23948sdkhjf

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

I juni i år blev det känt att svenska Aligro group förvärvat brittiska varumärket Henri Lloyds konkursbo. Det tidigare Manchesterbaserade bolaget försattes i konkurs 8 juni i år och en kort tid därefter köpte Aligro group inkråmet från konkursboet.

Efter det har det varit tämligen tyst kring bolaget och förvärvet. En medveten strategi säger vd  Magnus Liljeblad till Habit och meddelar att det nya bolaget valt att "ligga lågt" för att istället fokusera på hela den framtida strategin med design, marknadsföring, distribution och bolagets digitala strategi.

Det var i juni som gruppen förvärvade konkursboet men redan i mars köpte den svenska investerargruppen varumärket Henri Lloyd och dess IP- rättigheter i ett försök att rädda bolaget.

Men trots det försattes det anrika brittiska bolaget Henri Lloyd i konkurs.

Läs också: Så ser nya Henri Lloyd ut

I Göteborg har det nya teamet nu börjat att bygga bolaget för framtiden och förbereda en global expansion.

Vilka som ryms i ägarkonstellation Aligro group är vd Magnus Liljeblad förtegen om nuläget men han säger att det är en grupp med "mycket kunniga investerare i kretsen" och att flera är investerare har en blandad bakgrund i modebranschen.

Initiativtagare till förvärvet är Hans Eckerström som har en bakgrund på Nordic Capital Partners.

Hans Eckerström hade under en tid varit i kontakt med Henri Lloyds ägarfamilj Strzelecki och vid olika tillfällen visat intresse för bolaget.

I förvärvet av konkursboet ingick även lagret och därtill har bolaget valt att behålla ett par nyckelperson vid tidigare huvudkontoret i Manchester.

Magnus Liljeblad kommer närmast från vd-posten hos modeföretaget Wacay som han också medgrundade. Dessförinnan var han  vd för Sportmanship som under många år arbetade som distributör för just Henri Lloyds produkter och han har också därtill ett förflutet hos Peak Performance och Stadium.

Sportmanship innehade även licensen för varumärkets skokollektion som framförallt såldes i Sverige och Danmark.

 – Vi ser en mycket stor potential i skor och avser att licensera ut design och produktion, säger Magnus Liljeblad till Habit.

Nu är ett nytt huvudkontor för Henri Lloyd under uppbyggnad i Hovås utanför Göteborg. Bolaget sitter i lokalerna som tidigare tillhörde numera Stockholmsbaserade Wakakuu och som ligger ovanpå e-handlarens butik.

På kontoret arbetar i dag en handfull personer och vid sidan av vd Magnus Liljeblad finns även finanschef Patrik Simonsson i bolaget. Han har ett förflutet som cfo på Sail Racing. På kontoret finns även Adam Bradford som tidigare arbetat hos Morris och senast hos Wacay och som följde med Magnus Liljeblad till Henri Lloyd.

På designsidan har företaget plockat in designer med kompetens från bland annat Peak Performance och Morris.

Lena Claesson har tidigare arbetat som design director på Peak Performance och det har även Jonas Olsson och Magnus Liljeblad beskriver duon som mycket erfarna designer inte minst när det handlar om just funktionskläder. Jonas Olsson ansvarar för all design inom segmentet performance där seglarkläder ingår.

Därtill består designteamet av Maud Källqvist som har ett förflutet hos Morris som hon var delaktig i att att bygga upp.

 – Designen blir modern. Hållbarhet är grunden och med vattnet som utgångspunkt i hållbarhetsfrågan blir det naturligt för oss. Vi har också lagt ned mycket energi på kvaliteten och passformen som i sin tur också kommer påverka prisbild och distribution och det är något vi nu skruvar på, säger Magnus Liljeblad.

Magnus Liljeblad säger att en ny affärsmodell för distributörer och agenter är utformad och att fokus ligger initialt på att återetablera och stärka varumärket i Europa. Kontinenten ska delas in i fem marknader: Skandinavien, Storbritannien, Mellaneuropa, Medelhavsländerna och Östblocket, med en landschef och organisation på respektive marknad.

I sjö- och funktionsklädessortimentet finns plagg både till dam och herr men i modedelen har man valt att satsa på herr, åtminstone initialt.

Det har att göra med att det helt enkelt är mycket svårare att slå sig in på dammodemarknaden även om märket är välkänt menar Magnus Liljeblad.

Första släppen blir med funktions- och sjökläder och sker till kommande sommar och en liten kollektion modekläder till herr väntar till hösten 2019.

Nylanseringen av Henri Lloyd sker i tre steg; i april nästa år, ett större modesläpp inför hösten och fullskaliga kollektioner för funktionssortimentet, performance och herrmode släpps till vår- och sommar 2020.

 – I samband med nylanseringen blir det först mycket fokus på sjökläder men framgent kommer sortimentet att bestå av 70 procent modekläder och 30 procent sjö- och funktionskläder. Vi ska också samarbeta med bland  seglingsteam och tillsammans med dem utveckla kollektioner, säger Magnus Liljeblad till Habit.

Det finns en tydlig seglingskoppling i varumärket och de fyra butikerna som i dag finns i Storbritannien och som det nya bolaget även fortsatt ska driva ligger i seglingsmetropoler. Där är det business som vanligt och de överlager som fanns i boalget räcker till att sälja i butikerna.

 –  Vi ser möjlighet i retail men kommer att satsa hårt och fokusera på sälja via återförsäljare med en digital vinkel samt egna digitala kanaler och pop up-lösningar. Utmaningen men också möjligheten är distributionen för funktionsdelen performance, eller marine, som vi måste flytta från den klassiska marinbutiken till en mer funktionsorienterad distribution. Mycket för att den klassiska marinbutiken inte finns längre, säger Magnus Liljeblad.

Han säger att bolaget kommer skära hårt i distributionen och framåt kommer varumärket att finnas i cirka 35 butiker i Sverige och till antalet ungefär lika många i resten av Skandinavien.

Det finns enligt Magnus Liljeblad flera anledningar till att det tidigare familjeägda bolaget gick i konkurs men stora anledningar var överlager men framförallt trubblet med varuhuskedjan House of Fraser. 

 – Nu börjar vi om och det är en ynnest att få göra det med ett så ändå etablerat och starkt varumärke. Det är väldigt spännande och känns som vi har ett fint vitt ark att fylla.

Till Göteborg har även ett stort arkiv skeppats med skisser daterade från 1963 och framåt.

 – Det går att bygga upp ett helt museum här i Hovås och plocka fram mycket från märkets storhetstid, säger Magnus Liljeblad som avslöjar att även tidigare klassiker kan dyka upp i ny tappning.

Hur uthålligt är bolaget och när måste ni börja tjäna pengar?

 – Det finns en bra uthållighet och vi kommer att komma upp i en bra omsättning och vi ska tjäna pengar 2020. Vi är en supertajt organisation så här i uppbyggnadsfasen. Vi är som ett start up-bolag med ett globalt varumärke att vårda och återlansera och jag räknar med att vi kommer få ett gott mottagande när lanseringen sker. Det finns redan nu ett stort intresse.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Guldknappen till Haglöfs

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.14