23948sdkhjf

Så går det för modebranschen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Omsättningen ökade med nästan 5 procent till 279 miljarder kronor i fjol jämfört med 2016. Det visar Habits unika kartläggning som redovisar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag. Trots ökad försäljning pressas branschen av minskad lönsamhet.

Läs också: Bra fart för profilleverantörerna

Av de 234 listade företagen är 110 stycken butiker samt e-handlare och 124 leverantörer inom kläder, sport, skor och profilkläder. Av den totala omsättningen på 279 miljarder kronor stod H&M för lejonparten; drygt 200 miljarder kronor.

60 procent av företagen ökade omsättningen i fjol jämfört med 2016. Inte helt oväntat finns den högsta tillväxten hos e-handelsbolagen. De e-handelsföretag som Habit har listat hade tillsammans en tillväxttakt på 24 procent i fjol jämfört med 2016. Det är också e-handlarna som procentuellt hade flest företag som ökade tillväxten, 76 procent. Den motsatta utvecklingen finns hos skokedjorna där omsättningen sjönk för drygt tre av fyra.

Om man räknar bort bolagen med varierande längd på räkenskapsåren 2016 och 2017 vilket ger vilseledande jämförelsetal, var det NA-KD, Revolutionrace, Max Collection och Totême som noterar de högsta tillväxttalen. Förutom Max Collection med ett plus på 3 500 procent och en ökning från låg nivå, toppas tillväxtligan av NA-KD med 155 procent, Revolutionrace med 154 procent och Totême med 131 procent.

17 procent (40 stycken) redovisade ett negativt rörelseresultat. Trots ett relativt lågt antal företag med röda siffror under 2017 är nästan hela modebranschen under press. Det visar sig inte minst när fjolårets rörelseresultat (EBITDA) jämförs med rörelseresultatet för 2016: Hälften av företagen, 114 stycken, noterar en minskad lönsamhet.

Läs också: Nischade noviser vinner mark

Skokedjorna sticker åter ut. Två av tre redovisade ett sämre rörelseresultat än 2016. Även för klädleverantörerna är marginalerna ansträngda; hälften fick se sin lönsamhet minska. Problematiken gäller även skoleverantörerna, sportkedjorna och sportleverantörerna.

Men av de 234 aktörerna finns två lysande undantag: Revolutionrace och Louis Vuitton. Den första med en EBITDA-marginal i fjol på 35 procent, den andra med 34 procent. Är det en slump att de mest lönsamma bolagen är ett renodlat e-handelsföretag och ett som säljer produkter i lyxsegmentet?

Läs alla åtta delar i Habits marknadsgenomgång här (endast för prenumeranter):

Del 1/8: Marginalerna minskade för varannan butik

Del 2/8: Så gick det för skobutikerna

Del 3/8: Stadiums outlet fjolårets vinnare

Del 4/8: Här är e-handlarna som ökade mest

Del 5/8: Varumärkenas länsamhet sjunker

Del 6/8: Nykomling toppar tillväxtligan

Del 7/8: Bra fart för profilleverantörerna

Del 8/8: nischade noviser vinner mark

FOTNOT: Uppgifterna som Habit grundar sin kartläggning på är hämtade från Retriever. Många företag saknas i listorna på grund av att Retriever redovisar bolag med brutet räkenskapsår till och med 2016-06-01/2017-05-31 till år 2016. De företag som inte hade inkommit med sin årsredovisning senast 20 augusti finns inte heller med. Talen i tabellerna är avrundade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill hyvlas timmar i butikerna.

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Nyhetsbrev

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Arkiv
Plus

Hantverk vs hightech

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134