23948sdkhjf

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

På onsdagskvällen nåddes Habit av ett pressmeddelande från den nya intresseorganisationen United Retailers som i dag består av ett 50-tal fysiska butiker, som drivs av fristående handlare, i Sverige.

Butikerna är spridda över landet, med en gemensam omsättning på 1,3 miljarder kronor, och tillsammans med leverantörerna vill nu butiksägarna, somliga med flera butiker, verka för en långsiktigt lönsam utveckling i en pressad detaljhandel och modebransch.

Exakt vilka som ingår i konstellationen framgår inte och den representant som Habit når på torsdagsförmiddagen vill vara anonym då ”man i det här läget bestämt att verka under paraplyet United Retailers utan att i kommunicera exakt vilka som ingår i samarbetet”.

– Det handlar inte på något vis om att vi vill bråka utan istället vill vi verka för en hållbar utveckling och hitta en gemensam sund och lönsam framtid för de fysiska butikerna, e-handeln och leverantörerna. Vi vill se en utökad dialog med leverantörerna och tillsammans med dem skapa en gemensam plan och strategi för hur vi kan samarbete ännu bättre. Vi vill veta hur leverantörerna ser på den fysiska modehandeln och butiken och vad deras framtida strategier innebär för oss butiksägare, säger en representant som vill vara anonym till Habit.

Han säger samtalet kring att starta en gemensam intresseorganisationen pågått under en längre tid men att en fastare form för samarbetet kom till för ett år sedan. Gemensamt har butikerna att de säljer mode i premiumsegmentet från välkända varumärken inom denim och konfektion till dam- herr och barn.

I pressmeddelandet skriver United Retailers att ”vi önskar en dialog och ett samarbete med våra leverantörer för att stävja utvecklingen med konstanta erbjudanden, rabatter, midseason sale, Black Friday, lockerbjudanden och andra påhittade event för att sälja ut premiumvarumärken till “fel” pris. Vi verkar i en bransch, där alla led som deltar måste ta ansvar för vår miljö och en hållbar konsumtion som vi tror att man exempelvis gör med färre och väl producerade kvalitetsprodukter som håller längre”.

Till dags dato har en styrgrupp med de 10 butiksägarna och initiativtagarna haft tre möten.

I höst väntar enligt representanten fler möten och utökad dialog med leverantörerna och branschen.

Till Habit säger representanten att fler butiksägare nu önskar ansluta sig "sedan arbetet med intresseorganisationen blivit känt i branschen" och även leverantörerna välkomnar enligt United Retailers det nya initiativet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Arkiv

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.149