23948sdkhjf

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

På onsdagskvällen nåddes Habit av ett pressmeddelande från den nya intresseorganisationen United Retailers som i dag består av ett 50-tal fysiska butiker, som drivs av fristående handlare, i Sverige.

Butikerna är spridda över landet, med en gemensam omsättning på 1,3 miljarder kronor, och tillsammans med leverantörerna vill nu butiksägarna, somliga med flera butiker, verka för en långsiktigt lönsam utveckling i en pressad detaljhandel och modebransch.

Exakt vilka som ingår i konstellationen framgår inte och den representant som Habit når på torsdagsförmiddagen vill vara anonym då ”man i det här läget bestämt att verka under paraplyet United Retailers utan att i kommunicera exakt vilka som ingår i samarbetet”.

– Det handlar inte på något vis om att vi vill bråka utan istället vill vi verka för en hållbar utveckling och hitta en gemensam sund och lönsam framtid för de fysiska butikerna, e-handeln och leverantörerna. Vi vill se en utökad dialog med leverantörerna och tillsammans med dem skapa en gemensam plan och strategi för hur vi kan samarbete ännu bättre. Vi vill veta hur leverantörerna ser på den fysiska modehandeln och butiken och vad deras framtida strategier innebär för oss butiksägare, säger en representant som vill vara anonym till Habit.

Han säger samtalet kring att starta en gemensam intresseorganisationen pågått under en längre tid men att en fastare form för samarbetet kom till för ett år sedan. Gemensamt har butikerna att de säljer mode i premiumsegmentet från välkända varumärken inom denim och konfektion till dam- herr och barn.

I pressmeddelandet skriver United Retailers att ”vi önskar en dialog och ett samarbete med våra leverantörer för att stävja utvecklingen med konstanta erbjudanden, rabatter, midseason sale, Black Friday, lockerbjudanden och andra påhittade event för att sälja ut premiumvarumärken till “fel” pris. Vi verkar i en bransch, där alla led som deltar måste ta ansvar för vår miljö och en hållbar konsumtion som vi tror att man exempelvis gör med färre och väl producerade kvalitetsprodukter som håller längre”.

Till dags dato har en styrgrupp med de 10 butiksägarna och initiativtagarna haft tre möten.

I höst väntar enligt representanten fler möten och utökad dialog med leverantörerna och branschen.

Till Habit säger representanten att fler butiksägare nu önskar ansluta sig "sedan arbetet med intresseorganisationen blivit känt i branschen" och även leverantörerna välkomnar enligt United Retailers det nya initiativet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138