23948sdkhjf

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Flera aktörer inom mode slöt under den gångna helgen upp och signerade en debattartikel i Göteborgs Posten och menar  att konkurrensen för hållbara bomullskläder och textilier snedvrids när icke-ekologisk BCI-bomull marknadsförs felaktigt som hållbar bomull. Därtill blir det missvisande när H&M och Ikea lyfts fram som föregångare vad gäller kläder och textilier gjorda av hållbar bomull när det i huvudsak sker genom Better Cotton Initiative (BCI).

Det är något som artikelförfattaren och aktörerna också menar vilseleder konsumenten som inte förstår att hen behöver betala mer för ekologisk och hållbart odlad bomull.

I debattartikeln, författad av Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan Göteborgs universitet och som bland annat signerats av Mini Rodinis grundare Cassandra Rhodin, Nudie Jeans hållbarhetschef Sandya Lang, Dedicateds vd Johan Graffner och Fredrik Strand vd och grundare av Another Textile Company, framgår att man ur fler hänseende ser att den växande förekomsten av BCI-bomull är problematisk.

I debattartikeln framgår att ”Vi är mycket oroade över denna utveckling då BCI-bomull inte är odlad på ett hållbart vis, utan med kemiska bekämpningsmedel - inte med ekologiska metoder. Även om BCI har minskat användningen av kemiska bekämpningsmedel kraftigt på vissa håll så påverkas biodiversitet och mänsklig hälsa starkt negativt av dessa medel. Inte minst genom att många bomullsbönder odlar sin egen mat på eller bredvid bomullsfälten som sprutas med bekämpningsmedel. Dessutom är 95 procent av all bomull från Indien - BCI-bomull inkluderad - genmodifierad. Genmodifierad bomull medför ohållbara effekter som till exempel ökad spridning av skadedjur. Inom ekologisk bomullsodling är genmodifierad bomull förbjuden. Från ett klimatperspektiv är BCI-bomull djupt problematisk - koldioxidutsläppen per kilo är dubbelt så stora som för ekologisk bomullsodling”, uppger artikelförfattaren.

Ökningen av BCI-bomull inom mode- och textilbranschen har gått snabbt och i fjol ökade förekomsten av BCI-bomull med cirka 45 procent. Ökningen sker på bekostnad av produktionen av ekologisk bomull som har halverats sedan 2010, enligt debattartikeln.

Priset på BCI-bomull är  inte enligt artikeln nämnvärt högre än för så kallad konventionellt odlad bomull.

Nu vill artikelförfattarna se att åtgärder tas och då kan organisation och strukturen som BCI byggt upp användas för att på allvar göra BCI-bomull hållbar genom att bomullen odlas i enlighet med kriterier för ekologisk odling och utan utan kemiska insatsmedel och genmodifierat utsäde. Därtill vill man att priserna för BCI-bomull justeras uppåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137