23948sdkhjf

VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnar ny fysisk butik i Stockholm och därtill väntar uppdaterad webbutik. Habit har pratat med vd Jonas Ottosson om nya strategin.

Rizzo öppnar ny butik om 100 kvadratmeter säljyta på Nybrogatan 9 i Stockholm den 21 mars.

Läs också: Oförändrat hos VRG

Hela Rizzos butikskoncept har setts över och uppdaterats av Venue Retail Groups egna designteam.

Öppningen av den nya fysiska butiken sker även i samklang med en uppdaterad webbutik, för att stärka konceptet digitalt, och den fysiska butiken ska även fungera som ett showroom och serva e-handelskunder.

När koncernen i höstas aviserade stängning av ett antal Rizzo-butiker så var det många som fick för sig att koncernen helt skulle lägga ned varumärket.

- Vi har valt en mer exklusiv strategi. När vi kommunicerade att vi skulle stänga 10 av 14 av Rizzos butiker så trodde många av vi skulle släppa varumärket helt vilket inte kunde vara längre från sanningen; vi ska istället stärka varumärket genom att finnas på få utvalda platser fysisk och istället lägga krut digitalt. Men vi var tvungna att ta ett strategiskt beslut och vi valde att gå upp och göra konceptet mer exklusivt och se över hela sortimentet, säger Jonas Ottosson, vd Venue Retail Group till Habit.

Att driva skobutiker i mellanstora städer runt om i landet för ett koncept som Rizzo fungerar inte längre menar han och säger att Venue Retail Group med varumärket måste höja sig ett snäpp från traditionella skofackhandeln och massmarknaden.

Det nya Rizzo ska enligt Jonas Ottosson andas en mer exklusiv känsla och ska i stil och sortiment matcha koncernens enheter för dam- och herrskor och accessoarer på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg.

Stärka varumärket Rizzo ska koncernen göra både genom nytt butikskoncept men även genom ett eget starkt sortiment av skor och väskor tillverkade i Europa. Hela erbjudandet och sortimentet har därför setts över.

Därtill har Rizzos accessoarkoncept utökats med nya väskmodeller i läder samt småläder.

Lejonparten i nya Rizzos sortimentet består dock enligt Jonas Ottosson av starka externa varumärken vilket också är viktigt för att ge ett brett och stilsäkert utbud till kunderna menar han.

Den nya butiken på Nybrogatan i Stockholm blir startskottet för nysatsningen av Rizzo och adressen är perfekt enligt Jonas Ottosson. Lokalen hyste tidigare ett annat skokoncept och Rizzo får menar han sällskap av flera andra mycket fina modekoncept, inredningsbutiker, kaféer och restauranger. Därtill ligger en skomakare om hörnet från den nya butiken.Han tycker att gatan är på väg att återfå glansen som klassisk shoppinggata igen.

Tanken var dock från början att fortsätta verksamheten i butiken på Biblioteksgatan. Men fastigheten totalförstördes i en brand i november 2017 och även om byggnaden även i framtiden ska hysa kommersiella lokaler så kommer det ta tid innan det kan bli verklighet. Till Svt sa fastighetsägaren Hufvudstaden häromdagen att fasaden går att rädda och att huset beräknas stå klart 2022.

- Ambitionen var att fortsätta på Biblioteksgatan men nu kan vi inte vänta på det och vi vet att det kommer att dröja innan fastigheten kan vara öppen för handel igen. Det är synd men samtidigt så är vi mycket nöjda med det nya butiksläget.

Nysatsningen för Rizzo handlar om fyra fysiska butiker samt e-handel. Förutom butiken på Nybrogatan ska enheten för Rizzo i Mall of Scandinavia i Stockholm finnas kvar och Jonas Ottosson är mycket nöjd med närvaron och ruljansen i butiken i köpcentrumet.

Därtill ska Rizzo finnas fysiskt med en butik vardera i Göteborg och Malmö. Huruvida det handlar om helt nya butikslägen eller befintliga kan inte Jonas Ottosson säga i nuläget.

- Det kan hända att vi byter affärslägen för när vi ska ha färre butiker så måste det vara perfekta adresser. Vi ser hela tiden över och skruvar på butiksbeståndet inom hela koncernen, det måste vi göra för att anpassa oss. Men vi är väldigt nöjda med Rizzos nya uttryck och ser fram emot att möta alla våra kunder i en ny miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

NA-KD till Kompassen

Nyhetsbrev

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Arkiv

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

Tillskärarakademi i nya händer

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112