23948sdkhjf

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Flera aktörer inom mode slöt under den gångna helgen upp och signerade en debattartikel i Göteborgs Posten och menar  att konkurrensen för hållbara bomullskläder och textilier snedvrids när icke-ekologisk BCI-bomull marknadsförs felaktigt som hållbar bomull. Därtill blir det missvisande när H&M och Ikea lyfts fram som föregångare vad gäller kläder och textilier gjorda av hållbar bomull när det i huvudsak sker genom Better Cotton Initiative (BCI).

Det är något som artikelförfattaren och aktörerna också menar vilseleder konsumenten som inte förstår att hen behöver betala mer för ekologisk och hållbart odlad bomull.

I debattartikeln, författad av Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan Göteborgs universitet och som bland annat signerats av Mini Rodinis grundare Cassandra Rhodin, Nudie Jeans hållbarhetschef Sandya Lang, Dedicateds vd Johan Graffner och Fredrik Strand vd och grundare av Another Textile Company, framgår att man ur fler hänseende ser att den växande förekomsten av BCI-bomull är problematisk.

I debattartikeln framgår att ”Vi är mycket oroade över denna utveckling då BCI-bomull inte är odlad på ett hållbart vis, utan med kemiska bekämpningsmedel - inte med ekologiska metoder. Även om BCI har minskat användningen av kemiska bekämpningsmedel kraftigt på vissa håll så påverkas biodiversitet och mänsklig hälsa starkt negativt av dessa medel. Inte minst genom att många bomullsbönder odlar sin egen mat på eller bredvid bomullsfälten som sprutas med bekämpningsmedel. Dessutom är 95 procent av all bomull från Indien - BCI-bomull inkluderad - genmodifierad. Genmodifierad bomull medför ohållbara effekter som till exempel ökad spridning av skadedjur. Inom ekologisk bomullsodling är genmodifierad bomull förbjuden. Från ett klimatperspektiv är BCI-bomull djupt problematisk - koldioxidutsläppen per kilo är dubbelt så stora som för ekologisk bomullsodling”, uppger artikelförfattaren.

Ökningen av BCI-bomull inom mode- och textilbranschen har gått snabbt och i fjol ökade förekomsten av BCI-bomull med cirka 45 procent. Ökningen sker på bekostnad av produktionen av ekologisk bomull som har halverats sedan 2010, enligt debattartikeln.

Priset på BCI-bomull är  inte enligt artikeln nämnvärt högre än för så kallad konventionellt odlad bomull.

Nu vill artikelförfattarna se att åtgärder tas och då kan organisation och strukturen som BCI byggt upp användas för att på allvar göra BCI-bomull hållbar genom att bomullen odlas i enlighet med kriterier för ekologisk odling och utan utan kemiska insatsmedel och genmodifierat utsäde. Därtill vill man att priserna för BCI-bomull justeras uppåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.13