23948sdkhjf

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

I den senaste prognosen, i mars, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

HUI Research konstaterar att den svenska konjunkturen har mattats av under det senaste året och de flesta prognosmakare spår en svag tillväxt i ekonomin under 2019 och 2020.

Trots en starkare tillväxttakt än förväntat, 2,1 procent under första kvartalet 2019, ligger HUI:s BNP-prognoser i stort kvar fast, med en uppgång om 1,4 procent i år och 1,2 procent nästa år. De starkaste tecknen på en avmattning av konjunkturen kommer från hushållen. BNP-komponenten hushållens konsumtion uppvisade nolltillväxt under första kvartalet och KI:s hushållsindikator är på den lägsta nivån sedan 2012.

- Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge. Affärerna möter strukturella utmaningar såsom digitalisering och globalisering. Till detta ser hushållen ut att hålla hårdare i pengarna, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Tecken på den strukturomvandling handeln går till mötes står att finna i siffror för e-handelns utveckling.

Tillväxten för e-handeln var hela 15 procent första kvartalet och allra starkast utvecklades dagligvaruhandeln. Jonas Arnberg framhåller att dagligvaruhandeln är detaljhandelns största delbransch men också den med lägst e-handelsandel och har därmed bidragit till att driva besöksflöden till den fysiska handeln.

Ifall dagligvaruhandeln flyttar ut på nätet samtidigt som en lågkonjunktur slår till väntar tuffa tider för den fysiska handeln, säger Jonas Arnberg.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144