är Hopes tidigare vd, Åsa Sånemyr. Skalfördelarna är många, menar Gustafsson.

– Vi har centraliserat inköp, design, lager och logistik i Lund. Bolaget försörjer bägge koncepten. Hypotetiskt kan man mycket väl tänka sig att Lund Fashion skulle kunna försörja fler koncept. Vi får förfrågningar löpande. Så här långt har vi valt att avstå eftersom vi fortsatt jobbar med integrationen av Dea.

Skulle det ske genom förvärv?

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

– Vi kan tänka oss ett förvärv eller att man startar något nytt, eller ren e-handel. Om man får skalbarhet i infrastrukturen då kostar den mindre per kedja. Då blir man per definition effektivare och skapar bättre marknadsförutsättningar.

Modebranschen är utmanande och mycket pekar på en osäker framtid. Vad är det som ändå får er att tro på den?

– Vi tror att vi har en förmåga att agera i den förändring som sker, att vi kan ställa om våra verksamheter och komma ut på ett bra sätt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

DE TALAR PÅ HABITS SEMINARIUM

E-handlare planerar fysisk expansion

Öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Emmaus tredje second hand-butik

Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Arkiv

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.11