23948sdkhjf

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

| Av Nyhetsbyrån Direkt Martin Hävner, Mats Torgander | Tipsa redaktionen

Interogo, som ingår i Ikeasfären och som har hand om gruppens finansiella investeringar, fortsätter att öka sitt innehav i H&M.

Det framgår av en ägarlista som klädbolaget lagt ut på sin hemsida. Interogo har köpt 2,5 miljoner H&M-aktier i december. Innehavet, som ligger i bolaget IH Capital HC1, uppgick till 17 miljoner aktier vid årsskiftet, motsvarande en ägarandel om 1,0 procent av kapitalet och 0,5 procent av rösterna.

Posten är värd cirka 2,3 miljarder kronor och Interogo är H&M:s tionde största ägare enligt sammanställningen på bolagets hemsida.

Interogo, som är baserat i Schweiz och som kontrolleras av en Ingvar Kamprad-grundad stiftelse, gick in i modekoncernen under september och har utökat varje månad sedan dess. Som Nyhetsbyrån Direkt tidigare rapporterat finns det personmässiga kopplingar mellan H&M och Ikea-sfären.

Anders Dahlvig, tidigare vd för Ikea och styrelseledamot i H&M sedan 2010, har tidigare jobbat mycket nära de två personer, Hans Gydell och Søren Hansen, som har det yttersta ansvaret för Interogos investering i klädbolaget. Dessutom satt H&M:s storägare och styrelseordförande Stefan Persson i Ikeas styrelse under några år på 1990-talet. Interogos investeringar är enligt bolagets hemsida indelade i tre områden: fastigheter, fonder som hanteras via bolaget IFM i Luxemburg samt Nalka Invest som fokuserar på nordiska små- och medelstora bolag. Nyckelpersonerna på Interogo har tidigare tackat nej till Nyhetsbyrån Direkts intervjuförfrågningar. Anders Dahlvig vill inte heller kommentera, skrev han i ett mejl till Direkt i mitten av november.

Martin Hävner Mats Torgander

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Arkiv

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

H&M testar biobränsle med Maersk

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.123