23948sdkhjf

Han ska leda Whyred och Hope

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Före jul rapporterade Habit om att Gotoga är ny ägare till Whyred och Hope. Delägarna till det nybildade bolaget Lili Assefa, Claes Ströby, PG Nilsson och Andreas Björkman har nu en vd på plats.

Han som ska leda Whyreds och Hopes forsatta resa är Kerem Yazgan, tidigare kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson. Hans första arbetsdag är i dag, måndag.

Varför tackade du ja till uppdraget?

Läs också: Årets designer enligt Habit

– Jag är väl insatt i den omställning som handeln går igenom just nu och jag vet också värdet av starka och älskade varumärken, vilket både Hope och Whyred är. Den bild som har utkristalliserats är att varumärken klarar sig om de är starka, älskade och når sina kunder, vilket både Hope och Whyred lyckas med. De har alla förutsättningar att fortsätta göra det. Jag tror verkligen på det här, säger Kerem Yazgan till Habit.

Vilken analys gör du av modebranschen?

– Utifrån ett makroperspektiv kan man se det som ganska gråmulet; den andel av konsumentens plånbok som går till kläder ökar inte. Vi ser också hur digitaliseringen slår väldigt hårt mot hela branschen. De som inte är med på tåget tappar kraftigt just nu. Vi ser också utländska aktörer som positionerar sig på ett sätt som gör att svenska företag tappar. Men i det finns naturligtvis en möjlighet. Jag tror att starka varumärken som älskar sina kunder kommer gå segrande ur det här. Om man klarar att göra omställningen är man en vinnare och det är det som jag har ’bettat’ på.

Vad är det för omställning som Hope och Whyred behöver göra?

Läs också: Lämnar Hope för By Malene Birger

– Att vara där kunderna är. Enkelt uttryckt digitalt. Tidigare har man sagt till kunden ’kom till oss så får ni vad ni vill ha’, men med ’social commerce’, e-handel och massor av andra plattformar som säljer på ett helt annat sätt än det traditionella, måste man ha en helt annan inställning. Man måste lära känna sina kunder på ett nytt sätt. Varumärken har verkligen möjligheter att behålla den relationen, oavsett kanal.

Lili Assefa, delägare och styrelseordförande i Gotoga, kommenterar rekryteringen:

– Kerem har varit med under Axel Johnsons digitala omställningsresa, han har vd-erfarenhet och är en otroligt bra person. Det har varit viktigt att hitta en person som har bra ledaregenskaper och det har han, säger Lili Assefa till Habit.

– Det krävs också att den kreativa kraften i varumärkena tas hand om, vilket inte alltid är så lätt. Det krävs personlighet för det, och det har Kerem.

Kerem Yazgan kommer närmast från posten som kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson där han också ingick i koncernledningen. Han har suttit i styrelsen för Kicks, Amazing Brands och Skincity; uppdrag som han nu lämnar. Hans karriär började på Regeringskansliet där han var politiskt sakkunnig åt Socialdemokraterna. Han har arbetat som kommunikationskonsult på Prime i totalt tio år, varav de tre sista som vd för analysbolaget United Minds.

Läs en längre artikel med Kerem Yazgan, Lili Assefa och om Hopes och Whyreds utmaningar i nästa nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114