23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bojkotten inbringade över en miljon kronor – skänker allt

Skobolaget Icebug noterar nytt försäljningsrekord under Black Friday. I vanlig ordning går intäkterna till organisationer som arbetar med att skydda naturen.   

Jonseredsbolaget Icebug bojkottade för sjätte året i rad Black Friday och sålde samtliga varor till fullpris. Fredagens försäljning nådde ett nytt rekord på 1,2 miljoner kronor.   

Alla intäkter från Black Friday skänker Icebug till organisationer som arbetar med naturskyddade initiativ. 

I år fördelas pengarna både i Sverige och utomlands. På hemmaplan går intäkterna till Naturarvet, som skyddar gammelskog, Skydda skogen och WWF på den svenska marknaden. 

– Vi vill inte falla in i ledet bland alla varumärken som hetsar till onödig konsumtion, men om vi kan bidra till att skydda gammelskogar så ska vi göra det. Skogen är vår hemmaplan, och det är ett av våra viktigaste uppdrag att göra vad vi kan för att skydda den, säger David Ekelund, vd.

En halv miljon kronor skänks till organisationer i Kanada och USA: Canadian Parks and Wilderness Society och Conservation Lands Foundation – organisationer som enligt Icebug arbetar med att skydda natur och bevara vildmarksområden.

– I Trumps USA står många naturområden inför stora hot och utmaningar, och ny finansiering behövs mer än någonsin.

Sedan 2020 har Icebugs fullprisförsäljning under Black Friday inbringat över 4,5 miljoner kronor som har gått till olika naturskyddsorganisationer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|