23948sdkhjf

Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ken Hughes är keynote speaker och gäst i nyhetsstudion under Retail Experience Live.

Det är de nya, unga konsumenterna och inte tekniken i sig som är drivkraften bakom handelns stora omvälvning. Det anser Ken Hughes, internationell expert på konsument- och shoppingbeteende och keynote speaker på Retail Experience-mässan i Kista den 15-16 maj. Britten är också en av branschprofilerna som intervjuas i Habits för mässan specialbyggda nyhetsstudio.

Läs också: Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Varje ny generation påverkar samhället på något sätt och ibland tar det tid att tolka nya uttryck. Efterkrigstidens svingepok, 1950-talets rockabilly, 1960- och 1970-talens vurm för hippie- och vänsterrörelser och 1980-talets diskoglamour förändrade modetrender och handeln på olika sätt. Nu träder generation Z, ”snapchatgenerationen”, in på arenan. Det är personer som är födda från 1995 och framåt och som kommer att vara den största konsumentgruppen från och med 2020.

Aldrig tidigare har en generation varit så spretig. Några demonstrerar med Greta Thunberg och värjer sig mot konsumtion. För andra är konsumtionen den viktigaste delen av identiteten. En röd tråd i mode och trender har inte märkts ute i handeln på flera år. Allt är rätt.

Ken Hughes kallar dem ”blåprickskonsumenter”. Varje person står helt stilla i mitten av sin egen värld.

– De är väldigt olika men har en sak gemensamt; det här är den första helt digitala generationen som är född inuti it-bubblan och som alltid levt där. Generation Z kommer att driva på handelns största förvandling någonsin.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Ken Hughes beskriver generation Z som motivationsdriven och hyperpersonaliserad med krav på äkthet, unicitet och sammanhang. Jämfört med de omskrivna millenniebarnen, generation Y, är Z-generationen mer digital, mer idealistisk, mer egocentrisk, rastlös och ombytlig. Den är också mer transparent och har ett stort behov av att dela upplevelser. I deras värld måste allt gå fort och hända nu. Det som tar för lång tid blir snabbt ointressant.

Hur handeln ska förhålla sig till sina nya kunder är en fråga om överlevnad. Medan pessimisterna spår att raset fortsätter tycker Ken Hughes att framtiden är lika skrämmande som spännande.

– Handlaren måste först och främst ge kunden en anledning till att komma till just den butiken. Att bara visa produkterna i affärslokalen och i skyltfönstret räcker inte. Kanske kan butiken utvecklas till en hub där man träffas, aktiveras och får ta del av upplevelser och erbjudanden.

I det nya butikslandskapet spår Ken Hughes att små butiker kan ha en lysande framtid. Där finns goda möjligheter till att personalisera, lära känna kunden och erbjuda ett mer originellt sortiment. Stora och mellanstora butiker kommer däremot ha det tuffare.

Inte heller produkter och varumärken går fredade. I den snabba förändringstakten finns det alltid någon som kommer på smartare lösningar snabbare.

– Ta GPS:en som exempel. När google maps släpptes som en gratisapp i mobilen utraderades hela GPS-industrin på nolltid.

I detaljhandeln som i andra branscher har teknikutvecklingen beskrivits som både hot och möjlighet. Men ibland går utvecklingen inte som planerat. Ken Hughes lyfter fram 3D-skrivare och 3D-tv som exempel. 3D-skrivarna hamnade aldrig i ”var mans hem” och dämpade tillväxten i detaljhandeln och utvecklingen av 3D-tv stagnerade.

På butiksnivå har det även varit mycket prat om artificiell intelligens och ”augmented reality” som lösningar som ska effektivisera och utöka kundupplevelsen. Inte heller det har ännu slagit igenom på annat sätt än som ren och skär underhållning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Nyhetsbrev

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Arkiv

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Digitalt butikskoncept prisat

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.165