23948sdkhjf

Venue Retail Group: ”Ytterligare butiker kommer sannolikt att avvecklas”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernen fortsätter att rensa i det fysiska butiksbeståndet.

Under andra kvartalet, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 240,1 miljoner kronor (254,3) vilket var en minskning med 14,2 miljoner kronor.

I jämförbara butiker backade försäljningen med 3,2 procent under kvartalet.

Ebitda-resultatet sjönk med 14,7 miljoner kronor till 2,1 miljoner kronor från 16,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet tyngs bland annat av omgörning av NK, omställningsarbetet inom affärsområdet skor och varuförsörjningen inom affärsområdet accessoarer främst under reaperioden i januari, skriver bolaget i kvartalsrapporten.

Resultatet efter skatt uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med 12,3 miljoner kronor för samma kvartal i fjol.

Vid utgången av perioden uppgick antalet butiker till 119 jämfört med 126 butiker vid slutet av samma kvartal i fjol.

Koncernen, som innefattar affärsområdena skor och accessoarer, har börjat stänga butiker och i stort avveckla Rizzokedjan till att endast innefatta ett fåtal större butiker samt digital handel.

Koncernen lanserade under kvartalet ett nytt butikskoncept för Accent som ska rullas ut i fler butiker.

VRG har 60 butiker för Accent i Sverige som tillsammans med Morris 44 butiker i Norge utgör affärsområdet Accessoarer. Affärsområde Skor hade vid utgången av kvartalet 15 butiker i Sverige.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Gallerian i Stockholm och Triangeln i Malmö och totalt har 4 av kedjans 14 butiker stängt. Koncernen har stängt fyra Morrisbutiker i Norge; i Horten, Tönsberg, Kristiansand och Fornebu.

I kvartalsrapprten går koncernen nu ut och säger att ytterligare butiker än de tidigare aviserade kan avvecklas och koncernen har identifierat ytterligare 10 till 15 butiker mindre och olönsamma butiker som kan komma att stängas.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Nyhetsbrev

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.129