23948sdkhjf

Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nedvärderande för kvinnor i allmänhet, anser reklamombudsmannen.

En skoannons från det danska märket Billi Bi och publicerad i tidningen Boozt Magazine har fällts av reklamombudsmannen. Enligt RO-beslutet är annonsen könsdiskriminerande.

Läs också: Kavat matchar nya miljökrav

Annonsen som publicerades i augustinumret 2018 täcker ett helt uppslag. På den högra sidan sitter en kvinna på huk. Hon är naken så när som på ett par stövletter. Stövletterna är röda trots att bilden i övrigt är svartvit.

Privatpersonen som anmält reklamen anser att den objektifierar kvinnan. Reklamombudsmannen håller med. ”Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler,” skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i beslutet.

Annonsören Billi Bi Copenhagen förnekar att avsikten varit att göra kvinnan till objekt. Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande, menar annonsören. Tvärtom hävdar bolaget att man avsiktligt valt att tona ned bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den röda stöveln. Billi Bi försvarar sig också med att det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder, just för att fokus ska hamna på skorna och inte på kläderna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12