23948sdkhjf

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

I fokus på Retail Experince Live på Kistamässan i Stockholm är kundupplevelsen och kundbemötandet. 

En av dem som gjort det goda kundbemötandet och kundupplevelsen i fysisk butik till en affärsidé är Anton Granlund, vd för företaget Slash.ten och Global Retail som tidigare byggde upp G-Stars butiker i Sverige.

Med retailbyrån arbetar man med att hjälpa internationella och nationella varumärken att förbättra sin fysiska retail och uppdraget kan vara allt från att  bemanna och driva butiker till att  hjälpa företag att bygga hela koncept eller ta fram plan för kommunikation. 

Grundtesen från Anton Granlund är att även om man i dag pratar väldigt mycket inom retail i termer av av digitalisering och teknisk integration så är det absolut mest viktiga fortfarande kundmötet.

— Vi måste helt enkelt sluta tänka att kundresan i butiken slutar vid kassan och transaktionen. Att transaktionen är målet och att butiken är slutdestinationen, en ändhållplats. Kunden behöver tas om hand både innan och även långt efter det att köpet gått igenom. Eller även om något transaktion inte sker då, menar Anton Granlund. 

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Visst, presentera och sälja produkter är uppgiften men Anton Granlund uppmanar retailers att sluta fokusera på budskap och gamla tiders marknadsföring och istället erbjuda kunden den service som förväntas. Som exempel räknar han upp bland annat aktörer inom elektronikhandel som inte bara fokuserar på produkten utan även på exempelvis service och reparationer.

— I många fall behöver man börja om helt från början och inte lappa och laga och försöka fixa något som inte längre fungerar utan istället tänka nytt och starta om. Det är  naturligtvis lättare sagt än gjort om man står där med en kedja av butiker men likväl måste man ställa sig frågan varför den fysiska butiken ska finnas och vilket innehållet ska vara, säger Anton Granlund. 

Han betonar också vikten av att mäta i nya kpi:er som bland annat tid; hur länge stannar kunden i butik och hur används den tiden. Det går inte längre att bara mäta hur bra vi är på att ta hand om kunden genom försäljning och definitivt inte genom att tävla i försäljning. Nya mätverktyg behöver tas fram, menar Anton Granlund.

Passa på att investera i design och bjud på något som sticker ut och engagerar kunden och jobba tillsammans i team i butikerna är andra råd.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

— Själv gillar jag outdoor och tycker om att gå in i butiker med utrustning men jag bryr mig inte så mycket  om varumärkenas budskap. Jag vill kunna titta och känna på olika typer av utrustning och gärna från olika varumärken. Jag ser mycket fram emot nya NK Sport som öppnar i höst och har som ambition att erbjuda ett noga kurerat innehåll i en spännande miljö.

Allt kan dock kokas ned till att alla detaljhandlare i dag bör ställa sig frågan; vad ska den fysiska miljön bestå i och vad ska butik vara och hur ska jag fylla utrymmet?

— Ja, för tiden när det bara gick att stoppa in produkterna och trycka ut sitt budskap är för länge sedan förbi; kunden behöver bli omhändertagen och inspirerad.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Ivyrevel poppar upp i MoS

Arkiv

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.12