23948sdkhjf

”Vi har en evig horisont”

Mellby Gård vill köpa ut Kappahl från börsen. Redan i våras berättade koncernens vice vd Thomas Gustafsson för Habit om eventuella förvärv och om koncernens skalfördelar: ”Vi kan försörja fler koncept”.

Börsnoterade Mellby Gård förvärvade Oscar Jacobson i juni i fjol. Trots att modebranschen är under press är bolaget inte främmande för att växa med fler koncept. Det sade Thomas Gustafsson, vice vd på Mellby Gård, och styrelseordförande i Oscar Jacobson, i Habit i våras. 

I Mellby Gårds modeportfölj ingår Flash, Dea Axelssons, Chevalier, Kappahl där koncernen är storägare, samt Oscar Jacobson. Det sistnämnda är bolagets senaste modeförvärv.

– Vi bedömde att det är ett bra komplement till gruppen och att den mår bättre om vi jobbar med flera perspektiv, säger Thomas Gustafsson.

Någon riskanalys av modebranschen gör inte bolaget, hävdar han.

– Det som skiljer oss från många andra aktörer är att vi investerar långsiktigt. Vi köper aldrig ett företag för att ställa om det under några år för att sedan sälja det. Vi har en evig horisont. Har man det får man också ta goda tider och dåliga tider. Vi förser våra bolag med de resurser de behöver för att komma ut på ett bra sätt.

Mellby Gård har fått känna på modebranschens svängningar och nedsidor, inte minst genom aktieinnehavet i Kappahl, som nu koncernen har lagt ett bud på. Som för alla i branschen gäller det för Mellby Gård att tackla förändringarna.

– Vi är väl insatta i den omställning som pågår och att det finns många omvärldsfaktorer som är utmanande. Beroende på om det är ett retail- eller märkesföretag ser utmaningarna olika ut. För Flash med 75 butiker är utmaningen hur vi ska balansera dem i framtiden, medan det för Oscar Jacobsons del handlar om att finnas i de kanaler där konsumenterna finns; egna butiker, återförsäljare eller e-handel. Hur vi viktar dem får framtiden utvisa.

Mellby Gård

Portföljbolag: Har ägande i detaljhandel, lantbruk, bygg, tjänster och industri.

Modeportfölj, ägarandel: 30 procent i Kappahl, 90 procent i Lund Fashion (Flash och Dea Axelsson), 90 procent i Chevalier och 90 procent i Oscar Jacobson.

Modebutiker: Flash har 75 butiker i Sverige och tre butiker i Danmark. Dea Axelssons har 25 butiker i Sverige.

Total omsättning 2017/2018:

6 miljarder kronor.

Resultat, EBITDA, 2017/2018: 1,5 miljarder kronor.

Att modebranschens försäljningssiffror generellt viker, oroar inte Thomas Gustafsson.

– En hel del pekar på en viss överkonsumtion i vissa segment, men totalt sett ser vi inte att konsumtionen minskar. Däremot kommer distributionen att förändras allt eftersom konsumentbeteendena förändras. Utmaningen är att ställa om distributionsstrukturerna. Ur det perspektivet blir vi som grupp starkare om vi har bolag med flera perspektiv och kan dela erfarenheter.

Mellby Gård jobbar på flera fronter för att parera den pågående utvecklingen.

– Det är oerhört centralt att förstå sin kund på djupet och vad som händer. Det är inga dramatiska rörelser över en månad eller två. Det händer hela tiden. Vi jobbar mycket med yteffektivitet i butiker och hur vi kan ställa om. Vi tittar på våra varuflöden – hur vi kan korta ledtider och processer – på kvaliteten av våra lager, hur vi kan vara relevanta för våra konsumenter. Vi jobbar mycket med att förfina insikterna om vem som egentligen är vår kund och hur vi attraherar den på ett bättre sätt.

2017 slogs Flash och Dea Axelssons ihop i bolaget Lund Fashion. Vd för koncepten är Hopes tidigare vd, Åsa Sånemyr. Skalfördelarna är många, menar Gustafsson.

– Vi har centraliserat inköp, design, lager och logistik i Lund. Bolaget försörjer bägge koncepten. Hypotetiskt kan man mycket väl tänka sig att Lund Fashion skulle kunna försörja fler koncept. Vi får förfrågningar löpande. Så här långt har vi valt att avstå eftersom vi fortsatt jobbar med integrationen av Dea.

Skulle det ske genom förvärv?

– Vi kan tänka oss ett förvärv eller att man startar något nytt, eller ren e-handel. Om man får skalbarhet i infrastrukturen då kostar den mindre per kedja. Då blir man per definition effektivare och skapar bättre marknadsförutsättningar.

Modebranschen är utmanande och mycket pekar på en osäker framtid. Vad är det som ändå får er att tro på den?

– Vi tror att vi har en förmåga att agera i den förändring som sker, att vi kan ställa om våra verksamheter och komma ut på ett bra sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064