23948sdkhjf

Har dragit sig ur Acne Studios

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Innan julhelgen sålde Creades och Öresund innehaven i det svenska modeföretaget.

Den 23 december avyttrade investeringsbolaget Creades sin ägarandel om 8,3 procent i modebolaget Acne Studios till IDG Capital och I.T Group.

Creades försäljningslikvid, inklusive utdelning samt med avdrag för transaktionskostnader, uppgår till 372 miljoner kronor.

Även Öresund sålde sin andel som uppgick till 8,5 procent av kapitalet och rösterna i modebolaget. Försäljningslikviden, efter avdrag för transaktionskostnader, uppgick till 369 miljoner kronor och bokfört värde på Öresunds aktier i Acne Studios den 30 november 2018 uppgick till 285 miljoner kronor.

- Creades har varit med på Acne Studios enastående tillväxtresa sedan 2006. Vi är djupt imponerade över hur bolagets grundare lyckats utveckla bolaget från ett lokalt jeansvarumärke till ett globalt lyxvarumärke. Genom försäljningen till IDG Capital och I.T Group får bolagets grundare, som kvarstår som bolagets majoritetsägare, nya relevanta partners för fortsatt global expansion, säger John Hedberg, vd för Creades i en kommentar till försäljningen.

Enlit ett pressmeddelande från Creades är köparen IDG Capital "en global private equity fond med stor erfarenhet av investeringar på den kinesiska marknaden".

Även I.T Group är verksamma i Asien och noterad på Hongkongbörsen och beskrivs som "Asiens ledande aktörer inom retail- och lyxsegmentet".

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Nyhetsbrev

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Arkiv

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

H&M testar biobränsle med Maersk

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.17