23948sdkhjf

VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnar ny fysisk butik i Stockholm och därtill väntar uppdaterad webbutik. Habit har pratat med vd Jonas Ottosson om nya strategin.

Rizzo öppnar ny butik om 100 kvadratmeter säljyta på Nybrogatan 9 i Stockholm den 21 mars.

Läs också: Oförändrat hos VRG

Hela Rizzos butikskoncept har setts över och uppdaterats av Venue Retail Groups egna designteam.

Öppningen av den nya fysiska butiken sker även i samklang med en uppdaterad webbutik, för att stärka konceptet digitalt, och den fysiska butiken ska även fungera som ett showroom och serva e-handelskunder.

När koncernen i höstas aviserade stängning av ett antal Rizzo-butiker så var det många som fick för sig att koncernen helt skulle lägga ned varumärket.

- Vi har valt en mer exklusiv strategi. När vi kommunicerade att vi skulle stänga 10 av 14 av Rizzos butiker så trodde många av vi skulle släppa varumärket helt vilket inte kunde vara längre från sanningen; vi ska istället stärka varumärket genom att finnas på få utvalda platser fysisk och istället lägga krut digitalt. Men vi var tvungna att ta ett strategiskt beslut och vi valde att gå upp och göra konceptet mer exklusivt och se över hela sortimentet, säger Jonas Ottosson, vd Venue Retail Group till Habit.

Att driva skobutiker i mellanstora städer runt om i landet för ett koncept som Rizzo fungerar inte längre menar han och säger att Venue Retail Group med varumärket måste höja sig ett snäpp från traditionella skofackhandeln och massmarknaden.

Det nya Rizzo ska enligt Jonas Ottosson andas en mer exklusiv känsla och ska i stil och sortiment matcha koncernens enheter för dam- och herrskor och accessoarer på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg.

Stärka varumärket Rizzo ska koncernen göra både genom nytt butikskoncept men även genom ett eget starkt sortiment av skor och väskor tillverkade i Europa. Hela erbjudandet och sortimentet har därför setts över.

Därtill har Rizzos accessoarkoncept utökats med nya väskmodeller i läder samt småläder.

Lejonparten i nya Rizzos sortimentet består dock enligt Jonas Ottosson av starka externa varumärken vilket också är viktigt för att ge ett brett och stilsäkert utbud till kunderna menar han.

Den nya butiken på Nybrogatan i Stockholm blir startskottet för nysatsningen av Rizzo och adressen är perfekt enligt Jonas Ottosson. Lokalen hyste tidigare ett annat skokoncept och Rizzo får menar han sällskap av flera andra mycket fina modekoncept, inredningsbutiker, kaféer och restauranger. Därtill ligger en skomakare om hörnet från den nya butiken.Han tycker att gatan är på väg att återfå glansen som klassisk shoppinggata igen.

Tanken var dock från början att fortsätta verksamheten i butiken på Biblioteksgatan. Men fastigheten totalförstördes i en brand i november 2017 och även om byggnaden även i framtiden ska hysa kommersiella lokaler så kommer det ta tid innan det kan bli verklighet. Till Svt sa fastighetsägaren Hufvudstaden häromdagen att fasaden går att rädda och att huset beräknas stå klart 2022.

- Ambitionen var att fortsätta på Biblioteksgatan men nu kan vi inte vänta på det och vi vet att det kommer att dröja innan fastigheten kan vara öppen för handel igen. Det är synd men samtidigt så är vi mycket nöjda med det nya butiksläget.

Nysatsningen för Rizzo handlar om fyra fysiska butiker samt e-handel. Förutom butiken på Nybrogatan ska enheten för Rizzo i Mall of Scandinavia i Stockholm finnas kvar och Jonas Ottosson är mycket nöjd med närvaron och ruljansen i butiken i köpcentrumet.

Därtill ska Rizzo finnas fysiskt med en butik vardera i Göteborg och Malmö. Huruvida det handlar om helt nya butikslägen eller befintliga kan inte Jonas Ottosson säga i nuläget.

- Det kan hända att vi byter affärslägen för när vi ska ha färre butiker så måste det vara perfekta adresser. Vi ser hela tiden över och skruvar på butiksbeståndet inom hela koncernen, det måste vi göra för att anpassa oss. Men vi är väldigt nöjda med Rizzos nya uttryck och ser fram emot att möta alla våra kunder i en ny miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.186