23948sdkhjf

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Flera aktörer inom mode slöt under den gångna helgen upp och signerade en debattartikel i Göteborgs Posten och menar  att konkurrensen för hållbara bomullskläder och textilier snedvrids när icke-ekologisk BCI-bomull marknadsförs felaktigt som hållbar bomull. Därtill blir det missvisande när H&M och Ikea lyfts fram som föregångare vad gäller kläder och textilier gjorda av hållbar bomull när det i huvudsak sker genom Better Cotton Initiative (BCI).

Det är något som artikelförfattaren och aktörerna också menar vilseleder konsumenten som inte förstår att hen behöver betala mer för ekologisk och hållbart odlad bomull.

I debattartikeln, författad av Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan Göteborgs universitet och som bland annat signerats av Mini Rodinis grundare Cassandra Rhodin, Nudie Jeans hållbarhetschef Sandya Lang, Dedicateds vd Johan Graffner och Fredrik Strand vd och grundare av Another Textile Company, framgår att man ur fler hänseende ser att den växande förekomsten av BCI-bomull är problematisk.

I debattartikeln framgår att ”Vi är mycket oroade över denna utveckling då BCI-bomull inte är odlad på ett hållbart vis, utan med kemiska bekämpningsmedel - inte med ekologiska metoder. Även om BCI har minskat användningen av kemiska bekämpningsmedel kraftigt på vissa håll så påverkas biodiversitet och mänsklig hälsa starkt negativt av dessa medel. Inte minst genom att många bomullsbönder odlar sin egen mat på eller bredvid bomullsfälten som sprutas med bekämpningsmedel. Dessutom är 95 procent av all bomull från Indien - BCI-bomull inkluderad - genmodifierad. Genmodifierad bomull medför ohållbara effekter som till exempel ökad spridning av skadedjur. Inom ekologisk bomullsodling är genmodifierad bomull förbjuden. Från ett klimatperspektiv är BCI-bomull djupt problematisk - koldioxidutsläppen per kilo är dubbelt så stora som för ekologisk bomullsodling”, uppger artikelförfattaren.

Ökningen av BCI-bomull inom mode- och textilbranschen har gått snabbt och i fjol ökade förekomsten av BCI-bomull med cirka 45 procent. Ökningen sker på bekostnad av produktionen av ekologisk bomull som har halverats sedan 2010, enligt debattartikeln.

Priset på BCI-bomull är  inte enligt artikeln nämnvärt högre än för så kallad konventionellt odlad bomull.

Nu vill artikelförfattarna se att åtgärder tas och då kan organisation och strukturen som BCI byggt upp användas för att på allvar göra BCI-bomull hållbar genom att bomullen odlas i enlighet med kriterier för ekologisk odling och utan utan kemiska insatsmedel och genmodifierat utsäde. Därtill vill man att priserna för BCI-bomull justeras uppåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.113