Så går det för modebranschen
Omsättningen ökade med nästan 5 procent till 279 miljarder kronor i fjol jämfört med 2016. Det visar Habits unika kartläggning som redovisar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag. Trots ökad försäljning pressas branschen av minskad lönsamhet.
Av de 234 listade företagen är 110 stycken butiker samt e-handlare och 124 leverantörer inom kläder, sport, skor och profilkläder. Av den totala omsättningen på 279 miljarder kronor stod H&M för lejonparten; drygt 200 miljarder kronor.
60 procent av företagen ökade omsättningen i fjol jämfört med 2016. Inte helt oväntat finns den högsta tillväxten hos e-handelsbolagen. De e-handelsföretag som Habit har listat hade tillsammans en tillväxttakt på 24 procent i fjol jämfört med 2016. Det är också e-handlarna som procentuellt hade flest företag som ökade tillväxten, 76 procent. Den motsatta utvecklingen finns hos skokedjorna där omsättningen sjönk för drygt tre av fyra.
Om man räknar bort bolagen med varierande längd på räkenskapsåren 2016 och 2017 vilket ger vilseledande jämförelsetal, var det NA-KD, Revolutionrace, Max Collection och Totême som noterar de högsta tillväxttalen. Förutom Max Collection med ett plus på 3 500 procent och en ökning från låg nivå, toppas tillväxtligan av NA-KD med 155 procent, Revolutionrace med 154 procent och Totême med 131 procent.
17 procent (40 stycken) redovisade ett negativt rörelseresultat. Trots ett relativt lågt antal företag med röda siffror under 2017 är nästan hela modebranschen under press. Det visar sig inte minst när fjolårets rörelseresultat (EBITDA) jämförs med rörelseresultatet för 2016: Hälften av företagen, 114 stycken, noterar en minskad lönsamhet.
Skokedjorna sticker åter ut. Två av tre redovisade ett sämre rörelseresultat än 2016. Även för klädleverantörerna är marginalerna ansträngda; hälften fick se sin lönsamhet minska. Problematiken gäller även skoleverantörerna, sportkedjorna och sportleverantörerna.
Men av de 234 aktörerna finns två lysande undantag: Revolutionrace och Louis Vuitton. Den första med en EBITDA-marginal i fjol på 35 procent, den andra med 34 procent. Är det en slump att de mest lönsamma bolagen är ett renodlat e-handelsföretag och ett som säljer produkter i lyxsegmentet?
Läs alla åtta delar i Habits marknadsgenomgång här (endast för prenumeranter):
Del 1/8: Marginalerna minskade för varannan butik
Del 2/8: Så gick det för skobutikerna
Del 3/8: Stadiums outlet fjolårets vinnare
Del 4/8: Här är e-handlarna som ökade mest
Del 5/8: Varumärkenas länsamhet sjunker
Del 6/8: Nykomling toppar tillväxtligan
Del 7/8: Bra fart för profilleverantörerna
Del 8/8: nischade noviser vinner mark
FOTNOT: Uppgifterna som Habit grundar sin kartläggning på är hämtade från Retriever. Många företag saknas i listorna på grund av att Retriever redovisar bolag med brutet räkenskapsår till och med 2016-06-01/2017-05-31 till år 2016. De företag som inte hade inkommit med sin årsredovisning senast 20 augusti finns inte heller med. Talen i tabellerna är avrundade.