23948sdkhjf

Han ska leda Whyred och Hope

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Före jul rapporterade Habit om att Gotoga är ny ägare till Whyred och Hope. Delägarna till det nybildade bolaget Lili Assefa, Claes Ströby, PG Nilsson och Andreas Björkman har nu en vd på plats.

Han som ska leda Whyreds och Hopes forsatta resa är Kerem Yazgan, tidigare kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson. Hans första arbetsdag är i dag, måndag.

Varför tackade du ja till uppdraget?

Läs också: Årets designer enligt Habit

– Jag är väl insatt i den omställning som handeln går igenom just nu och jag vet också värdet av starka och älskade varumärken, vilket både Hope och Whyred är. Den bild som har utkristalliserats är att varumärken klarar sig om de är starka, älskade och når sina kunder, vilket både Hope och Whyred lyckas med. De har alla förutsättningar att fortsätta göra det. Jag tror verkligen på det här, säger Kerem Yazgan till Habit.

Vilken analys gör du av modebranschen?

– Utifrån ett makroperspektiv kan man se det som ganska gråmulet; den andel av konsumentens plånbok som går till kläder ökar inte. Vi ser också hur digitaliseringen slår väldigt hårt mot hela branschen. De som inte är med på tåget tappar kraftigt just nu. Vi ser också utländska aktörer som positionerar sig på ett sätt som gör att svenska företag tappar. Men i det finns naturligtvis en möjlighet. Jag tror att starka varumärken som älskar sina kunder kommer gå segrande ur det här. Om man klarar att göra omställningen är man en vinnare och det är det som jag har ’bettat’ på.

Vad är det för omställning som Hope och Whyred behöver göra?

Läs också: Lämnar Hope för By Malene Birger

– Att vara där kunderna är. Enkelt uttryckt digitalt. Tidigare har man sagt till kunden ’kom till oss så får ni vad ni vill ha’, men med ’social commerce’, e-handel och massor av andra plattformar som säljer på ett helt annat sätt än det traditionella, måste man ha en helt annan inställning. Man måste lära känna sina kunder på ett nytt sätt. Varumärken har verkligen möjligheter att behålla den relationen, oavsett kanal.

Lili Assefa, delägare och styrelseordförande i Gotoga, kommenterar rekryteringen:

– Kerem har varit med under Axel Johnsons digitala omställningsresa, han har vd-erfarenhet och är en otroligt bra person. Det har varit viktigt att hitta en person som har bra ledaregenskaper och det har han, säger Lili Assefa till Habit.

– Det krävs också att den kreativa kraften i varumärkena tas hand om, vilket inte alltid är så lätt. Det krävs personlighet för det, och det har Kerem.

Kerem Yazgan kommer närmast från posten som kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson där han också ingick i koncernledningen. Han har suttit i styrelsen för Kicks, Amazing Brands och Skincity; uppdrag som han nu lämnar. Hans karriär började på Regeringskansliet där han var politiskt sakkunnig åt Socialdemokraterna. Han har arbetat som kommunikationskonsult på Prime i totalt tio år, varav de tre sista som vd för analysbolaget United Minds.

Läs en längre artikel med Kerem Yazgan, Lili Assefa och om Hopes och Whyreds utmaningar i nästa nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16