23948sdkhjf

Krisdrabbad kedja mot ny ägare

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ägarna beredda att sälja den Skånebaserade modekedjan.

Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms, som sedan den 20 september är försatt i rekonstruktion, är på väg mot ny ägare. Det bekräftas av rekonstruktören Rolf Eriksson, vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson, som till Habit säger att han under onsdagen haft möte med en intressent som också efter mötet är intresserad av att gå vidare.

- Ägarna vill sälja verksamheten och det finns intresse att förvärva butikerna. Vi börjar också närma oss de tre första månaderna av rekonstruktionen och behöver ha en plan för hur finansieringen ska se ut i framtiden inom de närmaste veckorna i vilket fall, säger Rolf Eriksson till Habit.

Enligt rekonstruktören finns det i nuläget  två intressenter till att förvärva butikerna som i dagsläget är till antalet fyra stycken. Sedan rekonstruktionen inleddes har en butik, den i Nova Lund, stängts.

Redan innan rekonstruktionen hade butiksbeståndet krympts för att komma tillrätta med negativ lönsamhet.

Till Habit säger rekonstruktören Rolf Eriksson att ytterligare en butik kan komma att stängas innan årsskiftet men han vill inte på grund av hänsyn till personalen uppge vilken butik det handlar om. Han siar dock att verksamheten inte kommer att bestå av färre än tre butiker.

Hur har försäljningen varit under hösten?

- Jag upplever att det har varit bra kundflöden i butikerna och lagernivåerna har varit bra. Det har plockats in bra varor och kunderna har nog också blivit positivt överraskade av sortimentet. Utmaningen har varit att få in tillräckligt med plagg till butikerna. Under hela rekonstruktionen har vi sålt varor nedsatta med 30 procent.

Har ägarna tillfört mer kapital till kedjan under hösten?

- Jag blir nog tvungen att passa på den frågan, säger Rolf Eriksson.   

Habit har sökt vd Magnus Jansson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Tvärstopp för Odd Molly

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Ska göra accessoarer åt WeSC

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148