23948sdkhjf

Gärna omnikanal - men kundens behov går först

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Butiksdöden och lokalhyrorna men framförallt kundens nya, mer aktiva roll var några av samtalsämnena under premiärupplagan av Retaildagen.

– Omnikanaler är bara ord, ord som handlar om kunden. I slutändan handlar det ändå om att sätta kunden i fokus, sa Pia Ayouty, omnichannel director från Tiger of Sweden inför en fullsatt publik på Berns salonger i Stockholm.

Det kan verka märkligt att en person som jobbar med omnikanaler och vars föredrag “Tiger of Sweden's Omnichannel journey” anser att omnikanaler är ett “buzzword” men enligt Pia Ayouty är uttrycket endast ett sätt att fokusera på kundens behov och förmågan att som återförsäljare kunna svara upp på dem.

Exempel på detta menar Pia Ayouty är att som Tiger of Sweden bland annat erbjuder kunderna möjligheter att beställa varor från butik till hemmet - eller vice versa eller att även kunna beställa plagg som är redo och klara att prova direkt i butik.

– Kunden är den som bestämmer nu, det måste vi vänja oss vid, sade Pia Ayouty.

En annan av talarna på Retaildagen, Johan Kaij från Marketing Clinic, höll med om att endast prata om omnikanaler i ett vakuum; utanför andra processer är meningslöst.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar.

Lars-Åke Tollemark, managing director nordic på Unibail-Rodamco-Westfield, var inne på en liknande linje:

– Man måste ha ett varumärke, man måste bygga någonting man måste stå för någonting. Prata inte om omnichannel och e-handel och sådana grejer, det är konsumenten som är kanalen, sade han under sitt föredrag.

Nästan alla som talade på Retaildagen nämnde vid ett eller annat tillfälle den fruktade butiksdöden - något som de flesta dock verkade se som en myt, eller iallafall kraftigt överdriven.

– Retail dör inte, den utvecklas. Glöm inte att retail är både fysisk och digitalt, digitalt är också retail, sade Johan Kaij.

En som inte bara sett förändringar utan även varit med och förändrat själv är Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots Group, som stänger tre butiker - och istället öppnar en helt ny flaggskeppsbutik i Stockholm i november.

– Vi tror mer på den fysiska butiken men vårt uttryck måste vara tydligare. Vi kan inte ha tre nischade butiker och ha ett stadigt minskande kundflöde. En destination, det kan vi driva trafik till, sade han.

Tron på den fysiska butiken var inget som Andreas Koschnike var ensam om att dela. Även Lars-Åke Tollmark menar att även om e-handeln kommer att innebära en stor omställning så är fortfarande den fysiska handelsplatsen drivande i försäljning.

– Handeln på nätet har blivit till en kamp om marknadsandelar, men man måste till slut tjäna pengar också, sade han.

– Det har visat sig att en e-handlare som också öppnar en fysisk butik faktiskt ökar sin försäljning med 52 procent.

Det var också under paneldebatten där flera av talarna deltog som konflikt uppstod mellan fastighetsägare och återförsäljare. På en direkt fråga om fastighetsägarna gör skäl för sina hyror svarade Andreas Koschnike:

– Absolut inte, vi har prövat att vara i centrum och jag förstår inte varför man höjer hyrorna hela tiden men inte gör något bättre, man följer bara marknadsindex men man skapar inte förutsättningar år för år, det görs för lite.

De inbjudna fastighetsägarna höll inte riktigt med om den analysen.

– Vi sitter ju inte med en pistol mot huvudet på hyresgästerna och säger skriv på, de skriver på själva. Hade det varit för dyrt hade det varit tomt,vi lever ju i en marknadsvärld.

– Vårt problem i dag i Mall of Scandinavia är att ingen vill flytta ut och kunden som kommer tillbaka möts av exakt samma butiker som ett år innan, och de kommer att tycka att det är jättetråkig. Så vi köper ut butiker och inte ens då vill alla flytta för de vill ligga där även om de förlorar pengar, sade Lars-Åke Tollmark.

Retaildagen arrangeras av Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap och Skydd & Säkerhet. 

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.313