23948sdkhjf

Så går det för modebranschen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Omsättningen ökade med nästan 5 procent till 279 miljarder kronor i fjol jämfört med 2016. Det visar Habits unika kartläggning som redovisar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag. Trots ökad försäljning pressas branschen av minskad lönsamhet.

Läs också: Bra fart för profilleverantörerna

Av de 234 listade företagen är 110 stycken butiker samt e-handlare och 124 leverantörer inom kläder, sport, skor och profilkläder. Av den totala omsättningen på 279 miljarder kronor stod H&M för lejonparten; drygt 200 miljarder kronor.

60 procent av företagen ökade omsättningen i fjol jämfört med 2016. Inte helt oväntat finns den högsta tillväxten hos e-handelsbolagen. De e-handelsföretag som Habit har listat hade tillsammans en tillväxttakt på 24 procent i fjol jämfört med 2016. Det är också e-handlarna som procentuellt hade flest företag som ökade tillväxten, 76 procent. Den motsatta utvecklingen finns hos skokedjorna där omsättningen sjönk för drygt tre av fyra.

Om man räknar bort bolagen med varierande längd på räkenskapsåren 2016 och 2017 vilket ger vilseledande jämförelsetal, var det NA-KD, Revolutionrace, Max Collection och Totême som noterar de högsta tillväxttalen. Förutom Max Collection med ett plus på 3 500 procent och en ökning från låg nivå, toppas tillväxtligan av NA-KD med 155 procent, Revolutionrace med 154 procent och Totême med 131 procent.

17 procent (40 stycken) redovisade ett negativt rörelseresultat. Trots ett relativt lågt antal företag med röda siffror under 2017 är nästan hela modebranschen under press. Det visar sig inte minst när fjolårets rörelseresultat (EBITDA) jämförs med rörelseresultatet för 2016: Hälften av företagen, 114 stycken, noterar en minskad lönsamhet.

Läs också: Nischade noviser vinner mark

Skokedjorna sticker åter ut. Två av tre redovisade ett sämre rörelseresultat än 2016. Även för klädleverantörerna är marginalerna ansträngda; hälften fick se sin lönsamhet minska. Problematiken gäller även skoleverantörerna, sportkedjorna och sportleverantörerna.

Men av de 234 aktörerna finns två lysande undantag: Revolutionrace och Louis Vuitton. Den första med en EBITDA-marginal i fjol på 35 procent, den andra med 34 procent. Är det en slump att de mest lönsamma bolagen är ett renodlat e-handelsföretag och ett som säljer produkter i lyxsegmentet?

Läs alla åtta delar i Habits marknadsgenomgång här (endast för prenumeranter):

Del 1/8: Marginalerna minskade för varannan butik

Del 2/8: Så gick det för skobutikerna

Del 3/8: Stadiums outlet fjolårets vinnare

Del 4/8: Här är e-handlarna som ökade mest

Del 5/8: Varumärkenas länsamhet sjunker

Del 6/8: Nykomling toppar tillväxtligan

Del 7/8: Bra fart för profilleverantörerna

Del 8/8: nischade noviser vinner mark

FOTNOT: Uppgifterna som Habit grundar sin kartläggning på är hämtade från Retriever. Många företag saknas i listorna på grund av att Retriever redovisar bolag med brutet räkenskapsår till och med 2016-06-01/2017-05-31 till år 2016. De företag som inte hade inkommit med sin årsredovisning senast 20 augusti finns inte heller med. Talen i tabellerna är avrundade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.228