23948sdkhjf

De är finalister till Årets Hållbarhetspris

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Fyra varumärken och ett forskningsprogram har chansen att vinna Habits branschpris.

För tredje året i rad uppmärksammar Habit hållbarhetsarbetet inom branschen genom ett pris. Årets nominerade är fem starka kandidater, framtagna av en meriterad jurygrupp bestående av: Janike Eleby, Stockholm Fashion District; Christina Jönsson, Swerea; Jenny Bergström, Svenska Institutet; Kajsa Guterstam, Svenska Institutet; Anna Olsson, Teko; Daniel Mensch, The Sustainable Fashion Academy och Göran Sundberg, branschexpert.

Juryns motiveringar:

Boob Design

Årets Hållbarhetspris vill lyfta fram en av branschens pionjärer, som under ett decennium ständigt förbättrat och ökat sin miljövänlighet. Hållbara material används genomgående i schyssta produkter som ska kunna användas länge, för alla nya familjemedlemmar och sedan lämnas vidare till en ny användare. För detta varumärke är omtanke ett ledord, både i produktionen och i relationen med kunden som många gånger hittat hit under en speciell del av livet.

Filippa K

Ambitionen att bli världens mest hållbara har verkligen inte varit en tom utfästelse. Stenhårda krav i design och produktionens alla led samt progressivt arbete med leverantörer har toppats med såväl tekniska som affärsmässiga innovationer och föregångsarbete i kundledet. Resultatet: modegrad som kombineras med en genuin livsstil, en förebildlighet och inspiration för en hel bransch.

Kavat

Att göra rejäla produkter för de yngsta konsumenterna, såväl som vuxna, kan vara precis rätt utgångspunkt för hållbarhet i internationell klass. De var bland de första att hållbarhetscertifiera sina material och även den egna produktionsenheten har grundats på rättfärdiga värderingar. Som pionjärer inom sin produktkategori upplevs målet att bli världens mest hållbara skomärke uppnåbart, och välförtjänt.

Mistra Future Fashion

Ett sant hållbart mode behöver visioner och innovationer. Genom att samla nytänkande projekt över hela modekedjan, och ur alla hållbarhetsmässiga perspektiv, har det här skapats en unik och internationellt uppmärksammad forskningsorganisation. Nya rön, som kan förändra hur vi gör och bär mode redan i morgon, har gjort verksamheten angelägen för modebranschen i dag och för framtiden.

Swedish Stockings

Att lyckas skapa både hållbarhet och mode, med nya sätt att se de där viktiga men ibland sorgligt bortglömda produktkategorierna, förtjänar att lyftas fram och prisas. Är man dessutom först i världen i sin niche att använda återvunnet material, och låter kunderna recycla sina förbrukade plagg, kan nya standarder skapas.

Boob Design hör till ett av de mest framstående modeföretagen inom hållbarhet i Sverige. I år är det 18 år sedan Mia Seipel startade Boob som gör kläder för gravida och ammande kvinnor. För drygt tio år sedan tog hon beslutet att jobba hållbart, från design till färdig produkt. Befintliga material ersattes med bättre miljöval. Till exempel byttes traditionell bomull ut till ekologisk bomull, och viskos till lyocell.
Boob har arbetat målinriktat. På tio år har varumärkets totala produktion av hållbara material gått från 20 till 97 procent i fjol. Förhoppningen är att nå 100 procent 2019. I höst är 68 av 70 modeller i hållbara material.
Nyligen uppnåddes ytterligare ett mål: Sedan april är Boob både GOTS- och OEKO-TEX®100-certifierat, vilket kommuniceras på etiketter i höstplaggen.

Filippa K:s mål är inte bara att vara Sveriges mest hållbara varumärke utan världens. Här är visionen en cirkulär affärsmodell. Genom Filippa K Circle arbetar bolaget med sina leverantörer för att få till så hållbara produkter som möjligt, ur alla synvinklar. Även design och kvalitet borgar för långlivade plagg.

Swedish Stockings lanserade 2013 något så unikt som strumpbyxor tillverkade av återvunnet nylonspill. Produkterna ska hålla över flera säsonger och ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Företaget tar även hand om utslitna strumpbyxor, i gengäld får konsumenterna rabatt vid nästa köp. Hos Swedish Stockings råder en kompromisslös anda där hållbarhet är överordnat allt.

Kavats inriktning på rustika skinn, naturliga material och färger, och modernt funktionella dessänger rimmar väl med dagens vurm för ett hållbart, autentiskt varumärke. Här återspeglas hållbarhetsaspekten i allt ifrån hur skorna tillverkas till sophantering och butiksinredning. Kavat jobbar med miljövänligt läder, miljövänligt SEBS-gummi i stövlar och miljöcertifierad bomull i sina tygskor. Därtill tillverkas skor i delvis återvunnet material.

Forskningsprogrammet Mistra Future Fashion är världsunika med att arbeta med ett övergripande systemperspektiv på modeindustrin. Mistra forskar kring fyra teman där ny kunskap behövs: Design för cirkulär ekonomi, ett cirkulärt leverantörsled, förändrat konsumentbeteende och återvinning. Resultatet är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram för hållbart mode som arbetar för en positiv framtida modebransch.

Vem av de fem nominerade som vinner utmärkelsen avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.
Säkra din biljett här: http://www.habitmodegalan.se/

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.156