23948sdkhjf

Så går det för modebranschen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Omsättningen ökade med nästan 5 procent till 279 miljarder kronor i fjol jämfört med 2016. Det visar Habits unika kartläggning som redovisar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag. Trots ökad försäljning pressas branschen av minskad lönsamhet.

Läs också: Bra fart för profilleverantörerna

Av de 234 listade företagen är 110 stycken butiker samt e-handlare och 124 leverantörer inom kläder, sport, skor och profilkläder. Av den totala omsättningen på 279 miljarder kronor stod H&M för lejonparten; drygt 200 miljarder kronor.

60 procent av företagen ökade omsättningen i fjol jämfört med 2016. Inte helt oväntat finns den högsta tillväxten hos e-handelsbolagen. De e-handelsföretag som Habit har listat hade tillsammans en tillväxttakt på 24 procent i fjol jämfört med 2016. Det är också e-handlarna som procentuellt hade flest företag som ökade tillväxten, 76 procent. Den motsatta utvecklingen finns hos skokedjorna där omsättningen sjönk för drygt tre av fyra.

Om man räknar bort bolagen med varierande längd på räkenskapsåren 2016 och 2017 vilket ger vilseledande jämförelsetal, var det NA-KD, Revolutionrace, Max Collection och Totême som noterar de högsta tillväxttalen. Förutom Max Collection med ett plus på 3 500 procent och en ökning från låg nivå, toppas tillväxtligan av NA-KD med 155 procent, Revolutionrace med 154 procent och Totême med 131 procent.

17 procent (40 stycken) redovisade ett negativt rörelseresultat. Trots ett relativt lågt antal företag med röda siffror under 2017 är nästan hela modebranschen under press. Det visar sig inte minst när fjolårets rörelseresultat (EBITDA) jämförs med rörelseresultatet för 2016: Hälften av företagen, 114 stycken, noterar en minskad lönsamhet.

Läs också: Nischade noviser vinner mark

Skokedjorna sticker åter ut. Två av tre redovisade ett sämre rörelseresultat än 2016. Även för klädleverantörerna är marginalerna ansträngda; hälften fick se sin lönsamhet minska. Problematiken gäller även skoleverantörerna, sportkedjorna och sportleverantörerna.

Men av de 234 aktörerna finns två lysande undantag: Revolutionrace och Louis Vuitton. Den första med en EBITDA-marginal i fjol på 35 procent, den andra med 34 procent. Är det en slump att de mest lönsamma bolagen är ett renodlat e-handelsföretag och ett som säljer produkter i lyxsegmentet?

Läs alla åtta delar i Habits marknadsgenomgång här (endast för prenumeranter):

Del 1/8: Marginalerna minskade för varannan butik

Del 2/8: Så gick det för skobutikerna

Del 3/8: Stadiums outlet fjolårets vinnare

Del 4/8: Här är e-handlarna som ökade mest

Del 5/8: Varumärkenas länsamhet sjunker

Del 6/8: Nykomling toppar tillväxtligan

Del 7/8: Bra fart för profilleverantörerna

Del 8/8: nischade noviser vinner mark

FOTNOT: Uppgifterna som Habit grundar sin kartläggning på är hämtade från Retriever. Många företag saknas i listorna på grund av att Retriever redovisar bolag med brutet räkenskapsår till och med 2016-06-01/2017-05-31 till år 2016. De företag som inte hade inkommit med sin årsredovisning senast 20 augusti finns inte heller med. Talen i tabellerna är avrundade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Då får modekedjan ny vd

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12