23948sdkhjf

Halvljumt för modebolagen på hållbarhetslista

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inget modebolag på tio-i-topp och lågt förtroende bland konsumenterna för hållbarhetsarbetet, enligt Sustainable Brands Index.

Modebolagen har lågt förtroende bland konsumenter när det kommer till hållbarhet. Det framgår av året Sustainable Brands Index där drygt 18 000 konsumenter i Sverige rankat företag utifrån hur hållbara de upplever att varumärken och företag är.

Bäst i klassen blir Naturkompaniet som kvalar in på en 11:e plats och därmed närmar sig tio-i-top och petar ned och går om Fjällräven, som i år landar på plats 15.
Av kedjorna klarar sig varuhuskedjan Åhléns bäst på plats 52 och Polarn O. Pyret på plats 71.

Lindex och Kappahl stärks på listan och går in på plats 94 respektive 95 mot fjolårets plats 113 och 108.

H&M tappar på listan och rasar ned från plats 123 till 141. Sämst betyg får norska Varnerägda Bik Bok på plats 338.

Totalt innefattar kategorin kläder och skor 47 företag. När det kommer till hållbarhet så anser konsumenterna att kläder och skor hamnar på plats 15 av totalt 26 branscher och har en snittranking på 33 procent vilket är att jämföra med apoteksbranschens 64 procent.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie och har utförts sedan 2011.

I år frågades hela 18 600 konsumenter i Sverige och 50 000 totalt i Norden och Nederländerna. 355 företag och varumärken är kategoriserade i 26 kategorier.

Här finns alla listor.

Så gick det för modebolagen på listan:

Sustainable Brand Index Kläder & Skor
Placering 2019 
11 Naturkompaniet
15 Fjällräven 
22 Haglöfs 
52 Åhléns 
71 Polarn O. Pyret 
89 The North Face
94 Lindex 
95 KappAhl 
99 Stadium 
108 Intersport
128 Houdini Sportswear
133 Indiska
141 H&M 
158 Nike 
167 Adidas 
175 Dressmann
186 Filippa K
194 Decathlon
204 Team Sportia 
224 Ellos 
226 XXL 
231 JC
232 Puma
238 Reebok 
241 Monki 
256 Cubus
261 NK
263 Gant
270 Nilson Shoes 
271 Acne Studios
283 Zalando 
286 Vagabond 
287 Skopunkten 
292 Zara 
300 Vero Moda
302 Jerns 
305 Jack & Jones 
312 DinSko
317 Gina Tricot
324 Deichmann
328 Brothers 
331 Nelly
334 Scorett 
338 Bik Bok 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152