23948sdkhjf

Venue Retail Group: ”Ytterligare butiker kommer sannolikt att avvecklas”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernen fortsätter att rensa i det fysiska butiksbeståndet.

Under andra kvartalet, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 240,1 miljoner kronor (254,3) vilket var en minskning med 14,2 miljoner kronor.

I jämförbara butiker backade försäljningen med 3,2 procent under kvartalet.

Ebitda-resultatet sjönk med 14,7 miljoner kronor till 2,1 miljoner kronor från 16,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet tyngs bland annat av omgörning av NK, omställningsarbetet inom affärsområdet skor och varuförsörjningen inom affärsområdet accessoarer främst under reaperioden i januari, skriver bolaget i kvartalsrapporten.

Resultatet efter skatt uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med 12,3 miljoner kronor för samma kvartal i fjol.

Vid utgången av perioden uppgick antalet butiker till 119 jämfört med 126 butiker vid slutet av samma kvartal i fjol.

Koncernen, som innefattar affärsområdena skor och accessoarer, har börjat stänga butiker och i stort avveckla Rizzokedjan till att endast innefatta ett fåtal större butiker samt digital handel.

Koncernen lanserade under kvartalet ett nytt butikskoncept för Accent som ska rullas ut i fler butiker.

VRG har 60 butiker för Accent i Sverige som tillsammans med Morris 44 butiker i Norge utgör affärsområdet Accessoarer. Affärsområde Skor hade vid utgången av kvartalet 15 butiker i Sverige.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Gallerian i Stockholm och Triangeln i Malmö och totalt har 4 av kedjans 14 butiker stängt. Koncernen har stängt fyra Morrisbutiker i Norge; i Horten, Tönsberg, Kristiansand och Fornebu.

I kvartalsrapprten går koncernen nu ut och säger att ytterligare butiker än de tidigare aviserade kan avvecklas och koncernen har identifierat ytterligare 10 till 15 butiker mindre och olönsamma butiker som kan komma att stängas.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138