I köpcentrumet på Hamngatan i Stockholm pågår en intensiv vår och försommar med två stora öppningar: Elgigantens nya flaggskeppsbutik och Ikeas nya cityvaruhus som tar plats på 8 000 kvadratmeter i Gallerian.
Köpcentrumet är fortfarande några procent under 2019 års försäljningsnivåer efter pandeminedgången, men centrumchef Cecilia Åkesson berättar att försäljningen ökar varje vecka.
Gallerian är, likt många andra köpcentrum, i färd med en omställning mot att stärka rollen som mötesplats. Gallerian, som ägs av AMF Fastigheter, har bland annat öppnat gym, klättercenter och en vårdcentral som en del av satsningen.
– Handeln är stadd i förändring i och med att konsumentbeteendena förändras. Det här är en process som vi påbörjade redan innan pandemin. Vi är ödmjuka inför att det påverkar oss och att det ställer krav på att vi är lyhörda. Vi försöker vara nära både våra hyresgäster men det är lika viktigt att lyssna in kunden för att känna av vilken typ av utbud man är intresserad av. Vi vill vara flexibla och anpassningsbara på kort sikt samtidigt som vi har blicken långt fram och testar nya modeller i form av till exempel live shopping och shopping via QR-kod, berättar centrumchef Cecilia Åkesson.