23948sdkhjf

De är finalister till Årets Hållbarhetspris

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Fyra varumärken och ett forskningsprogram har chansen att vinna Habits branschpris.

För tredje året i rad uppmärksammar Habit hållbarhetsarbetet inom branschen genom ett pris. Årets nominerade är fem starka kandidater, framtagna av en meriterad jurygrupp bestående av: Janike Eleby, Stockholm Fashion District; Christina Jönsson, Swerea; Jenny Bergström, Svenska Institutet; Kajsa Guterstam, Svenska Institutet; Anna Olsson, Teko; Daniel Mensch, The Sustainable Fashion Academy och Göran Sundberg, branschexpert.

Juryns motiveringar:

Boob Design

Årets Hållbarhetspris vill lyfta fram en av branschens pionjärer, som under ett decennium ständigt förbättrat och ökat sin miljövänlighet. Hållbara material används genomgående i schyssta produkter som ska kunna användas länge, för alla nya familjemedlemmar och sedan lämnas vidare till en ny användare. För detta varumärke är omtanke ett ledord, både i produktionen och i relationen med kunden som många gånger hittat hit under en speciell del av livet.

Filippa K

Ambitionen att bli världens mest hållbara har verkligen inte varit en tom utfästelse. Stenhårda krav i design och produktionens alla led samt progressivt arbete med leverantörer har toppats med såväl tekniska som affärsmässiga innovationer och föregångsarbete i kundledet. Resultatet: modegrad som kombineras med en genuin livsstil, en förebildlighet och inspiration för en hel bransch.

Kavat

Att göra rejäla produkter för de yngsta konsumenterna, såväl som vuxna, kan vara precis rätt utgångspunkt för hållbarhet i internationell klass. De var bland de första att hållbarhetscertifiera sina material och även den egna produktionsenheten har grundats på rättfärdiga värderingar. Som pionjärer inom sin produktkategori upplevs målet att bli världens mest hållbara skomärke uppnåbart, och välförtjänt.

Mistra Future Fashion

Ett sant hållbart mode behöver visioner och innovationer. Genom att samla nytänkande projekt över hela modekedjan, och ur alla hållbarhetsmässiga perspektiv, har det här skapats en unik och internationellt uppmärksammad forskningsorganisation. Nya rön, som kan förändra hur vi gör och bär mode redan i morgon, har gjort verksamheten angelägen för modebranschen i dag och för framtiden.

Swedish Stockings

Att lyckas skapa både hållbarhet och mode, med nya sätt att se de där viktiga men ibland sorgligt bortglömda produktkategorierna, förtjänar att lyftas fram och prisas. Är man dessutom först i världen i sin niche att använda återvunnet material, och låter kunderna recycla sina förbrukade plagg, kan nya standarder skapas.

Boob Design hör till ett av de mest framstående modeföretagen inom hållbarhet i Sverige. I år är det 18 år sedan Mia Seipel startade Boob som gör kläder för gravida och ammande kvinnor. För drygt tio år sedan tog hon beslutet att jobba hållbart, från design till färdig produkt. Befintliga material ersattes med bättre miljöval. Till exempel byttes traditionell bomull ut till ekologisk bomull, och viskos till lyocell.
Boob har arbetat målinriktat. På tio år har varumärkets totala produktion av hållbara material gått från 20 till 97 procent i fjol. Förhoppningen är att nå 100 procent 2019. I höst är 68 av 70 modeller i hållbara material.
Nyligen uppnåddes ytterligare ett mål: Sedan april är Boob både GOTS- och OEKO-TEX®100-certifierat, vilket kommuniceras på etiketter i höstplaggen.

Filippa K:s mål är inte bara att vara Sveriges mest hållbara varumärke utan världens. Här är visionen en cirkulär affärsmodell. Genom Filippa K Circle arbetar bolaget med sina leverantörer för att få till så hållbara produkter som möjligt, ur alla synvinklar. Även design och kvalitet borgar för långlivade plagg.

Swedish Stockings lanserade 2013 något så unikt som strumpbyxor tillverkade av återvunnet nylonspill. Produkterna ska hålla över flera säsonger och ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Företaget tar även hand om utslitna strumpbyxor, i gengäld får konsumenterna rabatt vid nästa köp. Hos Swedish Stockings råder en kompromisslös anda där hållbarhet är överordnat allt.

Kavats inriktning på rustika skinn, naturliga material och färger, och modernt funktionella dessänger rimmar väl med dagens vurm för ett hållbart, autentiskt varumärke. Här återspeglas hållbarhetsaspekten i allt ifrån hur skorna tillverkas till sophantering och butiksinredning. Kavat jobbar med miljövänligt läder, miljövänligt SEBS-gummi i stövlar och miljöcertifierad bomull i sina tygskor. Därtill tillverkas skor i delvis återvunnet material.

Forskningsprogrammet Mistra Future Fashion är världsunika med att arbeta med ett övergripande systemperspektiv på modeindustrin. Mistra forskar kring fyra teman där ny kunskap behövs: Design för cirkulär ekonomi, ett cirkulärt leverantörsled, förändrat konsumentbeteende och återvinning. Resultatet är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram för hållbart mode som arbetar för en positiv framtida modebransch.

Vem av de fem nominerade som vinner utmärkelsen avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.
Säkra din biljett här: http://www.habitmodegalan.se/

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123