23948sdkhjf

Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ken Hughes är keynote speaker och gäst i nyhetsstudion under Retail Experience Live.

Det är de nya, unga konsumenterna och inte tekniken i sig som är drivkraften bakom handelns stora omvälvning. Det anser Ken Hughes, internationell expert på konsument- och shoppingbeteende och keynote speaker på Retail Experience-mässan i Kista den 15-16 maj. Britten är också en av branschprofilerna som intervjuas i Habits för mässan specialbyggda nyhetsstudio.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Varje ny generation påverkar samhället på något sätt och ibland tar det tid att tolka nya uttryck. Efterkrigstidens svingepok, 1950-talets rockabilly, 1960- och 1970-talens vurm för hippie- och vänsterrörelser och 1980-talets diskoglamour förändrade modetrender och handeln på olika sätt. Nu träder generation Z, ”snapchatgenerationen”, in på arenan. Det är personer som är födda från 1995 och framåt och som kommer att vara den största konsumentgruppen från och med 2020.

Aldrig tidigare har en generation varit så spretig. Några demonstrerar med Greta Thunberg och värjer sig mot konsumtion. För andra är konsumtionen den viktigaste delen av identiteten. En röd tråd i mode och trender har inte märkts ute i handeln på flera år. Allt är rätt.

Ken Hughes kallar dem ”blåprickskonsumenter”. Varje person står helt stilla i mitten av sin egen värld.

– De är väldigt olika men har en sak gemensamt; det här är den första helt digitala generationen som är född inuti it-bubblan och som alltid levt där. Generation Z kommer att driva på handelns största förvandling någonsin.

Läs också: Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Ken Hughes beskriver generation Z som motivationsdriven och hyperpersonaliserad med krav på äkthet, unicitet och sammanhang. Jämfört med de omskrivna millenniebarnen, generation Y, är Z-generationen mer digital, mer idealistisk, mer egocentrisk, rastlös och ombytlig. Den är också mer transparent och har ett stort behov av att dela upplevelser. I deras värld måste allt gå fort och hända nu. Det som tar för lång tid blir snabbt ointressant.

Hur handeln ska förhålla sig till sina nya kunder är en fråga om överlevnad. Medan pessimisterna spår att raset fortsätter tycker Ken Hughes att framtiden är lika skrämmande som spännande.

– Handlaren måste först och främst ge kunden en anledning till att komma till just den butiken. Att bara visa produkterna i affärslokalen och i skyltfönstret räcker inte. Kanske kan butiken utvecklas till en hub där man träffas, aktiveras och får ta del av upplevelser och erbjudanden.

I det nya butikslandskapet spår Ken Hughes att små butiker kan ha en lysande framtid. Där finns goda möjligheter till att personalisera, lära känna kunden och erbjuda ett mer originellt sortiment. Stora och mellanstora butiker kommer däremot ha det tuffare.

Inte heller produkter och varumärken går fredade. I den snabba förändringstakten finns det alltid någon som kommer på smartare lösningar snabbare.

– Ta GPS:en som exempel. När google maps släpptes som en gratisapp i mobilen utraderades hela GPS-industrin på nolltid.

I detaljhandeln som i andra branscher har teknikutvecklingen beskrivits som både hot och möjlighet. Men ibland går utvecklingen inte som planerat. Ken Hughes lyfter fram 3D-skrivare och 3D-tv som exempel. 3D-skrivarna hamnade aldrig i ”var mans hem” och dämpade tillväxten i detaljhandeln och utvecklingen av 3D-tv stagnerade.

På butiksnivå har det även varit mycket prat om artificiell intelligens och ”augmented reality” som lösningar som ska effektivisera och utöka kundupplevelsen. Inte heller det har ännu slagit igenom på annat sätt än som ren och skär underhållning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.146